به قلم: آندرس ریورا
هنگامی که صحبت از جذب مخاطب در فضای اینترنت می شود، صرف نظر از نقش مهم تصاویر امکان پذیر نیست. تصاویر حرفه ای و جذاب مخاطب را نسبت به مشاهده وب سایت ها ترغیب می کند. براین اساس اگر از تصاویر بی کیفیت در وب سایت مان استفاده کنیم، کاربران به سادگی ما را کنار خواهند گذاشت. فرقی ندارد تصاویر با چه موضوعی در سایت قرار گیرند، کیفیت و نحوه تهیه شان تأثیر مستقیمی بر نظر کاربران در مورد کل کسب و کارتان خواهد داشت.
شاید شما هم گمان کنید که برای تهیه تصاویر حرفه ای باید هزینه زیادی پرداخت کرد. در این مقاله آندرس ریورا در تلاش برای اثبات نظری متفاوت است. به این ترتیب فرض اصلی بر عدم ضرورت آموزش حرفه ای یا استخدام عکاس ماهر برای تهیه تصاویر وب سایت مان است. امروزه اغلب گوشی های هوشمند به دوربین های پیشرفته ای مجهز هستند. همین امر نیاز به خرید دوربین های حرفه ای را تا حدی کاهش داده است. با این حال به منظور تهیه تصاویر جذاب باید چند نکته مهم در مورد شیوه استفاد از دوربین را مدنظر داشته باشیم.
در ادامه به نکات مهم در این زمینه اشاره خواهد شد. به این ترتیب بدون هزینه اضافی و با استفاده از گوشی فعلی تان به راحتی قادر به حل مشکل تصاویر وب سایت خود خواهید بود.
نکات اساسی
میزان نور
عکاس های حرفه ای توجه به نور را مهم ترین بخش از فرآیند تهیه تصاویر مطلوب می دانند. در این راه استفاده از فلش دوربین به هیچ وجه توصیه نمی شود. فلش دوربین با نور غیرطبیعی و مستقیم اش باعث تغییر حالت محیط طبیعی می شود. این امر در نهایت باعث تهیه تصاویر حاوی نورهای غیرطبیعی خواهد شد. به جای فلش دوربین استفاده از نورهای طبیعی در اولویت است. استفاده از فضای باز همیشه یکی از گزینه های جذاب عکاس ها محسوب می شود. با این حال اگر به هر دلیل نیاز به نور بیشتری دارید، لامپ های LED کوچک بهتر از سایر نمونه هاست. این لامپ ها برخلاف فلش دوربین حالت سایه ها را بهتر به نمایش در می آورد. در نهایت نیز تصویر خود را پس از تنظیم نور و اطمینان از شفافیت سوژه تان تهیه کنید.
تعادل رنگ سفید
یکی از مشکلات همه عکاس های مبتدی تنظیم درست رنگ سفید است. در حالت عادی اغلب رنگ های سفید (به ویژه صورت افراد) به طور طبیعی و مناسب با پس زمینه تصویر ثبت نمی شوند. در اینجا نیازی به نگرانی نیست. در حقیقت ایراد کار نه از دوربین گوشی های هوشمند، بلکه ناآگاهی کاربران نسبت به تنظیمات جانبی دستگاه شان است. با مراجعه به منوی تنظیمات و بخش تعادل رنگ سفید (White Balance) به راحتی امکان انتخاب گزینه مناسب برای بهبود کیفیت رنگ سفید وجود دارد. براین اساس با توجه به محیطی که در آن قرار دارید (فضای باز، نور چراغ LED یا دیگر انواع لامپ ها) گزینه مناسب در بخش White Balance را انتخاب کنید. اگر تنظیم این بخش برای تان دشوار است، آن را روی حالت خودکار قرار دهید تا هوش مصنوعی دوربین به کمک تان بیاید.
پس زمینه
پس زمینه عکس به اندازه سوژه اصلی اهمیت دارد. به عنوان مثال تهیه تصویر در خانه تنها معطوف به کیفیت سوژه اصلی نیست. در این مورد باید توجه کافی به پس زمینه نیز داشت. تصمیم گیری در مورد پس زمینه ارتباط نزدیکی با سوژه اصلی عکس دارد. به این ترتیب در صورت تبلیغ برای لوازم خانگی نیازمند پس زمینه ای شامل یک خانه معمولی هستید. توجه به این نکته ضروری است که تصویر پس زمینه نباید جذاب تر از موضوع اصلی باشد. در غیر این صورت توجه مخاطب از پیام اصلی تصویر منحرف خواهد شد. عکاس های حرفه ای برای خلق تصاویر زیبا از دو پس زمینه اصلی استفاده می کنند. پس زمینه نخست شامل یک دیوار آماده یا پرده عکاسی است. این پس زمینه معمولا در استودیو های عکاسی وجود دارد. دسته دوم شامل استفاده از محیط های طبیعی است. به این ترتیب سوژه عکس را در محیطی کاملا طبیعی قرار دهید. منظور از این جمله ثبت عکس در موقعیتی است که محصول تان به طور معمول در آن مورد استفاده قرار می گیرد.
