دوشنبه, ۵ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Mon, 25 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
در نهمین همایش علمی، کاربردی اقتصاد مقاومتی

90 هزار نفر در مجموعه میدکو در حال ثروت آفرینی هستند

8 سال پیش ( 1395/6/1 )
پدیدآورنده : ایمان ولی پور  

مدیر عامل میدکو گفت: «با فعالیت های معدنی که در شرکت میدکو آغاز شده ، مجموعه پروژه های این شرکت از 23 پروژه به 35 پروژه رسیده که در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت ممکن، بیش از 20 پروژه آن تاکنون بهره برداری شده است. همچنین این شرکت در مدت کمتر از 8 سال، بیش از 90 هزار شغل ایجاد کرده  که تا دو سال آینده به 300 هزار نفر خواهد رسید.»

به گزارش فرصت امروز، در ادامه سلسله نشست های اقتصاد مقاومتی که به همت انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم با موضوع «اقتصاد مقاومتی و ثروت آفرینی» برگزار شد، علی اصغر پورمند، مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی میدکو به تشریح دستاوردهای میدکو پرداخت و گفت: «اقتصاد مقاومتی دارای 10 مولفه و ویژگی اساسی است که نخستین مولفه آن، ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و همچنین بهبود شاخص های کلان اقتصادی است.»

پورمند افزود: «اگر نقدینگی کشور مولد نباشد، جزو نقدینگی های بدخیم محسوب می شود که ما در مجموعه میدکو در تلاش هستیم تا میزان نقدینگی بدخیم کشور را کاهش دهیم. درواقع، ما در میدکو حبابی را بر روی زمین پدید می آوریم و به آن عینیت می بخشیم و در نهایت آن حباب را تبدیل به ثروت می کنیم که این مهم، منجر به افزایش تولید ناخالص خواهد شد.»

پورمند مولفه دوم اقتصاد مقاومتی را تکیه بر ظرفیت های داخلی عنوان کرد و ادامه داد: «در اینجا دو مسئله اساسی وجود دارد؛ یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی، تکیه بر داشته های داخلی و همچنین سرمایه های انسانی است که این دو مولفه دست به دست هم داده و توانسته اند ثروت جدیدی در کشور خلق کنند. مولفه سوم، رویکرد جهادی است که تعابیر مختلفی در رابطه با آن وجود دارد، اما از نظر میدکو، رویکرد جهادی به معنای عمل خالص است. در واقع، هر عملی که بی غرض انجام شود به آن عمل خالص اطلاق می شود.»

وی مردم محوری را از دیگر مولفه های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: «میدکو شرکتی در فرابورس است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم، بالغ بر یک و نیم میلیون نفر سهامدار دارد و از آنجا که با استفاده از سرمایه های مردم فعالیت می کند، حقیقتا جزو بخش خصوصی به حساب می آید.»

مدیر عامل میدکو همچنین مقاومت در برابر عوامل تهدیدی، وابستگی به فروش نفت و اصلاح الگوی مصرف را دیگر مولفه های ثروت آفرینی نام برد و گفت: «در گذشته عوامل تهدیدی شامل تحریم و رقابت جهانی بود، اما در حال حاضر، تورم و رکود عامل تهدید محسوب می شوند و خوشبختانه قیمت فلزات، تابعی از قیمت جهانی است و این مسئله وابستگی ما به نفت را کاهش می دهد.»

وی تصریح کرد: «فسادستیزی نیز یکی دیگر از مولفه های ثروت آفرینی محسوب می شود که مقدمه آن، سلامت صددرصدی است. ما در میدکو از روز اول بر این موضوع تاکید داشتیم و سلامت از نظر ما به این معنا است که از طرف ما آسیبی به فردی وارد نشود.»

پورمند گفت: «مولفه آخر، دانش محوری و مدیریت دانش است که از جمله مولفه های اساسی در ثروت آفرینی است.»

وی ثروت آفرینی را نتیجه و محصول اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: «اگرچه در ایران و در دنیا واژه ثروت آفرینی رواج دارد، اما بهتر است به جای آن از واژه احیاکنندگان ثروت استفاده شود، چراکه خداوند ثروت را خلق کرده و ما تنها می توانیم آن را احیا کنیم.»

پورمند عنوان کرد: «ما بر این باور هستیم که ثروت آفرینی بر سه اصل اساسی و بنیادین زمان، مکان و دانش متکی است که این سه اصل سازندگان آینده کشور ما هستند. ما بر قله ای ایستاده ایم که یک سرزمین نو در زیر پای مان قرار دارد و شاید همگان مایل به کشف آن نباشند، اما ما مایل به انجام این کار هستیم و قصد داریم دارایی های کشور را از زیرزمین بر روی زمین آورده و به منصه ظهور برسانیم.»

