در حال حاضر بخش ویژه گوگل برای تبلیغات، به یکی از بهترین مکان ها برای اقدامات بازاریابی برندهای مختلف تبدیل شده است. یکی از دلایل مهم برتری گوگل ادز در مقایسه با سایر رقبا، ریشه در ماهیت برند گوگل دارد. درواقع این شرکت بزرگترین و محبوب ترین موتور جست وجوگر جهانی محسوب می شود که به صورت پیشفرض در تمامی گوشی های اندرویدی به چشم می خورد. امکانات متنوع و روش های مختلف تبلیغاتی، از دیگر مزیت های آن محسوب میشود. برای مثال شما می توانید به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ، مبلغی را به گوگل پرداخت کنید. این امر بدون شک فرصت را برای جذب حداکثری شرکت ها خصوصا آنهایی که بودجه زیادی را ندارند، فراهم آورده است. اخیرا نیز این سیستم، با تغییرات مهمی مواجه شده است که در ادامه به بررسی پنج مورد منتخب آن خواهیم پرداخت.
1-بهبود روش های معامله
اگرچه گوگل گام های بزرگی را برای مقرون به صرفه کردن تبلیغات در خود انجام داده است، با این حال نباید تصور کرد که این موارد کافی هستند. به همین خاطر نیز اخیرا گوگل، اقدام به بازبینی در شیوه های قیمتگذاری خود کرده است. درواقع در نسخه جدید دیگر گوگل تنها به ازای هر کلیک از شما مبلغی را دریافت نمی کند و این موضوع با بررسی هدف شما انجام خواهد شد. برای مثال ممکن است هدف اصلی شما اتصال کاربران به سایت اصلی باشد. تحت این شرایط دریافت مبلغ تنها زمانی انجام خواهد شد که مخاطب برای مدتی در صفحه اصلی باقی بماند. درواقع در موارد متعددی مشاهده می شود که افراد به صورت ناخواسته بر روی یک تبلیغ کلیک می کنند. بدون شک چنین مخاطبی را نمیتوان سودمند تلقی کرد. به همین خاطر دریافت مبلغی بابت چنین اتفاقاتی بدون شک مورد رضایت برندها قرار نگرفته است. به همین خاطر نیز دیگر از این بابت مشکلی را نخواهید داشت. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که با تعیین هدف خود از تبلیغ، می توانید از راهنمایی های هوش مصنوعی گوگل نیز استفاده کرده و نتایج به مراتب بهتری را به دست آورید.
مطلب مرتبط: تغییر برند ادوردز / برنامه گوگل راه اندازی ابزار تبلیغاتی جدید برای کسب وکارهای کوچک
2-ارتقای سطح شبکه نمایش تبلیغات گوگل
این قابلیت، سیستمی بسیار قدرتمند محسوب می شود که بنا به آمارهای منتشرشده به بیش از 90درصد کاربران اینترنت دسترسی دارد. این برنامه کمک خواهد کرد تا به مخاطبان موردنظر خود دسترسی پیدا کنید. برای مثال برای همه اتفاق افتاده است که در حین اجرای یک اپلیکیشن، با تبلیغی مواجه شوند. این اقدام از طریق شبکه نمایش تبلیغات گوگل صورت می پذیرد. برای درک بهتر این موضوع لازم است تا به تفاوت های میان دو شبکه تبلیغاتی گوگل به نام موتور جست وجو و نمایش بپردازیم. در حالت نخست تبلیغات تنها زمانی به نمایش درآورده خواهند شد که شما در حالت استفاده از مرورگر گوگل باشید. تحت این شرایط تبلیغ برای تعداد افراد بی شماری به نمایش درآورده خواهد شد. با این حال شبکه نمایش، مخاطبان در دستهبندی های مشخصی قرار گرفته و براساس آن تبلیغات انجام خواهد شد برای مثال در حین انجام یک بازی، تبلیغی مرتبط به نمایش درآورده می شود. مزیت بزرگ این روش، آمادگی ذهنی بالای مشاهدهکنندگان آن است که باعث می شود تا شانس تبدیل شدن آنها به مشتری، افزایشی چشمگیر را پیدا کند. جالب است بدانید که شما عملا نیازی به پیدا کردن سایت ها نخواهید داشت و گوگل این کار را به بهترین شکل انجام می دهد. اگرچه در گذشته این روش با ایراداتی نظیر عدم قیمتگذاری درست مواجه بود. با این حال در آخرین تغییرات، شرایط پرداخت بیشتری اضافه شده است که باعث می شود که اگر تبلیغ شما با موفقیت لازم همراه نبوده است، هزینه خاصی را متحمل نشوید.
