سرمایه گذاری درحالت صحیح می تواند عامل مهمی در تعیین جهت کسب و کار کوچک شما در دوراهی رشد و رکود باشد. تعدادی از کارآفرینان بهترین سرمایه گذاری سال پیش یا برنامه سال آینده خود را با ما به اشتراک گذاشته اند که به بررسی آنها می پردازیم.
قیف های فروش جدید
تینک لاینز (ThinkLions) که آژانس مشاوره و توسعه کارآفرینی نرم افزارمحور، واقع در اوک پارک ایالت میشیگان است، حدود 30,000 دلار را صرف ساخت و آزمایش قیف های فروش کرد، که درواقع متشکل از کتاب های مجازی و ویدئوها و صفحات آنلاین و تبلیغاتی هستند و مانند آهن ربایی مخاطب را به جهت مورد نظر می کشانند.
به گفته مایک سیمز (Mike Sims)، بنیان گذار و مدیرعامل این آژانس «استراتژی های بازاریابی ما همواره موثر بوده اند، اما سال گذشته متوجه شدیم تاثیر آنها درحال کاهش است. هرچند می خواستیم برنامه های بهینه سازی موتورهای جست وجو و کمپین های تبلیغاتی خود را حفظ کنیم، اما متوجه شده بودیم که لازم است موردی را به برنامه بازاریابی خود اضافه کنیم تا به آن قوت ببخشد.» آن طور که سیمز گفت، خدمات تینک لاینز پرهزینه هستند و مشتریان ندرتا با نخستین مراجعه به سایت، با آنها وارد معامله می شوند. میزان بازدید از وب سایت آنها عالی بود، اما شرکت این بازدید ها را آن طور که مدنظر سیمز بود به فروش تبدیل نمیکرد.
او می افزاید: «ما در جذب بازدیدکنندگان مشتریان بالقوه عملکرد خوبی داشتیم، اما در راضی کردن افراد به خرید موفق نبودیم. ما هرچه سریع تر به یک قیف فروش احتیاج داشتیم. می دانستیم که باید مشتریان بالقوه را راضی نگاه داریم و به آنها ثابت کنیم در حوزه خودمان افرادی حرفه ای هستیم. من خودم نخستین کتاب الکترونیکی شرکت را به قلم درآوردم، اما طراحی آن را به یک آژانس محول کردم تا به طور حرفه ای انجام شود.»
شرکت او همچنین از آنباونس (Unbounce) نیز استفاده کرد که پلتفرمی برای ساخت صفحات آنلاین کمپین های بازاریابی ا ست. به گفته سیمز «ما یک متخصص در زمینه صفحه های آنلاین استخدام کردیم تا دانلود کتاب الکترونیکی من را انجام دهد.» با این کار، نرخ تبدیل صفحه، که همان نسبت تعداد بازدیدکنندگان به تعداد دانلودهای کتاب است، از 2 به 8 درصد رسید. شرکت همچنین متخصصی در زمینه تبلیغات فیس بوک استخدام کرد تا تعدادی از تبلیغات را تولید و بهینه سازی کند و افراد را از فیس بوک به صفحه آنلاین خود بکشاند. پس از دانلود کتاب ها و دریافت ایمیل از افراد، تینک لاینز متخصصی را در زمینه ایمیل استخدام کرد تا قیفی برای فروش از طریق آن ایجاد و به مشتری های بالقوه اطلاعات جدید تزریق کند.
به گفته سیمز «مشتریان پس از مطالعه کتاب الکترونیکی متوجه شدند ما به کار خود مسلط هستیم، مورداعتماد آنها واقع شدیم و جلسات مشاوره ما سطح کیفی بالاتری پیدا کرد. افراد در این جلسات حضور پیدا می کردند تا از ما مشاوره و راهنمایی دریافت کنند.»
مطلب مرتبط:سرمایه گذاری برای مبتدیان. چطور بدون سرمایه شروع کنیم؟
شرکت سرمایه خود را در چند زمینه بسط داد؛ آژانس طراحی کتاب الکترونیکی، نرم افزار طراحی صفحه آنلاین، بهینه سازی درون سازمانی محتوای صفحات و مقایسه و تحلیل و بهینه سازی کمپین های تبلیغاتی فیس بوکی، مشاوره در زمینه طراحی صفحه و مقایسه و تحلیل آن، پایه ریزی کمپین تبلیغاتی فیس بوکی و پایه ریزی قیف فروش از طریق ایمیل.
