به قلم: دارا فونتین
قصد ندارم در این مقاله ادعا نمایم که فقط کتاب های حوزه بازاریابی را مطالعه می کنم. من به شما دروغ نخواهم گفت. بی تردید تعدادی منابع مناسب برای مطالعه در زمینه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی منتشر شده است. با چند کلیک ساده در آمازون امکان دسترسی به پرفروش ترین کتاب های سال در حوزه بازاریابی وجود دارد. با این حال مدیریت شبکه های اجتماعی بحث جدایی دارد. در واقع این بخش کمتر مورد توجه قرار گرفته است. برهمین اساس تعداد منابع چنین حوزه ای به مراتب کمتر از بخش بازاریابی و تبلیغات خواهد بود.
هدف من در سطر پیشین تأکید بر بی اعتباری آمارهای آمازون یا هر پایگاه دیگری نیست. در حقیقت شما چند منبع موجود در لیست آمازون را در این مقاله نیز خواهید یافت. تمام تلاش من اثبات این ادعاست که به عنوان یک بازاریاب خوب و همچنین مدیر شبکه های اجتماعی نیاز به طیف وسیع تری از مهارت ها داریم.
این مقاله به شما کتاب هایی به منظور کمک در زمینه های زیر معرفی خواهد کرد:
- ارتقای توانایی در مدیریت زمان به طوری که امور را در زمان کمتری انجام دهیم
- پیش بینی دقیق تر نیازها و خواست مشتری
- ایجاد داستانی جذاب پیرامون برندمان با هدف جلب نظر مخاطب
- خلق پست های مفید در شبکه های اجتماعی برای تسریع فرآیند برندسازی و جذب مخاطب
10 کتاب برتر برای مدیران شبکه های اجتماعی
1- کارخانه انتخاب: 25 بی نظمی رفتاری که بر آنچه می خریم تأثیر می گدارد
اثر: ریچارد شوتن
اگر اخیرا سری به فروشگاه های مواد غذایی زده باشید، بی تردید تنوع محصولات شما را شگفت زده کرده است. به عنوان مثال در زمینه پخت نان علاوه بر شرکت های متعدد تولیدی های آرد گوناگونی نیز در بازار حضور دارند. به این ترتیب انتخاب نان نیز بدل به یک فرآیند عجیب و غریب شده است. اوضاع در سایر کسب و کار ها نیز تقریبا به همین شکل است، بنابراین برای جذب مشتری تنها یک راه وجود دارد: ارائه کیفیت بسیار متمایز از سایر رقبا. در غیر این صورت احتمال جذب مشتری از سوی شما با دیگر برندها تقریبا یکسان خواهد بود.
به عنوان مدیر بخش شبکه های اجتماعی وظیفه ما تضمین فروش بالای شرکت است. بی ترید همه ما آرزوی دسترسی به محتوای ذهن مشتریان را داریم. به این ترتیب به راحتی امکان آگاهی از معیارهای انتخاب خریداران فراهم خواهد شد. اگر این قضیه تا چندی پیش بیشتر شبیه رؤیا بود، اکنون به واقعیت بدل شده است. مطالعه کتاب ریچارد شوتن به ما در زمینه کشف نحوه تصمیم گیری افراد کمک خواهد کرد.
هرکدام از فصل های کوتاه این کتاب به بررسی جنبه ای از فرآیند تصمیم گیری مشتریان می پردازد. به علاوه ریچارد در متن کتاب توصیه های خود را نیز به صاحبان کسب وکار و مدیران بخش شبکه های اجتماعی ارائه کرده است.
2- روش های ارتقا در یوتیوب
اثر: جف آبستُن
آمارهای گوگل بیانگر موفقیت یوتیوب در زمینه جذب 95درصد از کاربران بالای 35 سال فضای مجازی به صورت ماهانه است. با این حال موفقیت یوتیوب فقط به کاربران بالای 35سال منحصر نیست. براساس نظرسنجی های مختلف اغلب کاربران بین 18 تا 34 سال نیز متعقدند که یوتیوب بهترین محیط برای یادگیری در مورد محصولات و خدمات موردعلاقه شان است.
