کوکاکولا یکی از غول های عرصه تولید نوشابه در سراسر جهان محسوب می شود. این برند همیشه ایده های جذابی برای تبلیغات داشته است. به همین خاطر اغلب طرفدارهای این برند با علاقه و جدیت خاصی کمپین های مختلف آن را دنبال می کنند. نگاهی کوتاه به فعالیت موفق این برند در زمینه تولید کمپین های تبلیغاتی به خوبی گویای مهارت آنها در این زمینه است. یکی از نکات مهم درخصوص فعالیت تبلیغاتی کوکا کولا همکاری اش با آژانس های تبلیغاتی مشهور است. درست به همین خاطر اغلب کمپین های آنها دارای کیفیت بسیار بالایی است.
به گزارش موسسه «گلوبال برند» کوکاکولا در طول ماه های اخیر به دنبال ایجاد ثبات بیشتر در عرصه برندسازی و یافتن همکار تبلیغاتی تازه است. در نگاه نخست این دو هدف در تضاد نسبتا آشکاری با یکدیگر هستند. به هر حال ایجاد ثبات با شرایط لازم برای یافتن همکار تبلیغاتی تازه هماهنگی چندانی ندارد. ایجاد هماهنگی و تعادل میان این دو هدف متفاوت فقط از برندی مانند کوکاکولا برخواهد آمد.
وقتی برندی مانند کوکا کولا در پی یافتن آژانس تبلیغاتی تازه برای همکاری باشد، رقابت گسترده آژانس های مختلف برای جلب نظر این غول دنیای تولید نوشابه طبیعی خواهد بود. هدف اصلی کوکاکولا از این اقدام ایجاد حال و هوایی تازه و جذاب تر در کمپین های تبلیغاتی اش است. براساس ارزیابی تیم مدیریتی این برند کمپین های تبلیغاتی فعلی کوکاکولا حالت تکراری برای مخاطب یافته است، بنابراین بازسازی الگوی تبلیغاتی و یافتن ایده های تازه در دستور کار قرار گرفته است. نکته مهم در این میان احساس نیاز کوکاکولا برای همکاری با آژانس تبلیغاتی جدیدی است. به این ترتیب فرصت ایده پردازی خلاق و تولید کمپین های تبلیغاتی جذاب به صورت کاربردی فراهم خواهد شد.
کوکاکولا سه سال پیش در جریان رونمایی از کمپین «طعم احساسات» از جهت گیری اش برای تغییر الگوی بازاریابی و تبلیغاتی اش خبر داد. این فرآیند تا به حال به نتیجه قطعی نرسیده است. براساس گزارش موسسه گلوبال برند در طول سه سال اخیر کوکاکولا در حال کار بر روی ساختارهای بازاریابی و تبلیغاتی اش بوده است. این امر شامل استخدام تیم های بازاریابی تازه و تغییر مسئولان بخش تبلیغات است. به این ترتیب شرایط برای تولید کمپین هایی کاملا متفاوت آماده شده است. گام نهایی در این فرآیند همکاری با یک یا چند آژانس تبلیغاتی خلاق است. نکته مهم مدنظر کوکاکولا خلاقیت و نوآوری آژانس موردنظر است. مدیران کوکاکولا بر روی تولید محتوای تبلیغاتی به کلی متفاوت و دارای المان های نوآورانه تمرکز دارند. به همین خاطر همکاری با آژانس های رایج و عادی از دستور کار این برند خارج شده است.
مطلب مرتبط: شگفتی جدید کوکاکولا در عرصه تبلیغات
نکته جالب در مورد تجربه سه سال اخیر کوکاکولا همکاری با چهار آژانس تبلیغاتی مختلف است. آژانس های بزرگی نظیر مرسدس مک کان، سانتو، راشمور و آگیلوی و ماتر همکارهای اخیر کوکاکولا محسوب می شوند. تجربه همکاری با این برندهای بزرگ کوکاکولا را به سوی همکاری با آژانس های تازه تر هدایت کرد. در واقع کوکاکولا از روند جاری در دنیای تبلیغات رضایت ندارد. دلیل این امر تلاش کوکاکولا برای ایجاد تحول اساسی در حوزه بازاریابی و تبلیغات با هدف جلب توجه دامنه وسیعی از مخاطب های هدف است. به این ترتیب کوکاکولا توان رقابت بسیار بیشتری با رقیب اصلی خود یعنی پپسی را خواهد داشت. پپسی در طول سال های اخیر به طور قابل توجهی در زمینه تبلیغات عملکرد مناسبی ارائه کرده است. همین امر موجب نگرانی مدیران کوکاکولا شده است، بنابراین تلاش برای ایجاد تحول عمیق در فرآیند فعالیت کوکاکولا امر دور از انتظاری نخواهد بود.
یکی از تغییرات تازه فعالیت کوکاکولا در حوزه تبلیغات جهت گیری این برند به سوی استفاده دوباره از تبلیغات محیطی در مقیاس وسیع است. امروزه در اروپا و آمریکای شمالی بار دیگر بیلبوردها و تبلیغات محیطی برند کوکاکولا به طور چشمگیر مشاهده می شود.