وی گفت: «ثروت آفرینی در دنیای کنونی به این معنا است که دیگر باید به سمت بیو تکنولوژی و نانو تکنولوژی حرکت کرد. ما باید به کارخانجاتی بیاندیشیم که باعث شوند به طرز بی سابقه ای بهتر و آسان تر ثروت آفرینی کنیم یا احیا کنندگان ثروت باشیم.»

وی افزود: «از این رو، نهادهای آموزش و پروش و دانشگاه، باید جوانان را آماده ثروت آفرینی کنند.»

پورمند تصریح کرد: «ثروت آفرینی هم ردیف با پول نیست. پول تنها یک نشانه و نمادی از وجود ثروت است، اما ثروت در مفهوم کلی شامل هر چیزی است که نیاز ما را برآورده سازد. ثروت بیش از هر چیزی انباشت فرصت ها است، اما امروز متاسفانه دیوانسالاری دوران صنعتی حرکت به سوی ثروت آفرینی دانش پایه را کند کرده است.»

مدیر عامل میدکو، علم اقتصاد را نیازمند بازتعریف دانست و بیان کرد: «ما امروز در جهانی زندگی می کنیم که دیگر نمی توانیم اقتصاد را علم بهره برداری درست از منابع کمیاب تعریف کنیم، چراکه اقتصاد بر پایه دانش است و دانش، منبع نامحدود و تمام نشدنی است. لذا به نظر می رسد علم اقتصاد نیاز به بازتعریف دارد. امروز اقتصاد علم تخصیص منابع نامحدود به نیازهای محدود است، پس خواه ناخواه انقلابی در اقتصاد و دنیای کسب و کار در حال رخ دادن است که سه اصل بنیادین آن، همانطور که اشاره شد، زمان و مکان و دانش حواهد بود.»

وی اضافه کرد: «اگر تا دیروز آفرینش ثروت به معنای انباشت فرصت ها تنها از زمین میسر بود، امروز می توان در فضا و هوا هم آن را به دست آورد. در حال حاضر از اعماق اقیانوس ها هم معادن کشف و استخراج می شوند و در آینده ای نزدیک به طور قطع در کنار اقتصاد پولی، اقتصاد غیرپولی هم جاری می شود و شاید در آینده چنین نظامی به جای اقتصاد، نظام ثروت نامیده شود.»

وی با بیان اینکه میزان ثروت موجود در جهان 250 تریلیون دلار است و هر آن چیزی که بتوان بر روی آن قیمت گذاشت، ثروت نامیده می شود گفت: «90 درصد از ثروت جهان به 30 کشور جهان تعلق دارد و بقیه کشورها صرفا 10 درصد ثروت دنیا را در اختیار دارند، که ایران با یک درصد جمعیت دنیا، یک دهم ثروت دنیا را در دست دارد که در نتیجه نمی توان گفت، کشور ما ثروت آفرین بوده است.»

وی مبانی اعتقادی را از جمله رویکردهای شرکت میدکو دانست و بیان کرد: «در این شرکت، مبانی اعتقادی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر در سراسر دنیا شرکت ها را به شرکت های آرمانی و غیرآرمانی تقسیم بندی می کنند. آرمان ها قابل تغییر نیستند و جزو اصول بوده و ثابت هستند. در شرکت میدکو ما با خدای خود معامله کرده ایم. در مبانی اعتقادی، اگر سه وظیفه ایمان، عمل صالح و صبر درست انجام شود، می توان به ثروت آفرینی دست پیدا کرد.»

وی با بیان اینکه باید تیم فنی، اقتصادی، پولی و بانکی در یکدیگر ترکیب شوند گفت: «باید این عوامل در هم ترکیب و تلفیق شوند. اگر گفته می شود که بانک ها نباید در این فرایند وارد شوند، به این معنا است که ثروت آفرینی نباید اتفاق بیفتد. ثروت آفرینی در بنگاه های اقتصادی بزرگ به بانک و یک موسسه مالی توانمند و با اعتقاد کامل و صد درصد نیاز دارد.»

وی افزود: «رویکرد بعدی ما، ترکیب متنوعی از تامین مالی از آورده سهامدار، اوراق مشارکت، یوزانس، فاینانس و تسهیلات داخلی است، به گونه ای که بخشی از پروژه ها با فروش محصولات انجام می شود.»

وی با بیان اینکه میدکو، یک شرکت هلدینگ تخصصی معدن و صنایع معدنی بزرگ و صد درصد خصوصی است و به هم پیوستگی و مردمی بودن از رویکردهای مهم آن است، گفت: «مردمی بودن بدان معنا است که این شرکت هم فراگیر است و هم مشارکت مردمی دارد و از سرمایه های کوچک مردمی در حال ثروت آفرینی است. ما تعداد زیادی سهامدار در شرکت داریم که باید عملکرد ما به گونه ای باشد که آنها از این مسیر ثروتمند شوند و در این راستا هدف ما ارتقای ارزش سهام سهامداران است.»

