کارآفرینان و مؤسسان استارت آپ، باید استراتژی جامعی برای پروسه های استخدامی خود داشته باشند، زیرا امروزه اغلب تاکتیک های سنتی به انتخاب های بهینه منجر نمی شوند.
شکی نیست که موفقیت یک شرکت در درجه اول به صلاحیت کارمندان آن بستگی دارد. حتی اگر یک مدیرعامل، نوآورترین و خلاقانه ترین طرح قرن را در ذهن داشته باشد، اما نتواند از همکاری کارمندانی متعهد، کوشا و کارآمد بهره ببرد، هرگز موفق نمی شود به رؤیای خود رنگ واقعیت ببخشد. هنگامی که شما سفر کارآفرینی خود را شروع می کنید و به فکر تأسیس یک استارت آپ هستید، اهمیت و حساسیت استخدام عوامل را بهتر درک می کنید. احتمالا سؤال های زیادی از ذهن تان می گذرد: چگونه بهترین کارمندان را پیدا کنم؟ چگونه متوجه شوم که کدام یک از کارجویان، صلاحیت بیشتری دارند؟ اگر گزینه اشتباهی را انتخاب کنم چه تبعاتی خواهد داشت؟
واقعیت این است که استخدام کارمندان برتر، به خصوص برای استارت آپ ها، روندی استرس زا است. بااین حال توجه به برخی نکات که حتی مدیرعاملان شرکت های بزرگ جهان نیز همیشه آنها را مدنظر قرار می دهند، به شما کمک می کند این روند را راحت تر پشت سر بگذارید.
فرهنگ محل کارتان را توسعه دهید
یکی از اشتباهات متداول استارت آپ ها این است که در استخدام عوامل، به قدری روی تخصص افراد متمرکزند که اولویت های سازمانی خودشان را فراموش می کنند. ممکن است اوایل کار، فکر کنید این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار نیست، ولی اگر فرهنگ استارت آپی خود را به خوبی توسعه نداده باشید، چگونه می توانید افرادی را استخدام کنید که کنار شما به خوبی با یکدیگر همکاری کنند؟درحالی که فاکتورهایی نظیر مهارت، استعداد و تجربه فردی متقاضیان، در تصمیم گیری شما نقش مهمی بازی می کنند، باید به فرهنگ محیط کاری خود نیز توجه کنید.
دن دنیسون، فرهنگ محیط کار را این گونه تعریف می کند: «ارزش ها، باورها و اصولی که فونداسیون سیستم مدیریتی یک سازمان را شکل می دهند و رفتارها و حرکاتی که این اصول را تصدیق و تقویت می کنند.» پس شما باید ابتدا این اصول و ارزش ها را به خوبی توسعه دهید و بعد به دنبال افرادی باشید که در کنار شایستگی های حرفه ای، با این اصول سازگارند.
شرایط و ترجیحات استخدامی را لیست کنید
در شرایط فعلی اقتصادی، بعید نیست که با سیل رزومه های کارجویان فراوانی روبه رو شوید. درست است که عوامل متعددی در پروسه تصمیم گیری شما تأثیرگذارند، ولی بهتر است از ابتدای کار، مجموعه ای از خصوصیات و مهارت های مهم را مشخص کنید و مراقب باشید که از این فهرست منحرف نشوید. این لیست به شما کمک می کند خیلی راحت تر رزومه ها را فیلتر کنید و متقاضیانی را که فاصله زیادی با انتظارات شما دارند، کنار بگذارید. به علاوه این روال باعث می شود مهارت ها و سوابق کارجویان، چشم شما را روی پیش نیازهای مهم تر نبندد.
مطلب مرتبط: سرمایه گذاران در استارت آپ به دنبال چه چیزی هستند؟
بررسی سوابق اخلاقی
مسلما یکی از مهم ترین مراحل استخدام کارمندان، بررسی سوابق حرفه ای آنهاست. همه تجربیات، مهارت ها و استعدادهای متقاضی کار، هیچ ارزشی نخواهد داشت اگر این فرد با شما صادق نباشد. پیش از اینکه به استخدام کارمندان بالقوه خود فکر کنید، باید پس زمینه شخصیتی آنان را بررسی کنید. به این ترتیب مطمئن می شوید که نه تنها کارمند واجد صلاحیتی را استخدام کرده اید، بلکه می توانید به او اعتماد داشته باشید.
از روش های جدید مصاحبه استفاده کنید
مصاحبه یکی از مهم ترین فرآیندهای استخدام عوامل به شمار می رود. بااین حال جلسات سنتی مصاحبه که در آن مدیر یا کارفرما سؤالات تکراری و مشابهی را از متقاضیان مضطرب می پرسد، بهترین نتایج مطلوب را در پی نخواهد داشت. در عوض بهتر است نگاه تازه ای به جریان مصاحبه داشته باشید و از روش های خلاقانه و جدیدی برای تست افراد استفاده کنید. این روش های آلترناتیو به شما کمک می کند ایده واقعی تری در مورد اینکه کدام متقاضیان با کارکنان فعلی و محیط کارتان سازگارترند، به دست آورید. می توانید گروهی از متقاضیان جدید و کارمندان قبلی تان را دورهم جمع کنید و تعامل جمعی آنها را ببینید. به این ترتیب در عمل تفاوت بین افراد را مشاهده می کنید و می توانید بهترین گزینه ها را انتخاب کنید.
استعداد را به تجربه کاری اولویت دهید
اکثر کارفرمایان، برای استخدام عوامل شرکت از رویکردهای چندگانه ای استفاده می کنند. اولین قدم، بررسی رزومه ها و تقاضانامه ها و یافتن افرادی است که از تجربه بیشتری برخوردارند. اما این استراتژی، به ویژه برای استارت آپ ها، ممکن است نتایج معکوسی در پی داشته باشد. البته همه استارت آپ ها به تعدادی اعضای مجرب نیز نیاز دارند. اما بهتر است کارفرمایان اولویت استخدام را خلاقیت و ذهنیت باز متقاضیان قرار دهند. یک کاندیدای شغلی که ثابت می کند استعداد و خلاقیت فوق العاده ای دارد، بسیار ارزشمندتر از فردی است که هیچ خلاقیتی ندارد و صرفا از چندین سال سابقه کاری برخوردار است.