3-تعیین دقیق مکان نمایش تبلیغ
در گذشته شما تنها تبلیغ را ایجاد می کردید. تحت این شرایط گوگل خود به صورت هوشمند، بهترین مکان ها برای نمایش آن را مشخص میکرد. با این حال در آخرین ورژن گوگل ادز، شما می-توانید دقیقا مشخص کنید که تبلیغ شما در چه مکان و یا مکان هایی نمایش داده شود. برای مثال اگر در زمینه تولید لوازم ماهیگیری فعالیت دارید، می توانید نمایش تبلیغ را تنها به کانال-های یوتیوب مرتبط با این موضوع، محدود کنید.
4-امکان استفاده از قابلیت گوگل دیسکاور
این بخش اخیرا توسط گوگل برای درک بهتر علایق کاربران ایجاد شده است. این امر باعث خواهد شد تا سایت های تخصصی، شرایط بهتری را برای پیشرفت داشته باشند. با این حال ممکن است در ابتدا ارتباط این موضوع با بخش تبلیغات گوگل را متوجه نشوید. مسئله اصلی این است که گوگل با شناسایی موارد مورد علاقه هر کاربر، همواره مواردی را به صورت پیشنهادی نشان خواهد داد که سایت شما نیز می تواند یکی از آنها باشد. با این حال شما تنها زمانی می توانید از این بخش استفاده کنید که حوزه کاری مشخصی را داشته باشید. در غیر این صورت امکان ارتباط دادن شما بسیار سخت خواهد شد. همچنین آمارها نیز حاکی از آن است که کاربران، تمایلی به سایت های ضعیف و غیرتخصصی نداشته و گوگل نیز نمی تواند برای شما بیش از حد ریسک کند. با این حال این بخش می تواند کمک بسیار خوبی برای تبلیغ سایت و یا محصولات شما باشد. نکته مهم دیگر این اتفاق این است که افراد نیز می توانند اطمینان داشته باشند که پیشنهادهای گوگل، سایت هایی حرفه ای هستند که این امر خیال آنها را از انواع کلاهبرداری ها آسوده خواهد کرد.
5-امکان نمایش چندین عکس به صورت همزمان
در تبلیغاتی که تاکنون مشاهده کرده اید، تنها امکان نمایش یک عکس وجود داشته است. بدون شک چنین محدودیتی، تاثیر لازم را بر روی مخاطب نخواهد داشت. به همین خاطر نیز گوگل امکان نمایش چند عکس در یک تبلیغ را فراهم کرده است. برای استفاده از این قابلیت باید از بخش تبلیغات به صورت گالری، استفاده کنید. اگرچه از زمان شروع این طرح زمانی نمی گذرد، با این حال آمارهای منتشرشده بیانگر موفقیت بسیار بالای آن در افزایش تعامل مخاطبان است.
مطلب مرتبط: ابزار جدید گوگل برای تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا
در نهایت توجه داشته باشید که موارد معرفی شده تنها بخشی از ویژگی های جدید گوگل ادوردز است، با این حال نحوه عملکرد حرفه ای نیاز به کسب دانش و تجربه بیشتری خواهد داشت. به همین خاطر ابدا خود را به مطالعه این مقاله محدود نکنید.