لوگو را باید معرف یک برند دانست. درواقع اگر بخواهیم نخستین و مهم ترین اقدام در زمینه بازاریابی را نام ببریم، بدون شک ایجاد آرم تجاری، انتخابی شایسته خواهد بود. ذکر این نکته ضروری است که هیچ چیز به اندازه این موضوع، در ذهن مخاطب باقی نخواهد ماند. این امر در حالی است که هنوز هم بسیاری از افراد با انواع مختلف آرم های تجاری آشنایی نداشته و این امر باعث می شود تا انتخاب برای آنها بسیار سخت باشد. در این راستا به بررسی پنج نوع اصلی آن خواهیم پرداخت.
1-سمبل ها
قدیمی ترین نوع آرم های تجاری سمبل ها هستند که از ترکیب نماد و متن ایجاد می شوند. نمونه آن را می توان در لوگو هارلی دیویدسون مشاهده کرد. این نوع از آرم های تجاری به علت این امر که عناصر چندگانه ای را دارند، بسیار پرکاربرد بوده و اصالت را یادآوری می کنند. بدون شک اگر شرکتی قدیمی دارید، استفاده از این نوع کاملا مناسب شما خواهد بود.
2-نوشته ها
در این دسته از لوگوها، بر روی نام برند تاکید زیادی می شود و ممکن است به صورت کامل، خلاصه و یا صرفا حرف اول نوشته شود. برای مثال گوگل و فیسبوک دو نمونه بارز این قضیه محسوب می شوند. در رابطه با انتخاب رنگ نیز همه چیز به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. به همین خاطر ضروری است تا نسبت به روانشناسی رنگ ها اطلاعات کافی داشته باشید. اگرچه نمی توان مانعی را برای استفاده از انواع آرم ها ایجاد کرد، با این حال این نوع بسیار مناسب برندهای اینترنتی محسوب می شود که حفظ نام برند، برای آنها اهمیت بسیار بالایی دارد.
مطلب مرتبط: چگونه یک برند ماندگار داشته باشیم؟
برای مثال لوگو فیسبوک به نحوی است که مخاطب پس از مشاهده آن می تواند سریعا اقدام به جست وجوی آن کند. همچنین این نکته را فراموش نکنید که حروف، می تواند تغییر شکل نیز داشته باشند. برای مثال یاهو، یکی از این نمونه ها محسوب می شود.
3-مفاهیم
در این نوع آرم ها، تصاویر به کار رفته در راستای القای یک مفهوم به کار می روند. در این نوع هیچ نوشته ای وجود نداشته و همین امر باعث می شود تا ذهن مخاطب به خوبی درگیر شود. برای مثال توییتر و اپل دو نمونه مطرح آن محسوب می-شوند. درواقع اگر می خواهید تا کمی مرموز باشید و ذهن مخاطب را درگیر کنید که آنها مجبور شوند تا تاریخچه و دلیل انتخاب شما را جست وجو کنند، بدون شک این سبک کاملا مناسب شما خواهد بود. همچنین در این روش شما می توانید یک مفهوم را منتقل کرده و از آن برای درگیر کردن هرچه بیشتر مخاطبان استفاده کنید.
4-شخصیت ها
این امر که از یک شخصیت حقیقی و یا خیالی استفاده کنید، یکی دیگر از گزینه ها محسوب می-شود. مزیت این روش این است که برند شما با یک شخصیت در ذهن مخاطب شکل خواهد گرفت که می-توانید از آن در تولید انیمیشن نیز استفاده کنید. در این رابطه برند KFC یکی از این نمونه-ها محسوب می شود. این امر خصوصا برای برندهایی که جامعه هدف آنها کودکان هستند، انتخاب فوقالعاده ای محسوب می شود.
5-ترکیبی
در این مدل ممکن است تمامی چهار مورد معرفی شده به صورت همزمان مورد استفاده قرار گیرد. به همین خاطر به آن ترکیبی می گویند. این امر باعث می شود تا مخاطب بالاترین اطلاعات را به دست آورد، با این حال معمولا برندها پس از مدتی، با کسب شهرت لازم، اقدام به حذف برخی از موارد و ساده تر کردن خود می کنند. درواقع این مدل کاملا مناسب برندهایی است که به دنبال کسب شهرت در کوتاه ترین زمان ممکن هستند.