امروزه بیش از هر زمان دیگری مسئله محیط زیست مورد توجه جهانی قرار گرفته است. درواقع این مسئله به صورت مستقیم بر روی فروش یک شرکت نیز تاثیر دارد. برای مثال کمتر کسی تمایل دارد که از برندی خرید داشته باشد که اقدامات آنها به محیط زیست لطمه وارد می کند. همین امر باعث شده که بسیاری از شرکت ها اقدامات متنوعی را انجام دهند تا خود را همگام با محیط زیست معرفی نمایند. در این رابطه برخی از برندها به سمت ظاهرسازی سوق پیدا کرده اند که بدون شک در درازمدت، نتایج عکس را به همراه خواهد داشت. با این حال قدم گذاشتن در مسیر سبز برخلاف تصور بیشتر مدیران، ابدا اقدامی سخت و هزینه بر نبوده و با اقدامات بسیار ساده می توان گام های بزرگی را برداشت. در ادامه هفت راهکار را با هم بررسی خواهیم کرد.
1-صرفه جویی در انرژی
اگرچه ممکن است تعجب کنید، با این حال مصرف انرژی هم به محیط زیست آسیب وارد می کند. به همین خاطر بسیاری از کشورها قوانین سختگیرانه ای دارد تا میزان استفاده از انرژی کاهش پیدا کند. در این راستا استفاده از انرژی های پاک هم امری بسیار مهم است. در این زمینه اگر خاموش کردن برق و تجهیزات برقی هنگامی که از آنها استفاده نمی شود را به قانونی در شرکت خود تبدیل نمایید، بدون شک نه تنها در هزینه ها کاهش چشمگیر مشاهده خواهید کرد، بلکه به محیط زیست هم کمک شده است. در این راستا شما می توانید از این موضوع به عنوان یکی از فرهنگ های سازمانی خود برای تبلیغات هم استفاده کنید. همچنین لازم است تا استفاده چراغ های LED را با نمونه های پرمصرف جایگزین نمایید. در نهایت تشویق افراد به استفاده از حمل و نقل پاک نظیر دوچرخه، به کاهش استفاده از سوخت کمک خواهد کرد. در این زمینه اگرچه ممکن است امکان اجرای آن برای تمامی کارمندان و یا تمامی روزها، ممکن نباشد، با این حال می توانید حداقل یک روز را انتخاب نمایید. نکته مهم در این زمینه، همراه بودن مدیر شرکت با طرح ها است. درواقع شما هم باید چنین اقداماتی را رعایت نمایید.
مطلب مرتبط: چگونه برندی سبز یا حامی محیط زیست داشته باشیم
2-زباله ها را کاهش دهید
تولید زباله هم از دیگر مواردی است که به محیط زیست آسیب های بسیار بدی را وارد می کند. در این زمینه با بازنگری در موارد، می توانید میزان آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. برای مثال یکی از ساده ترین موارد استفاده از لیوان های یکبار مصرف است. این امر در حالی است که اگر هر یک از کارمندان برای خود لیوان شخصی داشته باشند، بخش مهمی از زباله های روزانه شما حذف خواهد شد. امروزه در جهان ایده های خلاقانه ای برای کاهش ضایعات مورد استفاده قرار می گیرد که توصیه می شود تا مقالات مرتبط با آن را دنبال نمایید.
3-از بازیافت غافل نشوید
حتی در بهترین شرایط هم شما نمی توانید زباله های خود را به صفر برسانید. به همین خاطر در گام بعد این امر بسیار مهم است که به دنبال بازیافت باشید. در این زمینه حتی استفاده مجدد از مواردی که قصد دور انداختن آنها را دارید، در این دسته قرار خواهد گرفت. در حال حاضر در تمامی شبکه های اجتماعی، صفحاتی وجود دارند که به شما ایده های خلاقانه ای در زمینه استفاده مجدد می دهند، با این حال مهمترین اقدام این است که در شرکت چندین سطل زباله برای هر گروه وجود داشته باشد. این امر در بسیاری از موارد باعث خواهد شد تا از خرید مجدد بی نیاز شوید.
4-از تکنولوژی های جدید استفاده نمایید
بسیاری از تکنولوژی ها و تجهیزات هستند که باعث افزایش سرعت، کاهش استفاده از انرژی و تولید زباله می شوند. در این زمینه شما باید به آنها توجه داشته باشید. نمونه ساده آنها استفاده از اپلیکیشن های یادداشت به جای دفترچه ها است. درواقع استفاده از کاغذ در شرکت باید به حداقل ممکن برسد.
5-دورکاری را مورد توجه قرار دهید
رفت و آمدهای کارمندان هم به محیط زیست آسیب هایی می زند که نمونه ساده آن استفاده از وسایل نقلیه شخصی است. در این زمینه شما می توانید تا حد امکان از دورکاری استفاده نمایید. درواقع چنین اقدامی کمک خواهد کرد که حتی کارمندان راندمان کاری بالاتری داشته باشند. علت این امر به این خاطر است که زمان رفت و آمد حذف می شود و افراد راحتی بیشتری در خانه های خود دارند. در نهایت این امر باعث می شود تا در شرکت به تجهیزات و صرف انرژی کمتری نیاز داشته باشید. این نکته را فراموش نکنید که تولید زباله نیز به مراتب کمتر خواهد بود.
6-با گروه های دغدغه مند وارد همکاری شوید
با توجه به این امر که شما درگیر اقدامات کاری خود هستید، طبیعی است که فرصت برای پرداختن به بسیاری از موارد مهم در زمینه حفظ محیط زیست را نداشته باشید. با توجه به تاثیر فعالیت در این بخش از نظر تبلیغاتی و کاهش هزینه ها، توصیه می شود که با گروه های دغدغه مند همکاری داشته باشید. در این زمینه این افراد ممکن است در برخی از موارد شما را درگیر نمایند و انجام کارها به صورت گروهی، به مراتب ساده تر خواهد بود. خوشبختانه این گروه ها به مسئله آموزش توجه ویژه ای دارند که بدون شک برای کارمندان شما می تواند حاوی نکات ارزشمندی باشد. در نهایت تاکید به همکاری با چنین گروه هایی، وجهه برند شما را ارتقا خواهد داد. این نکته را فراموش نکنید که از دل این اقدامات، حتی می توانید مشتری های جدیدی را هم پیدا کنید.
7-با برندهای سبز همکاری داشته باشید
این امر یک واقعیت است که هیچ کسب و کاری بدون همکاری با سایر برندها نمی تواند به کار خود ادامه دهد. به همین خاطر شما با گزینه های متنوعی در حوزه های مختلف مواجه خواهید بود. با این حال آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که معیار انتخاب آنها میزان حمایت از محیط زیست باشد؟ این مسئله بدون شک جذابیت برند شما را تا حد چشمگیری افزایش خواهد داد. برای مثال این امر که یکی از قطعات و یا زنجیره تامین شما هم از برندی باشد که در اصطلاح سبز هستند و به محیط زیست توجه دارند، بدون شک اقدامی ارزشمند خواهد بود. همچنین این امر که آموزش های لازم برای استفاده درست از تجهیزات شرکت و خرید لوازم باکیفیت و بادوام را در دستور کار خود قرار دهید، بدون شک امری مهم خواهد بود.
مطلب مرتبط: 10 برند برتر در زمینه فعالیت سازگار با محیط زیست
این نکته را به خاطر داشته باشید که برای سبزتر شدن برند شما، همواره اقدامات بیشتری وجود دارد. به همین خاطر ابدا نباید خود را به این هفت مورد، محدود تصور نمایید.