سیستم پخش آنلاین برنامه های تلویزیونی در طول چند سال اخیر دستخوش تحول زیادی شده است. این حوزه به دلیل سودآوری فراوان توجه بسیاری از برندها را به خود جلب کرده است. بی تردید وقتی یک حوزه دارای رقابت و سود سرشار باشد، کشمکش های شدید میان برندها اجتناب ناپذیر خواهد بود. اگر هنوز هم به مفهوم جنگ شبکه پخش آنلاین اعتقاد ندارید، به وضعیت برند دیزنی یا «شادترین مکان روی زمین» نگاه کنید. این برند در پی رونمایی از شبکه پخش برنامه آنلاین خود تحت عنوان دیزنی پلاس است. این پلتفرم به طور رسمی از ماه نوامبر شروع به کار خواهد کرد. به این ترتیب رقیب تازه ای برای نت فلیکس، آمازون پرایم، اپل تی وی پلاس و هولو ایجاد می شود. بسیاری از کارشناس ها وضعیت کنونی بازار تلویزیون های آنلاین را پر از رقابت توصیف می کنند. بنابراین ورود دیزنی به این عرصه بر فشارها و رقابت تنگاتنگ میان برندها خواهد افزود. نکته جالب اینکه برند دیزنی هیچ زمانی برای اعلام مخالفت و مبارزه جویی با رقبای خود را از دست نداده است.
روز جمعه هفته گذشته خبرگزاری وال استریت ژورنال از برنامه دیزنی برای مسدودسازی تمام تبلیغات نت فلیکس در کانال های خود (به جز ESPN) خبر داد. این امر پس از انتخاب مجدد باب ایگر، رئیس و مدیرعامل دیزنی، به عنوان مدیرعامل این برند اتفاق افتاد. نکته جالب ماجرا برنامه دقیق دیزنی برای مسدودسازی تمام محتوای تبلیغاتی مربوط به کانال های پخش برنامه آنلاین است. به این ترتیب این برند عرصه رقابت را برای برندهای حاضر در این حوزه تنگ تر خواهد کرد. در این میان اپل تی وی پلاس و آمازون پرایم از تیغ مسدودشدن در امان مانده اند. انگار دیزنی خطر اصلی و جدی را جای دیگری یافته است. بی تردید نت فلیکس رقیب اصلی دیزنی برای سلطه بر عرصه پخش برنامه آنلاین خواهد بود. به همین خاطر تمرکز اصلی دیزنی بر روی این شرکت قرار دارد.
نت فلیکس از زمان تاسیس و شروع به فعالیت، ترسی از سرمایه گذاری بر روی حوزه تبلیغات نداشته است. براساس گزارش وال استریت ژورنال این شرکت در سال گذشته مبلغ 1.8 میلیارد دلار صرف امور تبلیغاتی کرده است. البته با اقدام دیزنی تبلیغات نت فلیکس دیگر در کانال هایی نظیر ABC یا FreeForm پخش نخواهد شد. این امر فضای مناسبی برای دیزنی به منظور پخش تبلیغات مربوط به برند تازه اش فراهم می کند.
چرا سیستم پخش آنلاین تلویزیونی اهمیت دارد؟
بی تردید جنگ میان برندهای بزرگ در عرصه پخش برنامه های تلویزیونی آنلاین بسیار جذاب خواهد بود. در این نبرد هر برند تمام توان خود را به کار خواهد بست، بنابراین مخاطب شاهد خلاقیت و نوآوری های کم نظیری از سوی برندهای مورد علاقه اش خواهد بود. اکنون مدت ها از سلطه نت فلیکس بر حوزه تلویزیون آنلاین می گذرد. آنها هنوز هم این سلطه را حفظ کرده اند، با این حال در طول سال های پیش رو حفظ این سلطه دشوارتر خواهد شد. نت فلیکس در طول سال های اخیر هزینه هنگفتی برای تولید محتوای جذاب تلویزیونی اختصاص داده است. به علاوه در عرصه تبلیغات نیز این برند یکی از ولخرج ترین ها محسوب می شود.
