تیم های روابط عمومی در طول بحران کرونا مسئولیت های بسیار زیادی را برعهده دارند. برخی از برندها در طول دوران کنونی به طور مداوم در زمینه اطلاع رسانی به مخاطب هدف فعالیت داشته اند. این امر موجب شهرت چنین برندهایی در میان مشتریان شده است. در سوی دیگر عرصه کسب و کار برخی از برندها به دلیل اطلاع رسانی غلط با اظهارنظرهای غیرکارشناسی به طور گسترده ای مورد بدبینی مشتریان در بازارهای مختلف قرار گرفته اند. واکاوی دلایل شکست در عرصه روابط عمومی بحث بسیار مفصلی محسوب می شود. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از اشتباهات روابط عمومی در دوران کرونایی است. این امر به شناخت هرچه بهتر از ماهیت عرصه روابط عمومی و افزایش شانس برندها برای فعالیت بهتر کمک خواهد کرد.
1. انتخاب تیترهای نامناسب
اطلاع رسانی در زمینه کرونا همیشه همراه با انتخاب تیترهای جذاب است. برخی از برندها در این زمینه مهارت چندانی ندارند. شاید برخی از برندها توانایی انتخاب تیترهای مناسب برای اخبار و اطلاعیه های شان را داشته باشند، اما این امر به طور کلی مهارتی در حوزه روزنامه نگاری است. روزنامه نگارهای حرفه ای در کمترین زمان ممکن و فقط با مطالعه تیتر یک اطلاعیه یا مقاله امکان تشخیص میزان رعایت اصول حرفه ای در آن را دارند.
مطلب مرتبط: بازاریابی و روابط عمومی در دوران کرونا
اگر تیم روابط عمومی یک برند در زمینه انتخاب تیترهای مناسب برای مقالات و اطلاعیه هایش مشکل دارد، باید پیش از بروز هرگونه مشکل دیگری اقدام به بازاریابی مناسب نماید. این امر اغلب مورد بی توجهی برندها قرار می گیرد. برخی از کسب و کارها به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تیترهای آزمایشی را امتحان می کنند. این امر تاثیر منفی بر روی ارزیابی مشتریان از یک برند دارد بنابراین باید به فکر راهکاری مناسب تر بود. یکی از توصیه های مناسب در این میان فراهم سازی فرصت مناسب برای اعضای تیم بازاریابی و روابط عمومی به منظور حضور در دوره های روزنامه نگاری نیمه حرفه ای است. این امر مهارت آنها برای طراحی تیترهای مناسب را افزایش می دهد.
2. از دست دادن فرصت اولیه
با بروز هر رویدادی باید نسبت به اطلاع رسانی درست به مشتریان اقدام کرد. بسیاری از برندها در این زمینه مهارت کافی ندارند. وظیفه اصلی تیم روابط عمومی رفتار دقیق مانند یک تیم حرفه ای است. استفاده از سرویس ایمیل برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از آخرین اخبار امر رایجی محسوب می شود. یکی از نکات مهم در این میان استفاده از ایمیل حرفه ای با پسوند شرکت است. اگر از سرویسهای عمومی نظیر جی میل استفاده شود، اغلب برندها با مشکلات عمده ای از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه خواهند شد بنابراین استفاده از دامنه اختصاصی برند راهکار مناسبی خواهد بود.
برندها باید هویت مشخصی برای مخاطب هدف داشته باشند بنابراین استفاده از ایمیل های شخصی اعضای تیم روابط عمومی به هیچ وجه ایده مناسبی نخواهد بود. هرچه جلوه حرفه ای یک کسب و کار بیشتر رعایت شود، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فراهم می گردد.
3. از دست دادن زمان
تعامل با روزنامه نگارها برای انتشار اخبار مربوط به برند در رسانه ها ایده تازه ای نیست. این امر در طول دوران کرونا برای تعامل میان برخی از برندها و مشتریان شان مدنظر قرار گرفته است. یکی از نکات مهم در این رابطه توجه به میزان تعامل نزدیک میان یک برند با رسانه ها در طول دست کم 10 سال گذشته است. برخی از برندها رابطه خوبی با رسانه ها دارند. این امر پوشش اخبار آنها را آسان تر خواهد کرد. یکی از اشتباهات برندها در زمینه تعامل با رسانه ها مربوط به از دست دادن مداوم زمان است. هرچه همکاری میان تیم روابط عمومی و رسانه ها سریع تر شکل گیرد، شانس بیشتری برای فعالیت بهینه مطرح خواهد شد.
تعامل نزدیک با رسانه ها همیشه مزیت بهره مندی از پوشش خبری شان را دارد. اگر یک کسب و کار در طول سال های اخیر رابطه مناسبی با رسانه ها نداشته است، دلیل این امر باید در حوزه روابط عمومی جست وجو شود. بسیاری از برندها به طور مداوم سطح ارتباط شان با رسانه ها را کاهش می دهند. این امر در موقعیت های بحرانی هزینه های بسیار زیادی برای برند موردنظر به همراه خواهد داشت.
4. شخصی سازی اخبار
شخصی سازی اخبار به طور مداوم ایده مناسبی نیست. بدون تردید تمام مردم از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند. این امر شرایط بسیار دشواری برای تمام مردم دنیا ایجاد کرده است. نکته مهم در این میان توجه به وضعیت تمام مردم در سراسر دنیاست. برخی از برندها در زمینه پوشش روابط عمومی این بحران به طور مداوم به خودشان ارجاع می دهند. این امر نوعی شخصی سازی مضر برای کسب و کارها محسوب می شود.
اطلاع رسانی اخبار در مورد کرونا در بخش روابط عمومی برندها باید به طور کامل صورت گیرد. این امر نیازمند فاصله گیری از شرایط ناگوار برند و همدردی با سایر مردم است.
5. فراموشی هدف اصلی
هدف اصلی تیم روابط عمومی حفظ ارتباط میان برند و مخاطب هدف است. گاهی اوقات کسب و کارها این نکته مهم را فراموش می کنند. به این ترتیب مشکلات بسیار زیادی برای آنها از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ایجاد می شود.
استفاده از تجربه موفق سایر برندها برای حفظ ارتباط با مشتریان همیشه به کار برندهای کوچک می آید. بدون شک هر کسب و کاری سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای در زمینه روابط عمومی دارد. این امر شرایط بسیار دشواری برای آنها از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ایجاد خواهد کرد. اگر سرمایه گذاری یک برند همراه با شکست باشد، تا مدت ها مشکلات عمده ای در این زمینه گریبانگیر آنها خواهد بود.
مطلب مرتبط: اصول روابط عمومی مناسب در دوران کرونا
ارسال پیام ها و ایمیل های بی ارتباط با مشکل جاری کرونا نقش مهمی در کاهش انگیزه مشتریان برای تعامل با برندها دارد. این امر به طور مداوم برای برندها مشکلات عمده ای را فراهم خواهد کرد بنابراین شاید گاهی اوقات باید اندکی استراحت به بخش روابط عمومی داد. در غیر این صورت کیفیت کاری این تیم به شدت افت خواهد کرد.