برند نایک را همه علاقه مندان به حوزه ورزش به خوبی می شناسند. این برند در طول سه دهه اخیر به طور پیشرفته در زمینه جلب رضایت مشتریان عملکرد مطلوبی از خود ارائه داده است. ترکیب آخرین دستاوردهای حوزه تکنولوژی و سلیقه مشتریان موجب پایداری نایک در بازار کسب و کار برای مدت زمان طولانی شده است. تازه ترین اقدام این غول دنیای ورزش خرید استارت آپ TraceMe است. این استارت آپ در زمینه ایجاد ارتباط میان ورزشکاران حرفه ای، افراد تاثیرگذاری در حوزه ورزش و طرفدارهای آنها فعالیت دارد. نکته جالب این استارت آپ امکان ایجاد گروه های طرفداری از تیم های مختلف نیز هست. به این ترتیب نایک با خرید این پلتفرم به نوعی وارد دنیای مدیریت شبکه های اجتماعی نیز شده است.
استارت آپ TraceMe به طور مشخص در زمینه ایجاد ارتباط میان ورزشکاران حرفه ای و طرفداران شان فعالیت دارد. این کار از طریق پلتفرم تالی امکان پذیر می شود. بر این اساس نایک اکنون علاوه بر استارت آپ TraceMe صاحب پلتفرم تالی نیز هست. بدون تردید انتظارات از برندی مانند نایک بسیار بیشتر از راه اندازی یک پلتفرم ایجاد ارتباط میان ورزشکاران و طرفداران است. به همین خاطر نایک برنامه های بسیار بیشتری برای استارت آپ TraceMe دارد. هدف اصلی نایک تبدیل این پلتفرم به برنامه ای کاربردی در زمینه ارائه اطلاعات دقیق در مورد مسابقات ورزشی مختلف است.
به عنوان مثال، در زمان برگزاری مسابقات المپیک با دسترسی به این پلتفرم امکان مشاهده اطلاعات دقیق، طبقه بندی شده و کاربردی در مورد تیم های مختلف و ورزشکاران وجود خواهد داشت. نایک در این زمینه بانک اطلاعاتی بسیار مطلوبی دارد. به هر حال آنها در زمینه همکاری با ورزشکاران و تیم های ورزشی معتبری در سراسر دنیا فعالیت دارند. همین امر مزیت ویژه ای به آنها خواهد داد. به این ترتیب امکان موفقیت در دنیای کسب و کار به شیوه ای تاثیرگذار با استفاده از پلتفرم تالی فراهم خواهد شد.
وقتی از اقدام تازه نایک صحبت می کنیم، باید اندکی هم به تاریخچه استارت آپ TraceMe اشاره کنیم. این استارت آپ از سوی راسل ویلسون، برنامه نویس و کارآفرین مستقل، در شهر سیاتل تاسیس شد. استارت آپ TraceMe در سال 2017 نزدیک به 60 میلیون دلار ارزش گذاری شده است، با این حساب تا پیش از خرید آن از سوی نایک نیز مقداری موفقیت کسب کرده بود. اگرچه نایک خرید این استارت آپ را اعلاک کرده است، اما هنوز هیچ خبر رسمی در مورد مبلغ قرارداد و نحوه واگذاری TraceMe به صورت عمومی منتشر نشده است.
مطلب مرتبط: تبلیغات اخلاق مدار و شاهکار نایک در این زمینه
عامل اصلی در ترغیب نایک به سوی راه اندازی رسانه دیجیتال اختصاصی اش درخواست های مکرر طرفدارهایش بود. به این ترتیب آنها به دنبال فضایی اختصاصی برای گفت وگو پیرامون ورزش های مختلف و پیگیری وضعیت ورزشکاران حرفه ای هستند. بدون شک پلتفرم هایی نظیر اینستاگرام و توییتر امکان گفت وگو پیرامون رویدادهای ورزشی را فراهم می کند، اما تمایل طرفداران نایک بهره مندی از یک پلتفرم کاملا ویژه است. همین امر جرقه اصلی حضور نایک در عرصه مدیریت رسانه دیجیتال یا پلتفرمی شبیه به شبکه های اجتماعی را فراهم ساخت. به این ترتیب اکنون نایک در حال توسعه بعد تازه ای از کسب و کار خود نیز هست.
براساس اظهارنظر رسمی سخنگوی برند نایک در مصاحبه با خبرگزاری Tech Church نحوه استفاده نایک از استارت آپ TraceMe براساس فراهم سازی زیرساخت های مناسب از سوی مسئولان این استارت آپ و تولید محتوا از سوی بازاریاب های نایک است. به این ترتیب نایک شانس خود در حوزه رسانه های دیجیتال را آزمایش خواهد کرد. بدون تردید نایک برنامه های بسیار زیادی برای پلتفرم تازه اش دارد، اما هنوز در مرحله آزمایش نسخه اولیه آن به سر می برد، بنابراین باید انتظار دریافت خبرهای بیشتر در آینده ای نزدیک از برند نایک در مورد استارت آپ TraceMe را داشته باشیم.
سلطه نایک بر دنیای ورزش موجب کسب شهرت بین المللی برای این برند شده است. همین امر برای پلتفرم تالی مزیت بسیار بزرگی محسوب می شود. این پلتفرم برای توسعه بیشتر علاوه بر بودجه فراوان دارای پشتیبانی یک برند موفق و خوشنام نیز هست. بدون شک پس از اعلام رسمی جزییات واگذاری استارت آپ TraceMe به نایک، جزییات بیشتری درباره برنامه و استراتژی نایک خواهیم شنید.