فرصت امروز: معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام جزییات زمان افتتاح پروژه های ریلی در سال جاری، گفت در سال جاری ساخت ۹۱۹ کیلومتر مسیر ریلی جدید به پایان می رسد که این اقدامات معادل عملکرد پنج ساله اقدامات در حوزه ریلی است و یک دوره طلایی در بخش راه آهن کشور محسوب می شود.
به گزارش «فرصت امروز» از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اقدامات وزارت راه وشهرسازی در حوزه توسعه شبکه ریلی در طول چهار سال گذشته، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۲ برای تسریع در تکمیل و ساخت پروژه های توسعه شبکه ریلی کشور، اولویت بندی ای انجام داد که براساس این اولویت بندی ها بتوانیم پروژه های بااهمیت را در دوره زمانی کوتاه تری به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه آهن در حال ساخت داشتیم و همچنین ساخت ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آهن دیگر در حال مطالعه بود، همچنین با وجود محدودیت منابع مالی، باید اولویت بندی بین پروژه ها انجام می شد تا اقدامات تسریعی را در برخی پروژه ها به اجرا برسانیم.
اولویت های شبکه ریلی
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به معیارهای مورد نظر در بحث تعیین اولویت ها اظهار داشت: این اولویت بندی ها براساس اهمیت مسیرها و اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی و میزان ظرفیت جابه جایی بار و مسافر در این محورها انجام شد. همچنین دومین معیار در اولویت قرار گرفتن پروژه ها برای ساخت و تکمیل، میزان پیشرفت فیزیکی آنها بود.
این مقام مسئول افزود: براساس این اولویت بندی ها قرار شد در مرحله اول، پنج مرکز استان را در سال ۹۶ به شبکه ریلی متصل سازیم و این پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنیم. خادمی تأکید کرد: البته به غیر از اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی، تکمیل چند پروژه ریلی هم در دستور کار قرار گرفت، از جمله پروژه راه آهن خواف- هرات که محدوده مورد تعهد ایران در این پروژه، امسال به بهره برداری خواهد رسید.
همچنین بخشی از مسیر ریلی یزد- مهریز هم در سال جاری افتتاح می شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموع خطوط ریلی که ساخت و تکمیل آن تا سال جاری در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ما تعریف شده بود حدود ۹۱۹ کیلومتر ریل جدید بوده که این تعهد امسال اجرایی می شود.
وی ادامه داد: زیرسازی بخشی از این خطوط جدید ریلی در سال های گذشته پیشرفت فیزیکی داشته، اما عموما روسازی ها در دولت های گذشته به دلیل کمبود ریل و هزینه های بالاتر انجام نشد. در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر از این رقم ریل گذاری شده که ۳۳۰ کیلومتر از این رقم تنها در پنج ماه گذشته انجام شده است.
رکورد بی سابقه در حوزه ریلی
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تأکید بر اینکه راندمان ریل گذاری در پنج ماه گذشته حدود ۳۳۰ کیلومتر بوده که معادل متوسط ریل گذاری دو سال ریل گذاری در کشور است، گفت: این موفقیت و رکورد بی سابقه در حوزه ریلی کشور با حمایت دولت، سازمان برنامه در بخش تأمین منابع و تأکید رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی و همکاری بین سطوح مختلف شرکت ساخت انجام شده که در طول این مدت شرکت های متعدد پیمانکاری در این پروژه به صورت شبانه روزی حضور داشتند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سال ۹۶ را سال و دوره طلایی توسعه شبکه ریلی می دانیم. اگر نگاهی به راندمان سال های گذشته داشته باشیم، می بینیم که با بهره برداری از این ۹۱۹ کیلومتر معادل عملکرد پنج ساله اقدامات در حوزه ریلی کشور انجام شده است که این یک اقدام بی سابقه در این بخش از حمل و نقل کشورمان است.
وی تأکید کرد: تاکنون برای اجرای پروژه های اتصال مرکز استان ها به شبکه ریلی حدود ۸۰میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده که این رقم در عملیات عمرانی و مهندسی بسیار قابل توجه است.
همچنین در این پروژه ها ۳۷ کیلومتر تونل و گالری و ۱۷کیلومتر پل خاص بالای ۲۰ متر ارتفاع ساخته شده است که هر کدام از این اقدامات، پروژه هایی منحصر به فرد هستند و ابرپروژه محسوب می شوند که اجرای آنها در تاریخ راه سازی و راه آهن سازی کشور بی سابقه بوده و یک افتخار محسوب می شود.