مطلب مرتبط: خداحافظی با تبلیغات اینترنتی
همه مزیت های نت فلیکس با پیشرفت تکنولوژی و سهولت دسترسی برندهای دیگر به فناوری راه اندازی شبکه آنلاین تغییر کرد. به این ترتیب نت فلیکس در طول چند سال گذشته به شدت سلطه خود را به رقبا واگذار کرده است. یکی از دلایل اصلی افزایش هزینه های تبلیغاتی و بازاریابی نت فلیکس نیز همین نکته است. تا پیش از این مشاهده ستاره های هالیوودی در سریال های نت فلیکس رایج نبود، با این حال اکنون برخی از بزرگترین ستاره های عرصه سینما در سریال های نت فلیکس حضور فعال دارند.
یکی از پرسش های اصلی در زمینه صنعت مدیریت تلویزیون های آنلاین دلیل اهمیت فزاینده آن است. چرا خرید حق امتیاز پخش سریال هایی نظیر فرندز و فروزن تا این حد اهمیت دارد؟ پاسخ ساده و روشن به این پرسش علاقه مخاطب به کانال های تلویزیونی آنلاین است. این امر موجب توجه گسترده برندها به این عرصه شده است. بی تردید هرجا مشتریان حضور داشته باشند، برندها نیز فعال خواهند بود، بنابراین رقابت فشرده در عرصه پخش برنامه های تلویزیونی جای تعجب ندارد.
نکته مهم درخصوص شبکه های پخش آنلاین برنامه مربوط به بودجه خانواده هاست. مشاهده برنامه ها فقط از طریق پرداخت حق اشتراک امکان پذیر است، بنابراین خانواده ها به منظور تغییر ذائقه از شبکه های سنتی به آنلاین باید حق عضویت نسبتا مناسبی پرداخت کنند. این امر عملکرد اقتصادی و سنجش دقیق خانواده ها را به همراه دارد. بی شک امکان خرید حق اشتراک تمام شبکه ها برای خانواده ها ممکن نیست. به همین خاطر در فرآیند تصمیم گیری خانواده ها برخی از برندها حذف و به تدریج از عرصه کسب و کار کنار خواهند رفت. این امر تکاپوی برندهای مختلف برای فرار از ورشکستگی را به همراه دارد. بی تردید هیچ برندی علاقه مند به تحمل شکست در دنیای کسب و کار نیست. به همین خاطر تلاش آنها برای جلب نظر مخاطب شدت زیادی یافته است.
چه کسی برنده خواهد شد؟
اکنون نت فلیکس برتری قابل توجهی بر رقبا دارد. این امر ریشه در سابقه طولانی تر آن در کنار شمار بالای مخاطب هایش دارد. به این ترتیب دیزنی و سایر شرکت ها مسیر دشواری برای رقابت با نت فلیکس خواهند داشت. البته در طول سه سال گذشته نت فلیکس با بحران ریزش مخاطب مواجه بوده است، با این حال هنوز هم به عنوان بزرگترین شبکه تلویزیونی آنلاین دنیا شناخته می شود. با کاهش مخاطب نت فلیکس عرصه برای فعالیت تاثیرگذار رقبا فراهم خواهد شد. یکی از اهداف اصلی دیزنی برای ایجاد تاخیر در ورود به دنیای شبکه های آنلاین طراحی برنامه های دقیق تر است. به این ترتیب دیزنی در تلاش برای ورود با سر و صدای فزاینده به عرصه جدید کسب و کارش است.
مطلب مرتبط: سلاطین تبلیغات دنیا
نقطه قوت دیزنی در رقابت با نت فلیکس آرشیو گسترده محتوایی اش است. به این ترتیب نت فلیکس فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب و ترغیب وی به سوی خود را خواهد داشت. براساس پیش بینی ها حق اشتراک دیزنی پلاس 5.99 دلار خواهد بود. این سطح قیمت رقابت گسترده ای میان سایر برندها ایجاد خواهد کرد. به ویژه نت فلیکس با بحران عمده ای در زمینه قیمت گذاری مواجه می شود. بر این اساس ورود دیزنی به حوزه کسب و کار به معنای ایجاد بحران فزاینده برای نت فلیکس خواهد بود. به علاوه تبلیغات نت فلیکس نیز دیگر در شبکه های تحت مالکیت دیزنی پخش نمی شود.
بدون تردید برند دیزنی توان مالی برای ورود به عرصه تازه کسب و کار و سرمایه گذاری بر روی آن را دارد، با این حال آنها عادت به شکست و سرمایه گذاری ناموفق ندارند. به همین خاطر تمام تلاش شان برای موفقیت در این عرصه را خواهند داشت.