در کتاب «روش های راتقا در یوتیوب» جف آبستُن آخرین تکنیک ها و روش های کسب موفقیت در این پلتفرم را به شما آموزش خواهد داد. اگر مایل به توسعه کسب وکارتان در یوتیوب هستید هرگز اثر تحسین شده جف را از دست ندهید.
3- همه می نویسند
اثر: ان هندلی
من به هیچ وجه قادر به حذف این اثر از فهرست خود نیستم. اگر نویسنده خوبی نیستید، این اثر شما را تبدیل به نویسنده ای حرفه ای در حوزه بازاریابی و تبلیغات خواهد کرد.
بدون شک قلم شیوا نیاز اصلی هر مدیر شبکه های اجتماعی است. برهمین اساس ان هندلی در اثرش تکنیک های ساده و گام به گام تقویت این مهارت را با مخاطب به اشتراک می گذارد. به بیان هندلی: «این اثر بیانگر همه المان هایی است که مشتریان بدان توجه می کنند. از لحن پست های شما گرفته تا متوای بخش بیوگرافی، همگی در این اثر مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین تکنیک های این کتاب برای همه شبکه های اجتماعی کاربردی است و محدود به پلتفرم خاصی نیست.»
اگر قصد جلب نظر مخاطب را داریم، متن های مان باید واضح، مختصر و شیوا باشد. در هر صورت هدف ما جلب توجه مخاطب به پیام مان به جای اشتباهات نگارشی متن است.
4- داستان سراهای حرفه ای: بازاریابی در دنیای تبلیغات مدرن
اثر: رابرت مک کی
به عنوان یک بازاریاب شبکه های اجتماعی بخشی از کار شما ارائه داستان های جذاب و زیبا به مخاطب است. در این کتاب یک داستان سرا و نویسنده مشهور در سطح بین المللی به شما در مورد مهارت های داستان نویسی در دنیای تبلیغات مشاوره می دهد. در کنار نویسنده اصلی تام گریس به عنوان کارشناس بازاریابی توضیحات تکمیلی را ارائه کرده است. به این ترتیب دیگر نیازی به منابع متعدد برای تقویت مهارت داستان سرایی مان نخواهیم داشت.
سیمون مولکاهی به عنوان رئیس بخش فروش برند Sales Force (فعال در زمینه مشاوره ارتباط با مشتریان) این کتاب را اینگونه معرفی می کند: «این اثر برای شرکت هایی که به دنبال کسب مشتریان دائمی از طریق خلف داستان های جذاب هستند، یک معجزه به تمام معناست.»
5- نابودش کن: کارآفرینان بزرگ چگونه کسب وکار و تأثیرگذاری شان را بنا می کنند؟
اثر: گری واینرچاک
گری واینرچاک بیشتر به عنوان کارآفرین، نویسنده، سخنران و فعال شبکه های اجتماعی شناخته می شود. بدون شک توصیه های فردی با چنین سابقه ای اعتبار بسیار بالایی دارد. گری معتقد است که رمز اصلی موفقیت در کسب وکار مدرن آگاهی کامل به شبکه های اجتماعی در کنار علاقه به انجام کارهای متفاوت در این فضاست.
در این کتاب موضوعات گوناگونی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ابتدا چگونگی برندسازی در شبکه های اجتماعی به بحث گذاشته می شود. سپس تکنیک های کاربردی در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی و چگونگی حلق استراتژی ای اختصاصی آموزش داده خواهد شد.
6- ایجاد داستان برای برند: واضح سازی پیام به گونه ای که مشتری بدان گوش دهد
اثر: دونالد میلر
اگر کتاب داستان سراهای حرفه ای اثر رابرت مک کی را خوانده و هنوز هم بخ دنبال منابع بیشتری هستید، این کتاب گزینه مطلوبی به حساب می آید. تأکید اساسی میلر در این کتاب تفاوت کسب وکارها با یکدیگر است. به بیان نویسنده در دنیای امروز هیچ کسب وکار شبیه به دیگری قابل ذکر نیست. برهمین اساس میلر در هر بخش از کتاب به بررسی شاخه خاصی از کسب وکارهای مدرن می پردازد. آموزش کمک به مشتری در زمینه یادگیری نحوه استفاده از محصول، هفت شیوه داستان سرایی مدرن و دلایل اصلی انتخاب محصول از سوی مشتریان از جمله بحث های این کتاب هستند.