علی اصغر پورمند، کاربرد جدیدترین فناوری روز، مدیریت اچ تی سی، چابکی سیستم و حرکت در سطح و عمق را از دیگر رویکردهای مهم شرکت میدکو دانست و گفت: «از ابتدا رویکرد شرکت میدکو این بوده که اموری که دیگران انجام داده اند را انجام ندهیم و کارهایی را صورت دهیم که نو باشند و شرکتی نتواند یا نخواهد آن را انجام دهد.»

وی به تعریفی اخلاقی از مفهوم رقابت پرداخت و گفت: «رقابت در دنیای کسب و کار به این معنی نیست که همگی به هم ضربه وارد کرده و یکدیگر را نابود کنیم. رقابت یک مفهوم کاملا اسلامی است و آن به این معنا است که از همدیگر مراقبت کنیم و به طور متقابل به هم کمک برسانیم. رقیب یکی از اسماء خداوند باری تعالی است و رقابت و مراقبت از یک ریشه زبانی هستند.»

وی با بیان اینکه میدکو شرکتی است که مدیریت دانش به طور کامل در آن مستقر است، گفت: «سلامت، سرعت، دقت، نظم، یگانگی و البته ساده زیستی، 5 مولفه مهم و اساسی است و مدیرانی می توانند ثروت آفرین باشند که دارای تواضع فردی و اراده حرفه ای بالا باشند.»

وی با اشاره به اینکه در میدکو تعامل با تمام عوامل تاثیرگذار در داخل و خارج از سازمان برقرار است، گفت: «با برخورداری از صد درصد توان داخلی و ارتباط با 800 نوع شرکت کوچک و متوسط، در تامین ماشین آلات و ارتقای توانمندی شرکت های داخلی از تجارب خارجی ها هم استفاده کرده ایم و در دوران تحریم توانستیم با ترکیب فنی و علمی از دو مشکل انتقال پول و حمل ونقل کشتی رانی به سلامت عبور کنیم.»

اقتصاد مقاومتی، نحوه عبور از تحریم هاست

در ادامه نشست، دکتر مجید قاسمی، مدیر عامل بانک پاسارگاد با اشاره به دوران تحریم و گذر از مشکلاتی که میکو در دوران تحریم با آن روبه رو بود، گفت: «زمانی که تحریم ها به طور کامل اعلام شد، تمام کشتی ها از بار زدن محموله های میدکو اجتناب کردند. در چنین شرایطی شرکت میدکو به سراغ کشتی هایی که ریجستر نبودند و به تعبیری بیمه نامه نداشتند، رفت.»

قاسمی اقتصاد مقاومتی را چگونگی و نحوه عبور از تحریم ها عنوان کرد و افزود: «در دوران تحریم، محموله ای که پیش از این حداکثر ظرف 10 روز به بندر ایران می رسید، دو ماه در راه بود، اما با این حال تمام پروژه ها به بهره برداری رسید.»

وی با بیان اینکه «داستان عبور از تحریم ها در شرکت میدکو شبیه یک عملیات پارتیزانی بوده است» گفت: «در رابطه با پذیرش ریسک های مالی و فنی، بحث های زیادی مطرح شد و لازم است از تصمیماتی که میدکو در شرایط غیرعادی تحریم اتخاذ کرده، کتابی تهیه شود تا تاریخ پر افتخار میدکو در دسترس مردم که لیاقت مدیرانی شایسته را دارند، قرار گیرد.»

وی خاطرنشان کرد: «ما در شرکت میدکو، خاک را به طلا تبدیل می کنیم؛ خاکی که به صورت خام تولید می شد و آب در آسیاب کشورهای دیگر می ریخت، حالا در مسیر رونق اشتعال، تولید و ارزش افزوده به کار گرفته می شود.»

قاسمی با بیان اینکه تخصص و امکانات مالی باید در هم ترکیب شوند، به تجربه کشور ژاپن پس از جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت: «آنها به این نتیجه رسیدند که 700 تا 800 بانک کوچک قادر نیست کار را به خوبی انجام دهد. در نتیجه با ادغام آنها، 80 بانک بزرگ تاسیس کردند که تمام صنعت کشور به آنها سپرده شد و امروز آنها مالکان بزرگ درآمدهای صنعتی اند. این درحالی است که ما در ایران که یک کشور در حال توسعه است، بنگاه داری بانک ها را امری نادرست می دانیم.»

وی در پایان تاکید کرد: «زمانی که تمام چارچوب های تکنیکی، فنی و... تعریف شده باشد، حداکثر قضیه سلامت در آن مجموعه برقرار است. شاید انسان در مراقبت از مال خویش نیز تا این اندازه به مراقبت نپردازد که در میدکو در رابطه با اموال مردم دقت می شود.»

گفتنی است در ابتدای همایش، فیلمی مستند از فعالیت ها و دستاوردهای میدکو برای حاضران پخش شد و در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ با حضور دکتر مجید قاسمی و مهندس علی اصغر پورمند برگزار گردید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RTlrFeP6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه