اگر شما در صنعت خرده فروشی آنلاین فعالیت دارید، به خوبی اهمیت تعامل با مخاطب هدف را درک می کنید. امروزه برندهای فعال در این صنعت از شیوه های مختلفی برای افزایش سودشان استفاده می کنند. اغلب راهکارهای مورد استفاده از سوی برندها شامل تلاش برای تعامل بیشتر با مخاطب هدف و در نتیجه افزایش ترافیک سایت شان است. این استراتژی در بلندمدت تاثیرات بسیار زیادی بر روی فروش و همچنین مدیریت سئو سایت ها بر جای می گذارد. وقتی خرده فروشی ها وضعیت مناسبی از نظر رتبهبندی در گوگل داشته باشند، امکان دسترسی به مخاطب هدف بسیار راحت تر خواهد شد.
چالش اصلی در مسیر تلاش برای دریافت ترافیک بیشتر در فضای آنلاین الگوریتم رتبهبندی گوگل است. شاید شما تصورات مطمئنی از نحوه ارزیابی گوگل از سایت ها داشته باشید، اما با یک آپدیت یا تغییر جزئی تمام تصورات تان به هم بریزد. در این میان نکته مهم توجه به شیوه مدیریت سئو با هدف تعامل مناسب با مخاطب هدف است. اگر شما به دنبال کسب رتبه های برتر در گوگل و افزایش ترافیک سایت تان هستید، باید به طور مداوم تغییرات این حوزه را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف را نخواهید داشت.
حفاظت از وضعیت رتبه برندمان در مقابل تغییرات الگوریتم گوگل به معنای ضرورت شناخت درست از اجزای مختلف سایت است. برخی از برندها با همکاری موسسه های مختلف اقدام به طراحی سایت شان می کنند. یکی از ایرادات اصلی در این میان ناتوانی خرده فروشی ها برای اعمال تغییرات سریع در سایت شان است. به این ترتیب زمان واکنش شان در قبال تغییرات الگوریتم گوگل به شدت افزایش پیدا می کند.
ما در این مقاله قصد بررسی شیوه های تعامل بهینه با مخاطب هدف در صنعت خرده فروشی آنلاین را داریم. مزیت اصلی این امر امکان افزایش مداوم ترافیک سایت و حضور در رتبه های برتر گوگل است. به این ترتیب تا حد زیادی وضعیت کسب و کار شما ثابت باقی خواهد ماند. ما در ادامه به بررسی چند حوزه مهم در این زمینه می پردازیم.
مطلب مرتبط: راهکارهای جذب بیشتر مشتری برای خرده فروشی ها
1. شروع کار با تهیه فهرست ایمیل
کسب اطلاعات مشتریان برای تعامل نزدیک با آنها ضروری است. امروزه بسیاری از برندها برای تعامل نزدیک با مخاطب هدف دست به همکاری با آژانس های بازاریابی مختلف می زنند. بدون تردید این شیوه نیازمند صرف هزینه قابل توجهی است. هدف ما در این بخش استفاده از شیوه های متفاوت برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود.
الگوی بازاریابی ایمیلی شاید در نگاه نخست دیگر جذابیت بالایی نداشته باشد، اما همچنان مورد استفاده برندها قرار دارد. دلیل این امر ادامه استفاده کاربران از سرویس های ایمیلی برای تبادل اطلاعات است بنابراین ارائه محتوای بازاریایی و تبلیغات به آنها در این فضا ایده جذابی خواهد بود.
بسیاری از برندها برای ترغیب مخاطب به منظور بازدید از سایت شان از ایمیل های تبلیغاتی استفاده می کنند. نکته مهم در این میان ماهیت ایمیل های تبلیغاتی است. بسیاری از ایمیل های تبلیغاتی به طور مستقیم روانه صندوق پیام های حذف شده می شود بنابراین ما باید شیوه ای متفاوت برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا کنیم. این شیوه شامل ارائه کدهای تخفیف و لینک شرکت در جشنواره فروش ویژه است. به این ترتیب انگیزه کاربران برای مراجعه به سایت ما افزایش خواهد یافت.
برگزاری جشنواره های فروش در مناسبت های خاص ایده جذابی خواهد بود. اغلب برندها در بازه های زمانی مانند سال نو اقدام به برگزاری جشنواره می کنند. نکته مهم در این میان انتخاب زمان های شخصیسازی شده برای برندمان به منظور برگزاری جشنواره است. به این ترتیب میزان جلب نظر مخاطب هدف افزایش خواهد یافت.
نکته مهم در زمینه استفاده از الگوی ایمیلی برای جلب نظر مخاطب هدف توجه به کوتاهی پیام اصلی است. هرچه پیام ما طولانی تر باشد، حوصله مخاطب هدف برای مطالعه آن کمتر خواهد شد. به این ترتیب ما شانس کمتری برای افزایش ترافیک سایت مان به دست می آوریم.
2. خلاقیت در ارائه تخفیف ها
هدف اصلی از افزایش ترافیک سایت فقط معطوف به بهبود رتبه خرده فروشی مان در گوگل نیست. اغلب خرده فروشی های آنلاین قصد کسب سود بیشتر و فروش محصولات شان را نیز دارند. این نکته اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف دارد.
خرده فروشی ها برای ارائه محتوای بازاریابی و تبلیغاتی شان به مخاطب هدف با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. یکی از مشکلات اصلی در این میان عدم دسترسی مستقیم به مخاطب هدف است. این مشکل با دریافت ایمیل های آنها تا حد زیادی رفع خواهد شد. چالش بعدی مدیریت تخفیف های ارائهشده به منظور سودآوری نهایی است. ایراد برخی از خرده فروشی ها ارائه تخفیف های گسترده و در نهایت عدم کسب سود مناسب است. توصیه ما در این بخش تلاش برای تعیین تخفیف های کاربردی با مشورت حسابدارهای شرکت است. در غیر این صورت ضررهای بسیار زیادی از فرآیند بازاریابی تان کسب خواهید کرد.
چالش بعدی در راستای جلب نظر مخاطب هدف از طریق تخفیف های کاربردی شناسایی سلیقه شان است. امروزه شمار بالایی از برندها هیچ واکنشی از سوی مخاطب هدف در راستای ارائه تخفیف دریافت نمی کنند. دلیل این امر فقدان علاقه کاربران به تخفیف ها یا حتی هدیه های خرده فروشی هاست. ما پیش از اجرای کمپین برندمان باید شناخت دقیقی از مخاطب هدف داشته باشیم. فقط در این صورت امکان ساماندهی و ارسال تخفیف های جذاب برای مخاطب هدف فراهم می شود. در غیر این صورت ما به طور مداوم با مشکل فقدان توجه مخاطب هدف مواجه خواهیم بود.
مطلب مرتبط: راهکارهایی ساده برای افزایش ترافیک سایت
3. طراحی حرفه ای ابزار جستوجوی محصولات
یکی از بهترین راهکارها برای اطمینان از بازگشت کاربران به سایت خرده فروشی مان مربوط به تعیین تخفیف یا جوایز خاص برای خریدهای بعدی است. امروزه بسیاری از خرده فروشی های آنلاین پس از نخستین خرید مشتریان اقدام به ارائه تخفیف های گسترده برای خرید بعدی می کنند. نکته مهم در این میان تبدیل اغلب خریدارها به مشتریان وفادار بعد دومین سفارش شان است. بنابراین ما با کاربست درست این شیوه امکان افزایش دامنه مشتریان وفادارمان را خواهیم داشت.
یکی از مشکلات مهم در این میان رقابت فشرده میان خرده فروشی های مختلف در زمینه جلب نظر مخاطب هدف است بنابراین ما مسیر دشواری برای جلب نظر مخاطب هدف مان خواهیم داشت. نکته مهم در این میان تلاش برای تعامل با مشتریان به شیوه های مختلف است. این راهکار نیازمند دسترسی به اطلاعات درست از مخاطب هدف است. در غیر این صورت ما شانس چندانی برای تعامل مفید با آنها نخواهیم داشت.
امروزه اغلب برندها برای ارتباط با مشتریان به سرویس های ایمیلی وابسته هستند بنابراین اگر کاربران ایمیل های شان را برای مدتی طولانی چک نکنند، تمام برنامه های آنها برهم خواهد خورد. برندهای بزرگ برای ارتباط نزدیک و سریع با مخاطب اطلاعات وسیعی از آنها گردآوری می کنند. نکته مهم در این میان رضایت کاربران برای دسترسی ما به اطلاعات شان است. در غیر این صورت ما با واکنش منفی آنها مواجه خواهیم شد.
گاهی اوقات ارائه تخفیف های ناگهانی به سفارش های مشتریان نیز ایده مناسبی برای تکرار حضورشان در سایت و خرید مجدد است. این امر شامل ارائه تخفیف در روز تولد کاربران یا حتی ارائه تخفیف به مناسبت سالگرد تاسیس خرده فروشی است. ما در هر صورت باید توانایی غافلگیری مخاطب هدف را داشته باشیم. در غیر این صورت به سرعت علاقه آنها به برند ما کاهش خواهد یافت. غافلگیری مخاطب هدف یکی از راهکارهای مناسب در بازارهای رقابتی محسوب می شود. بنابراین باید همیشه مدنظر برندها قرار گیرد.
برخی از برندها در زمینه ارائه تخفیف به مخاطب هدف با تردیدهای بسیار زیادی مواجه هستند. این تردید ناشی از نگرانی برای ضرورت ارائه تخفیف به صورت مداوم برای جلب نظر مشتریان است. به عبارت دیگر، شاید زمانی که ارائه تخفیف ها پایان یابد، دیگر خبری از حضور مشتریان در خرده فروشی مان نباشد. نکته مهم در این میان ضرورت ارائه تخفیف های متنوع از سوی خرده فروشی های آنلاین است. این نکته یکی از مزیت های اصلی چنین خردهفروشی هایی در مقایسه با نمونه های حضوری است. همچنین باید به فرآیند عادت کاربران به خرید از یک خرده فروشی نیز توجه داشت. به این ترتیب ما نیاز کمتری برای ارائه تخفیف های سنگین به مشتریان وفادارمان خواهیم داشت. چنین الگویی با استفاده از دیگر راهکارهای تعامل با مشتریان وفادار میزان نیاز ما را به شدت کاهش خواهد داد.
بهبود ابزار جستجوی محصولات سایت
خرده فروشی ها اغلب دامنه وسیعی از محصولات را ارائه می کنند. این امر در مورد برخی از خرده فروشی ها مانند آمازون موجب جلب نظر کاربران در مقیاس جهانی می شود. نکته مهم در این میان کیفیت ابزارهای جستوجوی محصولات است. گاهی اوقات خرده فروشی ها محصولات بسیار جذابی برای مشتریان فراهم می کنند، اما کاربران توانایی جستوجو و یافتن محصولات موردنظر را ندارند. دلیل این امر ضعف های اساسی ابزار جستوجوی محصولات است. به این ترتیب بخش قابل توجهی از تلاش های برندها بی نتیجه باقی خواهد ماند.
مطلب مرتبط: اهمیت محتوای جذاب برای موفقیت در خرده فروشی آنلاین
یکی از بهترین مثال ها در زمینه طراحی ابزار جستوجوی محصولات مربوط به سایت آمازون است. کاربران در این سایت به راحتی امکان جستوجو و یافتن محصولات موردنظرشان را دارند. مزیت اصلی این ابزار ارائه محصولات مرتبط با سلیقه کاربران براساس خریدهای قبلی است. به این ترتیب نتایج جستوجوی هر کاربر به نوعی شخصیسازی می شود. توصیه ما در این بخش تلاش برای الگوبرداری از شیوه کار آمازون است. اگر شما برند تازهکاری در زمینه بازاریابی و راهاندازی خرده فروشی آنلاین محسوب می شوید، توجه به نحوه فعالیت آمازون درس های بسیار زیادی برای شما خواهد داشت.
بدون تردید مدیریت خرده فروشی های آنلاین دشواری های بسیار زیادی دارد. نکته مهم در این میان مزیت آنها در شرایط مختلف برای ارتباط نزدیک با دامنه وسیعی از مشتریان است. شاید کمتر خرده فروشی حضوری امکان تعامل با چنین دامنه متنوعی از مشتریان را داشته باشد. نکته مهم برای موفقیت در این حوزه تلاش برای بهبود کیفیت ارتباط مان با مخاطب هدف است. فقط در این صورت ما شانس رقابت با خرده فروشی های دیگر به ویژه نمونه های حضوری را خواهیم داشت.