پرسش: مدیر کسب وکاری در حوزه تولید موادغذایی هستم. چندی وقتی است تصمیم به برگزاری کمپینهای تبلیغاتی در جهت معرفی محصولات جدید گرفتهایم. در این باره مشاوران پیشنهاد میکنند که بودجه تبلیغاتی را در راستای برنامهریزی برای کمپینهای تبلیغاتی در نظر بگیریم؛ بودجهای که تعیین آن تبدیل به دغدغهای بزرگ شده است. در این باره راهنمایی بفرمایید که چه روندی را برای تعیین بودجه تبلیغاتی باید طی کنیم؟
پاسخ کارشناس: تمامی کسب وکارها از ابتدای شروع فعالیتشان باید درصدی از فروش ناخالص خود را به برنامههای بازاریابی و تبلیغاتی خود اختصاص دهند. تعیین این درصد فروش به عملکرد کسبوکارها بستگی دارد و کوچک و بزرگی کسب وکار امکان دارد باعث کاهش یا افزایش بودجه تبلیغاتی شود. البته کسبوکارها باید در نظر بگیرند که وقتی وارد مرحله جدیدی از حوزه فعالیتی خود میشوند، باید بودجه تبلیغاتی خود را هم افزایش دهند برای مثال وقتی کسب وکاری وارد مرحله بلوغ میشود باید تمرکز بیشتری به برنامههای تبلیغات و بازاریابی خود اختصاص دهد.
علاوه بر موارد گفته شده، نکات دیگری نیز در تعیین بودجه تبلیغاتی اهمیت دارد که کسبوکارها باید آنها را در نظر بگیرند. نکاتی مانند یک: هدف؛ کسبوکارها باید براساس هدفی که در تبلیغات پیگیری میکنند، بودجه تبلیغاتی خود را تعیین کنند. در این باره بارها پیش آمده که کسبوکارها هدفی بزرگی را در پیش گرفتهاند ولی بودجه تبلیغاتی کمی به آن اختصاص دادهاند.
این موضوع باعث شده کسبوکارها در میانه راه هدف خود را رها کرده یا به خلاصه کردن آن اقدام کردهاند. چنین اقدامی از طرف برندها باعث از بین رفتن بودجه تبلیغاتی تعیینشده خواهد شد. دو: بودجه رقبا؛ عملکرد رقبا نیز در تعیین بودجه تبلیغاتی از اهمیت زیادی برخوردار است.
اگر کسب وکار در حوزهای فعالیت میکند که رقبایش بودجههای کلانی را صرف تبلیغات خود میکنند، باید بودجه بیشتری را برای این موضوع اختصاص دهد. علاوه بر نکات گفته شده نکات دیگری نیز در تعیین بودجه اهمیت دارد که کسبوکارها با کمک مشاوران خود میتوانند آنها را اجرا کنند.