قانون یک سوم
قانون یک سوم یکی از مهم ترین اصول پایه ای عکاسی است. به این ترتیب باید صفحه دوربین را به سه بخش مجزا تقسیم کنیم. خوشبختانه اغلب دوربین ها قابلیت تقسیم صفحه را به صورت پیش فرض در خود دارند. براساس قانون یک سوم هنگام تهیه تصاویر نباید سوژه را آنقدر در مرکز قرار دهیم که تمام محیط را اشغال کند. براین اساس با تقسیم محیط به سه بخش تنها یک قسمت را به موضوع اصلی تصویر اختصاص دهید. به این ترتیب فضای کافی برای پس زمینه و تغییرات جانبی روی آن در اختیار شما خواهد بود.
زوم
نه تنها در تصاویر مربوط به وب سایت ها، بلکه در همه موارد قابلیت زوم بسیار حیاتی و پرمصرف است. با این حال پرسش اصلی در اینجا یافتن راهکاری برای زوم روی تصاویر بدون کاهش کیفیت شان است. خوشبختانه امروزه اغلب گوشی های هوشمند از دوربین هایی با قابلیت زوم بالا بهره می برند. به این ترتیب باتوجه به نوع گوشی مان میزان زوم و تأثیرش روی کیفیت عکس متغیر خواهد بود. همچنین اندکی توجه به کیفیت تصویر هنگام زوم روی سوژه به خوبی شما را در یافتن مقدار مناسب راهنمایی خواهد کرد.
ویرایش تصویر نهایی
پس از ثبت تصویر نوبت به ویرایش آن می رسد. در واقع بسیاری از تصاویر جذاب همانقدر که حاصل ذوق هنری عکاس در کادربندی و سوژه یابی است، نتیجه ویرایش مناسب و دقیق نیز هست. در اینجا استفاده از نرم افزار حرفه ای مانند فتوشاپ ضروری نیست. در حقیقت با اپ های موجود برای گوشی های هوشمند نیز امکان ویرایش مطلوب تصاویر وجود دارد.
مواردی نظیر تضاد رنگ ها، تغییر مقدار سایه و برش تصاویر از مهم ترین فرآیندهای ویرایش فیزیکی محسوب می شوند. در کنار این بخش باید به انتخاب فیلتر مناسب نیز توجه داشت. علاوه بر فیلترهای اینستاگرام تمامی گوشی های هوشمند به طور پیش فرض نرم افزار ویرایش و فیلترهای جانبی در خود دارند. همچنین اگر نسبت به زوم تصاویر و کاهش کیفیت آنها حساس هستید، استفاده از بخش برش در قسمت ویرایش جایگزین مناسبی برای شما محسوب می شود.
نکاتی برای استفاده در کسب و کار
توجه به محل بارگذاری
هر پلتفرمی نوع خاصی از تصاویر را طلب می کند. براین اساس هنگام ثبت تصاویر باید به وب سایتی که قصد بارگذاری تصاویر در آن را داریم نیز توجه کنیم. به عنوان مثال، در آمازون همه تصاویر با پس زمینه سفید عرضه می شوند. به این ترتیب اگر تصویر شما متفاوت باشد، تأثیر منفی روی ذهنیت مخاطب خواهد گذاشت. با این حال ماجرا در وب سایت رسمی شرکت فرق می کند. در اینجا دیگر تصمیم گیری کاملا برعهده شماست. براین اساس طیف رنگ و تنظیمات جانبی را هرگونه که مایل هستید تهیه کنید.
عکس برداری از مواد غذایی
امروزه اغلب کافه ها و رستوران ها نیز در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند، براین اساس تهیه تصاویر مناسب بخش مهمی از فرآیند تولید محتوای چنین کسب وکارهایی را تشکیل خواهد داد. به منظور کسب بهترین نتیجه باید به چند نکته توجه کنید. نخست اینکه بیشتر از محصولات پرفروش و محبوب تان عکس بگیرید. همچنین هنگام عکاسی پس زمینه را محیط رستوران تان قرار دهید. زاویه تصویر باید به گونه ای باشد که طیف وسیعی از محیط را در بر گیرد، به این ترتیب مخاطب با مشاهده محل رستوران بیش از پیش به خرید ترغیب خواهد شد.
افراد را فراموش نکنید
بارگذاری تصاویری از کارمندان شرکت تأثیر انکارناپذیری در جذب مخاطب دارد. همچنین با ارائه تصویر افراد فرآیند برندسازی تان نیز سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت. در این زمینه علاوه بر رعایت قانون یک سوم باید به نکات دیگری نیز توجه داشت.
به عنوان مثال توجه به چشم های مخاطب به منظور اطمینان از حالت طبیعی آن ضروری است. در واقع عدم توجه به این نکته موجب تهیه تصاویری با حالت چشم غیرطبیعی سوژه می شود. همچنین باید مقداری فضای خالی در بالای سر مخاطب در عکس باقی بماند. ثبت تصاویر از افراد به گونه ای که پس زمینه شامل بیلبورد شرکت باشد، یکی از بهترین حالت های پیشنهادی است.