در دنیای کسب و کار تبلیغات و روابط عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به دلیل ماهیت فعالیت تجاری است. اگر برند ما بهترین محصولات را نیز تولید کند، در صورت عدم آگاهی مخاطب از آن کمترین نتیجه ای برای ما به ثمر نخواهد آمد.
یکی از راهکارهای رایج در دنیای کسب و کار فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی با هدف معرفی محصولات مختلف به مشتریان است. نکته مهم در اینجا ریسک بسیار بالای این فرآیند برای کسب و کارهای کوچک است. این امر در مورد حوزه روابط عمومی نیز به همین شکل است، بنابراین هدف اصلی من در مقاله پیش رو بررسی چالس های پیش روی برندهای کوچک در مسیر تعیین بودجه تبلیغات و حوزه روابط عمومی است. پرسش اصلی در اینجا بسیار واضح است: بودجه مناسب برای تبلیغات و روابط عمومی در کسب و کارهای کوچک چقدر است؟ آیا کسب و کارهای کوچک باید بیشتر به روابط عمومی توجه کنند یا تبلیغات؟ در ادامه تلاش اصلی من پاسخگویی به چنین پرسش هایی است.
تبلیغات در برابر روابط عمومی
پیش از آنکه در مورد چگونگی تدوین بودجه کاری بحث کنم، اجازه دهید بحث بسیار مهمی را مطرح کنم. تقابل های میان بخش های مختلف در عرصه کسب و کار هرگز واقعیت ندارد. به عنوان مثال، اگر ما بهترین تبلیغات را تولید کنیم، توجه بسیار زیادی به برندمان معطوف می شود، با این حال در صورت ناتوانی در زمینه روابط عمومی تمام زحمات حوزه تبلیغات بر باد خواهد رفت. درست به همین خاطر هرگونه فعالیت در دنیای کسب و کار نیازمند ترکیب همگون ویژگی های برندمان است. در غیر این صورت در عمل با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.
مطلب مرتبط: آشنایی با روش های تعیین بودجه تبلیغات
تعیین بودجه
وقتی نوبت به تبلیغات و روابط عمومی می رسد، معمولا به میزانی که هزینه کنیم، برداشت خواهیم کرد. براساس اظهارنظر کارون بیسلی، کارشناس حوزه بازاریابی، بسیاری از کسب و کارها بین 2 تا 3درصد از سود خود را به تبلیغات اختصاص می دهند. در مورد تبلیغ برای استارت آپ های تازه این میزان به 3 تا 5درصد افزایش می یابد: «همه چیز بستگی به اندازه و توانایی برندها دارد. بر این اساس هرچه یک برند بزرگ تر باشد، رقم بیشتری برای بازاریابی اختصاص خواهد داد.» به عنوان مثال، اگر برند شما در ابتدای دنیای کسب و کار است، اختصاص بودجه ای هرچه بیشتر برای عرصه تبلیغات ارجحیت دارد. به این ترتیب برند ما فرصت کافی برای ایجاد شهرت برای خود را خواهد داشت. به هر حال ما پیش از دستیابی به رویاهای کاری برندمان باید به خوبی نام مان را سر زبان ها بیندازیم.
حوزه روابط عمومی به طور کامل با عرصه تبلیغات متفاوت است. حتی زمانی که نوبت به تعیین بودجه نیز می رسد، این تفاوت کاملا محسوس است. به صورت ایده آل عرصه تبلیغات و روابط عمومی باید بودجه های جداگانه داشته باشد. توصیه من در اینجا امتحان برخی از استراتژی های حوزه روابط عمومی به منظور یافتن الگوی مناسب برای کسب و کارمان است. نکته مهم در زمینه تعیین بودجه برای روابط عمومی آموزش کارمندان است. به این ترتیب آنها در تعامل با مشتریان کیفیت بسیار بهتری از خود نشان خواهند داد. امروزه بسیاری از برندها به دلیل ناتوانی در زمینه تعامل مناسب با مشتریان شان متحمل ضررهای هنگفت می شوند. به همین خاطر رعایت تعادل در زمینه سرمایه گذاری بر روی هر دو بخش تبلیغات و روابط عمومی ضروری است.
آیا این شیوه کاربردی است؟
بدون تردید به هنگام مواجهه با هر شیوه ای برای ساماندهی کسب و کار پرسش های اساسی در مورد کاربرد آن شیوه مطرح می شود. بهترین شیوه برای کسب اطمینان در مورد ثمربخشی و اثرگذاری یک شیوه ارزیابی نتایج است. به این ترتیب در حوزه تبلیغات باید تاثیر کمپین های مختلف بر روی مشتریان و آمارهای فروش را بررسی کنیم. در مورد حوزه روابط عمومی ارزیابی نتایج استراتژی های گوناگون اندکی دشوارتر خواهد بود. برخی از برندها به منظور اطمینان از کیفیت مناسب روابط عمومی شان پس از تعامل با مشتریان به شیوه های گوناگون (نظیر تماس تلفنی) کیفیت خدمات را جویا می شوند. به نظر من این شیوه بهترین راهکار برای اطمینان از کیفیت روابط عمومی برندمان خواهد بود.
مطلب مرتبط: تعیین بودجه تبلیغاتی
به عنوان جمع بندی، بودجه بندی برای روابط عمومی و تبلیغات یک بازی آزمون و خطاست. در این میان علی رغم ضرورت تعادل باید به ماهیت کسب و کارمان نیز توجه داشته باشیم. برخی از برندها محصولات شان از طریق روابط عمومی قوی بهتر فروش می رود. برخی دیگر نیز با سرمایه گذاری بهتر بر روی حوزه تبلیغات موفقیت کسب می کنند. نکته مهم در این میان شناخت درست ما از کسب و کارمان برای تعیین درست بودجه بندی خواهد بود.