یکی از سوالات همیشگی کارآفرین ها این است که چه زمانی باید کسب و کار خود را به فروش برسانند. در این زمینه توصیه اولیه این است که اگر صاحب یک کسب و کار بزرگ هستید، ابدا به فکر فروش نباشید. درواقع این اقدام تنها زمانی توجهی دارد که در آستانه ورشکستگی باشید و معمولا فروش برندهای بزرگ، به معنای ضرر کردن محسوب می شود. با این حال در رابطه با کسب و کارهای کوچک، این موضوع به مراتب ساده تر است. با این حال انتخاب زمان اشتباه، می تواند نتایج بسیار بدی را به همراه داشته باشد. در این رابطه با توجه به پتانسیل رشد بالا برای کسب و کارهای کوچک، باید نسبت به تصمیم خود دقت عمل بالایی را داشته باشید. با این حال چهار دلیل درست وجود دارد که می توانید به آنها برای فروش کسب و کار کوچک خود اعتماد نمایید. نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که اگرچه حتی یک دلیل هم می تواند مبنای تصمیم گیری باشد، با این حال بهتر است که حداقل دو مورد را مشاهده کنید و بعد تصمیم گیری نمایید. درواقع تصمیم به فروش باید پس از بررسی های متعدد و تلاش برای تغییر اوضاع صورت گیرد.
1-قدرت ریسک خود را از دست داده اید
یک کسب و کار کوچک برای اینکه بتواند در بازاری که ابرقدرت ها حضور دارند، حرفی برای گفتن داشته باشد باید ریسک نماید و این موضوع کاملا حیاتی است. تحت این شرایط اگر به عنوان مدیر شرکت قدرت ریسک خود را از دست داده اید، طبیعی است که دیگر رشد چندانی را نخواهید کرد و تحت این شرایط فروش برند، اقدامی هوشمندانه خواهد بود. این موضوع باعث خواهد شد تا بتوانید برند خود را در اختیار فردی قرار دهید که با توجه به قدرت ریسک بالاتر خود، آینده بهتری را ایجاد نماید. تحت این شرایط طبیعی است که برند شما با قیمت مناسبی خریداری شود. با این حال اگر برند شما به حالت ساکن درآید، دیگر جذابیت لازم برای بازار را پیدا نخواهید کرد و طبیعی است که با مشتریان کمتری هم مواجه شوید که دیگر حاضر به پرداخت مبلغ قابل توجه نیستند. به همین خاطر شما باید سریعا این موضوع را تشخیص دهید که آیا قدرت ریسک خود را از دست داده اید و یا همچنان می توانید به قدرت ادامه دهید.
مطلب مرتبط: کارهایی که قبل از فروش کسب و کارتان باید انجام دهید
2-بیش از حد خسته هستید
اگرچه کارآفرینی یک شغل بسیار جذاب به نظر می رسد، با این حال واقعیت این است که این حوزه را باید یکی از سخت ترین ها به حساب آورد. درواقع بسیاری از افراد حتی نمی توانند فشارهای سال اول فعالیت را تحمل نمایند و این موضوع حتی زندگی شخصی آنها را نیز دستخوش تغییرات منفی می کند. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید درجه خستگی خود را بسنجید. درواقع ممکن است به خاطر حجم کاری بالای طی چند روز، احساس خستگی نمایید. پس از مرخصی چند روزه، به حالت سابق بازگردید. تحت این شرایط تصمیم برای فروش شرکت ابدا عاقلانه نخواهد بود. با این حال اگر استراحت نیز منجر به بازگشت به وضعیت سابق نمی شود، این موضوع را باید جدی گرفت و یکی از نشانه های آن است که شما بهتر است که شرکت را به فروش برسانید. درواقع هیچ آینده مناسبی نمی توان برای یک کسب و کار تصور کرد که مدیر آن انرژی لازم را ندارد. این موضوع نه تنها وضعیت شرکت را در مسیر نزولی قرار می دهد، بلکه تهدیدی جدی برای سلامت شما نیز خواهد بود. تحت این شرایط بهتر است که کسب و کار خود را قبل از وقوع یک بحران به فروش برسانید تا حداقل تلاش های قبلی، به هیچ تبدیل نشود.
3-انگیزه خود را از دست داده اید
از دست رفتن انگیزه ممکن است دلایل بسیار متنوعی را داشته باشد. برای مثال ضرر کردن مداوم، یکی از نمونه های رایج محسوب می شود. درواقع این احتمال وجود دارد که تصورات شما با واقعیت بازار همخوانی نداشته باشد. در این زمینه از دست دادن انگیزه از دیگر نشانه های مهم برای فروش شرکت محسوب می شود. درواقع این نکته را فراموش نکنید که شما به عنوان مدیر شرکت، الگوی کارمندان خود هستید و بدون شک بی انگیزه بودن شما به آنها نیز سرایت خواهد کرد. تحت این شرایط طبیعی است که نتیجه خوبی از دل یک تیم بی انگیزه به دست نیاید. در این راستا فروش یک کسب و کار همواره به معنای بیکار شدن کارمندان و از دست رفتن تلاش ها نبوده و می توانید صرفا سهام خود را به فروش برسانید تا سهامدار جدید، یک مدیر توانا را مورد استفاده قرار دهد. به همین خاطر شما نباید ابدا نگران وضعیت شغلی کارمندان خود باشید.
مطلب مرتبط: اگر قصد خروج و فروش کسب و کار خود را دارید باید خلاق باشید
4-در فکر اقدامی جدید هستید
در بازار متغیر حال حاضر، طبیعی است که شاهد تغییرات گسترده باشیم. تحت این شرایط یک بازار ممکن است جایگاه سابق خود را از دست بدهد و فضا برای یک کسب و کار جدید مهیا شود. تحت این شرایط فروش شرکت و استفاده از بودجه برای حوزه سودآورتر، یک اقدام کاملا هوشمندانه خواهد بود. در این رابطه حتی علاقه شخصی نیز یک تصمیم درست خواهد بود. درواقع ممکن است شما ابتدای کار خود را حوزه ای انتخاب کرده باشید تا بتوانید سرمایه لازم برای هدف اصلی را به دست آورید. با این حال توصیه می شود که نسبت به انتخاب جدید خود، اطمینان لازم را به دست آورده و عجولانه تصمیم نگیرید. درواقع اگر تغییر مداوم حوزه کاری به عادت شما تبدیل شود، هیچ گاه قادر نخواهید بود تا یک کسب و کار کوچک و نوپا را به برندی بزرگ تبدیل نمایید.