7- موفقیت سازان: علم شهرت و در عصر نابودی تمرکز
اثر: دِرِک تامپسن
اگر به تازگی فعالیت حرفه ای در شبکه های اجتماعی را شروع کرده اید، احتمالا پس از گذشت چند ماه به احساس شکست دچار شده اید. ناتوانی در کنترل و مدیریت امور از تجربیات مشترک اغلب افراد به هنگام ورود به شبکه های اجتماعی است. تلاش اصلی تامپسن نیز در اثرش ارائه راهکارهایی برای غلبه بر این وضعیت است.
تمرکز بحث در کتاب درک بر روی پیشینه تاریخی هر نوع محتوایی برای افراد مختلف است. براین اساس تامپسن توضیح می دهد که چرا از نظر بالینی برخی از افراد پست های خاص را می پسندند. در پایان نیز راهکارهای خلق محتوا با پیشینه تاریخی فراکیر به منظور جلب نظر اکثر کاربران ارائه شده است. یکی از پیش فرض های نویسنده در بحث از بازاریابی سلطه قاطع شبکه های اجتماعی و ضرورت مهارت یابی در این زمینه است.
8- چه زمانی: رازهای علمی زمان بندی مناسب
اثر: دانیل اچ. پینک
بی تردید زمان بندی برای انتشار مطالب از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال انتشار بی موقع یک توییت یا عکس کل زحمات قبلی را نابود خواهد کرد. براین اساس دانیل اچ. پین در کتاب خود به بررسی و آموزش مهارت های زمان بندی پرداخته است.
به طور معمول زمان بندی یک هنر قلمداد می شود، با این حال دانیل استدلال خود را بر علمی بودن این توانایی بنا کرده است. برهمین اساس دانیل دست به تحقیق بسیار نوینی در زمینه مهارت های زمان بندی زده است. همچنین پژوهش موجود به زمینه خاصی محدود نیست. بررسی حوزه های روان شناسی، زیست شناسی و اقتصاد اثر دانیل را نسبت به دیگر پژوهش های موجود کاملاً متمایز می کند.
9- 2018، سال غیرواضح: چگونه درست پیش بینی کنیم و برنده آینده شویم؟
اثر: روهیت بهارگاوا
بخشی از وظیفه ما به عنوان مدیر شبکه های اجتماعی مشاهده دقیق ترندهای برتر است. این به معنای دنبال کردن تمام ترندها نیست، بلکه آگاهی از آنها مدنظر قرار دارد.
در آخرین نسخه از مجموعه کتاب های روهیت بهارگاوا، نویسنده شیوه های عجیب وغریب و در بری موارد دشوار مدیران مختلف دنیا را به منظور موفقیت در بازاریابی و فروش مورد بررسی قرار داده است. دسته بندی ترندهای جدید، آموزش تفکر فراساختاری و چگونگی پیش بینی صحیح رخدادهای دنیای کسب وکار از جمله مباحث اصلی کتاب روهیت به حساب می آیند.
10- خلاقیت: غلبه بر نیروهای نامرئی مقابل الهام بخشی
اثر: اِد کتمول
همانطور که می دانید، خلق محتوا همیشه فرآیندی ساده و طبیعی نیست. اگر در زمینه ایجاد محتوای جدید و خلاقانه با مشکل مواجه هستید، بسیاری از کارشناس ها مطالعه اثر پرفروش اِد کتمول را توصیه می کنند.
کتمول به عنوان یکی از موسسان استودیو انیمیشن پیکسار ایده های دست اولی در ذهن دارد. وی در این اثر به بررسی شیوه های مورد استفاده پیکسار برای دستیابی به موفقیت جهانی پرداخته است.