میخواهید بدانید که چطور میتوانید یک پوستر تبلیغاتی طراحی کنید که بتواند شما را به اهدافتان برساند؟ آنچه در ادامه میخوانید پیشنهادات دو طراح بزرگ تبلیغاتی برای کمک به شماست تا بتوانید پوستری هنرمندانه و تبلیغاتی را طراحی کنید.
1- نقطه تمرکز را پیدا کنید
یک ایده خوب برای یک پوستر یا یکسری از پوسترها پیدا کنید. اگر این کار را انجام دادید در نیمه راه طراحی یک پوستر بسیار خوب هستید. همیشه این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که «همیشه در پشت یک پوستر خوب یک پیام و یک ایده خوب وجود دارد».
این نکتهای است که «جیسوس پرودنسیو» یکی از طراحان مهم تبلیغاتی به آن اشاره میکند و میافزاید: «من شخصا علاقهمندم که یک گرایش را در کارم دنبال کنم، اما هیچگاه تمام شیوههایم را بهطورکاملا واضح به کارم وارد نمیکنم. با تجربهای که در این سالیان کسب کردهام امروزه به این درک رسیدهام که پوسترهای تبلیغاتی هرچقدر موجزتر باشند، در مقابل تاثیرگذارتر هم خواهند بود. من معمولا تلاش میکنم آنچه در ذهن دارم را با استفاده از چند اِلمان ساده در کارهایم به مخاطب منتقل کنم تا تاثیرگذاری کارم هم بیشتر شود.» به بیان دیگر پیش از آنکه طراحی یک پوستر را شروع کنید اول از ذهنیت خود و اینکه ایده مناسبی برای آن پوستر دارید، اطمینان حاصل کنید. طراحان نباید فقط به زیباییشناسی طرح خود بیندیشند بلکه باید به مفهومی که قرار است منتقل کنند و نقاط تاثیرگذار در ذهن مخاطب هم فکر کرده باشند.
2- در بیان جزییات ثابت قدم و استوار باشید
در این کار مهمترین نکته آن است که بتوانید توجه خود را بر جزییات بالا ببرید. «جیسوس پرودنسیو» در این باره میگوید: «من پیش از هر چیز خود را یک طراح گرافیک میدانم و بیش از هر چیز روی فونتها در پوستر کار میکنم. اگر پوسترهای تبلیغاتی سریالی طراحی میکنید حتما به ثابت بودن فونت آنها دقت کنید. البته در این شرایط بهتر است برای بیان اطلاعات جزئیتر پوسترتان از فونتهای متضاد استفاده کنید و فقط عنوان اصلی را با فونت ثابت نگاه دارید. علاوه بر این رنگ پسزمینه هم از جزییات بسیار مهم است که باید به آن دقت کنید چراکه حس طراح نسبت به موضوع را به مخاطب القا میکند».
3- منابع را با دقت انتخاب کنید
اگر قرار است بهطور مثال برای یک فیلم سینمایی پوستری را طراحی کنید، یک المان مهم از آن فیلم که سوژه اصلی آن است را بردارید و روی همان کار کنید. در این شرایط منبع شما برای طراحی پوسترتان همان فیلم است. بیش از حد سراغ جزییات نروید. مثلا به یک برچسب کوچکی که روی ماشین «مستر بین» چسبانده شده است گیر ندهید. کلیت کار برایتان مهم باشد. اضافه کردن هریک از جزییات روی پوستر باید تفسیر مناسبی برای خود داشته باشد.
4- از کاری که انجام میدهید لذت ببرید اما در بیان جزییات هم سرسخت باشید
سم گیلبی، که او هم یکی از طراحان مهم تبلیغاتی است، درباره شیوه خود در تبلیغات میگوید: «احساس لذت و توجه بهجزییات یک ترکیب قدرتمند در کار طراحی پوسترهای تبلیغاتی است. روزی به من سفارش طراحی یک پوستر داده شد که قرار بود در آن چند فیلم اکشن سینمای جهان مثل «جان سخت»، «سرعت» و غیره باشند. معمولا مهمترین ابزار صحنه در همه آن فیلمها تفنگ کاراکترهاست که من هم از آن در ترکیب فضای این پوستر استفاده کردم. علاوه بر این چون قرار بود فضایی فانتزی داشته باشد، از نکتههایی طنز در طراحی استفاده کردم تا توجه مخاطب را به خود جلب کرده و او را به خنده وادارد.»
5- در ترکیباتی که انجام میدهید تعادل را رعایت کنید
مهمترین نکتهای که باید در طراحی پوستر تبلیغاتی یاد بگیرید این است که مهارت ایجاد تعادل در ترکیبات تصاویر خود را به دست آورید و بتوانید تصور کنید که وقتی مخاطب به تصویری که ساختهاید نگاه میکند چشمانش چگونه روی این تصویر میچرخد. این شیوه به شما کمک میکند بتوانید سبک کاری خود را به دست آورید و آن را در ذهن دیگران به اثبات برسانید و در ادامه سعی کنید داستانی را که سعی دارید در این تصویر بیان کنید.
6- بین نوشتهها و تصاویر تعادل ایجاد کنید
مهم این است که به قوانین آگاه باشید. اگر اینگونه باشد هر وقت که خواستید میتوانید قوانین را بشکنید. زمانی که میخواهید در لحظه اول توجه مخاطبان را به پوستر تبلیغاتیتان جلب کنید، بسیار مهم، لازم و ضروری است که بین نوشتهها و تصاویرتان تعادل ایجاد کنید. اما اگر خود سوژه توانایی ایجاد جذابیت داشت میتوانید در این بخش کمی هم به شکستن قوانین طراحی پوستر فکر و برای خودتان خلاقیتهای جدیدی روی طرح اصلی پیاده کنید.