برای تبدیل شدن به یک فروشنده و بازاریاب موفق، بیش از 100 روش وجود دارد که پرداختن به تمامی آنها نیاز به زمان زیادی خواهد داشت. با این حال یکی از بهترین اقدامات این است که از تجربیات افرادی استفاده نمایید که به صورت مستقیم با مسائل و مشکلات مواجه بوده اند. این امر درست به مانند توصیه های یک راننده حرفه ای است که شما از هیچ فرد دیگری نشنیده اید. درواقع این امر بسیار بهتر است که برای بهبود در وضعیت خود، ابتدا به دنبال مواردی باشید که بیشتر افراد نسبت به آنها بی خبر بوده و این امر باعث می شود تا مزیت رقابتی فوق العاده ای را به دست آورید. در زمینه بازاریابی که از آن به عنوان مهمترین بخش هر کسب و کار نام برده می شود، بسیار مهم است که موارد تاثیرگذار را یاد بگیرید که در جهان امروز که دوران پساکرونا است و تمامی کسب و کارها شروع مجددی را دارند، بهترین نتایج را رقم بزنید که در ادامه پنج مورد طلایی آنها که حاصل تجربه 20 سال فعالیت حرفه ای است را بررسی خواهیم کرد.
1-با مشتری حتی در زمان عدم خرید در ارتباط باشید
درواقع مشتری تا زمانی که به یک محصول نیاز مجدد نداشته باشد، تکرار خرید نخواهد داشت و به همین خاطر بسیاری از بازاریاب ها و تیم های فروش، این دسته از مشتری ها را رها کرده و سخت به دنبال موارد جدید هستند. این امر در حالی است که عدم پیگیری های شما ممکن است باعث شود که مشتری به سمت برندهای دیگر جذب شده و شما را به صورت کامل فراموش کند. در این زمینه شما باید مشتری را در شرایطی قرار دهید که برند شما برای وی به صورت مداوم تکرار شود. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که هر فرد، از دوستان و آشنایان زیادی برخوردار است که می توانند برای شما مشتری های جدید را ایجاد نمایند. به همین خاطر شما می توانید افراد را به عنوان پلی برای پیدا کردن مشتری های بیشتر نگاه کنید. تحت این شرایط دیگر خرید کردن و یا نکردن یک فرد مهم نبوده و شما سودهای به مراتب بیشتری را از ارتباط با آنها به دست خواهید آورد. نکته دیگری که باید در این بخش به آن توجه داشته باشید این است که عادت های اقتصادی افراد قابل تغییر است. به همین خاطر شما هیچ گاه نباید از خرید یک مشتری ناامید شوید. در آخر این امر که تکنیک های منحصر به فرد خودتان را داشته باشید بسیار مهم است. درواقع موارد تکراری ابدا افراد را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
مطلب مرتبط: تکنیک های بازاریابی برای دسترسی به مشتریان بیشتر
2-تبلیغ مدام را جدی بگیرید
تبلیغ برای بسیاری از کسب و کارها به این صورت است که آنها تنها در ماه های اول فعالیت خود و در زمان های رکود، این اقدام را انجام می دهند. این امر در حالی است که شما باید به صورت مداوم، تبلیغات داشته باشید. این امر باعث می شود تا در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، امکان جذب مشتریان جدید را داشته باشید. در این زمینه بهترین نتایج را زمانی به دست خواهید آورد که به دنبال تبلیغات خلاقانه و نوآورانه باشید. این امر باعث می شود که حتی با هزینه کم نیز بتوانید نتایج فوق العاده ای را به دست آورید. برای مثال می توانید روز پایان هفته را به تبلیغ اختصاص دهید تا مهیای هفته جدید باشید.
3-به یک محدوده قانع نشوید
درواقع یک بازاریاب موفق باید انواع روش ها و بازارهای فروش را مدنظر خود قرار دهد. در این رابطه ممکن است محلی که انتخاب کرده اید، پس از مدتی دیگر ظرفیت رشد را نداشته باشد. به همین خاطر اقدام هوشمندانه این است که از مدت ها قبل خود را برای بازارهای جدید آماده کنید. در این رابطه بسیاری از برندها از وضعیت بد فروش خود گلایه دارند و این امر در حالی است که ابدا روش های مختلف را حتی امتحان نکرده اند. درواقع برای فروش مداوم و موفق، شما نیاز دارید که روش ها و بازارهای مختلف را امتحان کرده و به صورت مداوم به دنبال به روز رسانی شیوه های خود باشید. به همین خاطر قانع بودن به یک محدوده، بزرگترین اشتباه شما خواهد بود.
4-ترفندهای خاص خودتان را داشته باشید
روش ها و قوانین رایج بازار، اقداماتی هستند که تمامی افراد آنها را مورد استفاده قرار می دهند. به همین خاطر طبیعی است که نیاز به روش های خاص خودتان داشته باشید. برای مثال هر راننده حرفه ای، برای خود ترفندهایی دارد که باعث می شود تا قدرت متمایز عمل کردن را پیدا کنند. برای موفقیت در این بخش لازم است تا دید منتقدانه داشته باشید و سعی کنید که حتی نیازهای آتی مخاطبان خود را مورد توجه قرار دهید. در این مسیر بررسی اقدامات انجام شده از سوی سایرین، به شما در عدم انجام اقدامات تکراری، کمک خواهد کرد. همچنین شما با بهروز کردن و اعمال تغییرات در روش های دیگران نیز می توانید یک ترفند جالب بازاریابی و فروش را ایجاد نمایید.
مطلب مرتبط: تکنیک های بازاریابی فراموش شده
5-از اقدامات بزرگ غافل نشوید
ممکن است تصور کنید که اقدامات کوچک، کم ریسک بوده و سریعا می توانید آنها را انجام دهید. با این حال فراموش نکنید که این اقدامات نتایج کوتاه مدت را به همراه دارد و اگر خواهان موفقیت طولانی مدت هستید لازم است تا دست به اقدامات بزرگ هم بزنید. این امر باعث می شود تا در رده برندهای بزرگ قرار گرفته و این اقدامات را به فرهنگ سازمانی شرکت خود تبدیل نمایید. برای مثال اگر بتوانید در راستای حفظ محیط زیست گام های سودمندی را بردارید، بدون شک این مسئله مورد توجه جهانی قرار خواهد گرفت و می تواند به فرهنگ سازمان شما تبدیل شود. در این زمینه با بررسی اقدامات انجام شده از سوی سایر برندها، به ایده های بسیار مناسبی دست پیدا خواهید کرد.