به گفته سیمز، تینک لاینز تصمیمات خود را بر پایه داده ها قرار داد. از نظر او، سرمایه گذاری در زمینه قیف فروش، بودجه سالانه بخش بازاریابی تینک لاینز را دوبرابر، اما فروش های آن را در طول سال گذشته سه برابر کرد.
آموزش و حمایت از کارکنان
از دیدگاه جنل ایزاکسون (Jenelle Isaacson)، بنیان گذار و مالک لیوینگ روم رئالتی (Living Room Realty) واقع در پورتلند ایالت اورگون، کارکنان مهم ترین دارایی تجارت خدمت محور او هستند و وی راه های مختلفی برای سرمایه گذاری روی آنها پیدا کرده است. ایزاکسون خاطرنشان می کند: «ما از طریق فرستادن افرادمان به برنامه های آموزشی در زمینه مدیریت و پرداخت هزینه های عضویت در سازمان هایی که به صورت نظیر به نظیر از رشد و توسعه فردی و حرفه ای مدیران حمایت می کنند، روی آنها سرمایه گذاری می کنیم.» این شرکت پیش از اقدام به بازسازی وب سایت خود، مسئول بخش بازاریابی اش را به کارگاهی فرستاد تا آموزش و ابزار لازم را برای افزایش کارایی وب سایت کسب و از لحاظ حرفه ای رشد کند.
به گفته ایزاکسون «ما هرساله 5درصد از بودجه مان را به آموزش و استخدام مشاور برای کارکنان مان اختصاص می دهیم. این آژانس همچنین به تمامی کارکنان مبلغی به ارزش چند هزار دلار درقالب کمک هزینه آموزشی اهدا می کند تا آنها در کلاس های مربوط به تجارت یا کلاس های مورد علاقه خود حضور به عمل آورند. ما عقیده داریم اگر کارکنان بتوانند علایق خود را دنبال کنند، ثمربخشی آنها افزایش خواهد یافت.»
شرکت لیوینگ روم رئالتی در جلسه اخیرش با موضوع «تفریح و سرگرمی های برنامه ریزی شده» سرمایه گذاری کرد تا به سختکوشی کارکنان خود در سالی که این شرکت رشدی 25 درصدی داشته است، پاداشی داده باشد. به گفته ایزاکسون «این سرمایه گذاری که تنها چند صد دلار هزینه داشت، به افراد ما شادی و نشاطی داد که منجر به سوددهی در تمام طول سال شد.»
پاداش های کارکنان
جنیفر بارنز (Jennifer Barnes)، یکی از بنیان گذاران و مدیر پروبک آفیس (Pro Back Office) گفت، او تصمیم گرفته سالانه 25,000 دلار را صرف سرویس بونسلی (Bonusly) کند که سیستمی برای پاداش به کارکنان است. به گفته بارنز «بونسلی برنامه ای آنلاین است که به طور جمعی کار می کند و به افراد امتیاز می دهد. افراد برای کسب امتیاز های ویژه رقابت می کنند و این برنامه کار تیمی، ارتباطات و انگیزه تیم را ارتقاء بخشیده است.» بارنز توضیح داد که تیم او متشکل از بیش از 80 کارمند است که معمولا در دفاتر مشتریان حضور دارند و بنابراین به طور مداوم مانند افراد شرکت های عادی زمان را در کنار یکدیکر سپری نمی کنند،» بنابراین برنامه ای امتیازمحور که افراد در آن می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و حتی بدون حضور فیزیکی مداوم در برابر یکدیگر پاداش دریافت کنند، سرمایه گذاری هوشمندانه ای بود.»
این برنامه به کارمندان این امکان را می دهد که از امتیازهای خود در خرید محصولات، کارت های هدیه و مسافرت استفاده کنند، یا به اندازه امتیازشان پول نقد دریافت کنند یا آن را به خیریه بدهند. کارکنان همچنین، برای شرکت در جلسات، جذب مشتری جدید و تعریف و تمجید از سوی مشتری و دلایل دیگر امتیاز دریافت می کنند. بارنز این برنامه را راهی فوق العاده برای تعامل کارکنان با یکدیگر می داند.