مدیران کسب و کار همیشه با چالش تاثیرگذاری بر روی کارمندان و مشتریان مواجه هستند. این مسئله در حوزه ارتباطات اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر مدیران کسب و کار توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان را نداشته باشند، به مرور زمان کیفیت عملکرد کلی برند به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. این امر با توجه به بحران کرونا مشکلات بسیار بیشتری برای مدیران کسب و کار ایجاد کرده است بنابراین بررسی مسئله بهبود توانایی مدیریت کارآفرینان به منظور عبور از بحران کرونا هم که شده، دارای اهمیت است.
داستان سرایی در عرصه کسب و کار همیشه گزینه جذابی بوده است. داستان ها موجب جلب نظر کارمندان و مشتریان همراه با بهبود عملکرد آنها می شود. بنابراین بررسی این حوزه امری ضروری خواهد بود. در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم در زمینه داستان سرایی با استفاده از الگوی هالیوود خواهیم پرداخت. با این حال پیش از آن باید به دلیل اهمیت هالیوود در زمینه داستان سرایی توجه کنیم. هالیوود به عنوان یکی از مهمترین بازارهای تولید فیلم مهارت بالایی برای جلب نظر مخاطب هدف دارد. شباهت بسیار زیادی میان ایده آرمانی مدیران کسب و کار و توانایی کارگردان های هالیوودی وجود دارد. با این حساب تقلید از الگوی داستان پردازی هالیوودی در عرصه کارآفرینی کاربردی خواهد بود.
ساختار مناسب داستان
هر داستانی برای جلب نظر مخاطب هدف باید ساختار مناسبی داشته باشد. اگر شما توجه بیشتری به فیلم های هالیوودی داشته باشید، ساختار منظم هر کدام شان را متوجه خواهید شد. ساختار منظم و بیان نکات جذاب در زمان مناسب موجب تداوم توجه مخاطب هدف به داستان ها می شود. این امر یکی از نقاط قوت هالیوود در مقایسه با دیگر حوزه های فیلم سازی است.
مطلب مرتبط: داستان سرایی با 15 اقدام طلایی
اگر عرصه داستان پردازی در هالیوود را با سخنرانی در یک کنفرانس تخصصی کسب و کار مقایسه کنیم، شما باید آمادگی قبلی برای بیان نکات و اطلاعات مختلف در زمان درست را داشته باشید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. فقدان برنامه مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه کارآفرینان را آزار داده است.
انتقال احساسات به طرف مقابل
وقتی شما به عنوان مدیر یک کسب و کار در تلاش برای تعامل با کارمندان تان هستید، باید احساسات مشخصی را به آنها منتقل نمایید. این امر شاید در نگاه نخست ساده باشد، اما در عمل نیاز به تمرین بسیار زیادی دارد. مخاطب فیلم های سینمایی پس از مشاهده آنها دچار احساسات مختلفی می شوند. یکی از مزیت های فیلم های هالیوودی در این میان انتقال احساسات مختلف به مخاطب در طول تماشای فیلم است بنابراین کارآفرینان نیز باید در طول فرآیند سخنرانی نسبت به انتقال احساسات مختلف به مخاطب هدف اقدام نمایند. این امر موجب جلب توجه مداوم مخاطب به سخنرانی شما خواهد شد.
اغلب اوقات کارمندان پس از شروع فرآیند سخنرانی از سوی مدیران شروع به بی توجهی می کنند. این امر نوعی واکنش طبیعی نسبت به صحبت های کسل کننده است بنابراین شما باید احساسات بیشتری را در زمان گفت وگو به مخاطب هدف منتقل نمایید. این امر حتی کلیشه ای ترین گونه های سخنرانی را نیز بدل به گزینه ای جذاب برای مخاطب هدف خواهد کرد.
پرداختن به اصل مطلب
حاشیه رفتن و مقدمه چینی برای بیان اصل مطلب امری رایج در میان سخنرانان حرفه ای محسوب می شود. بسیاری از افراد برای ارائه سخنرانی های جذاب مقدمه های طولانی را مدنظر قرار می دهند. این امر کیفیت سخنرانی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. بهترین سخنرانی ها باید به طور دقیقی برنامه ریزی شود. این امر شامل بیان یک مقدمه کوتاه و سپس بیان اصل مطلب است. اگر هر ساختار دیگری مدنظر کارآفرینان قرار داشته باشد، کیفیت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: راه های بهبود داستان سرایی
استفاده از زبان ساده
زبان مورد استفاده در بیان سخنرانی یا گفت وگوی دوستانه با کارمندان باید به اندازه کافی ساده باشد. در غیر این صورت تاثیرگذاری مناسبی بر روی مخاطب هدف نخواهد داشت. نکته مهم در این میان انتخاب بیانی ساده و صمیمانه است. برخی از مدیران برای سخنرانی از لحن های بسیار جدی استفاده می کنند. چنین لحن هایی میزان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. اغلب فیلم های هالیوودی دارای بیان ساده و روشن هستند. درست به همین دلیل محبوبیت بسیار زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده اند.