در حال حاضر اینستاگرام سودآوری به مراتب بیشتری را نسبت به فیس بوک برای مارک زاکربرگ دارد و از بیشترین کاربر فعال برخوردار است. این امر بیانگر آن است که این شبکه محبوبیت فوق العاده در سراسر جهان دارد. همین امر نیز باعث شده است تا به فضایی برای اقدامات تجاری برندهای مختلف تبدیل شود. همچنین وجود قابلیت تغییر به حساب تجاری نیز از دیگر امکاناتی محسوب می شود که کار را برای فعالیت برندها آسان تر ساخته است، با این حال تنها حضور در این شبکه نمی تواند منجر به موفقیت شما شود. درواقع مثال های متعددی از برندهای مختلف وجود دارد که عملا در این زمینه ناموفق ظاهر شده اند. به همین خاطر نیز آشنایی با اصول و راهکارهای موجود در این زمینه کاملا ضروری است. در همین راستا و در ادامه به بررسی چهار اقدامی که منجر به فروش بیشتر محصولات شما می شود، خواهیم پرداخت.
1-محتوای باکیفیت و جذاب تولید کنید
بسیاری از برندها تنها به ارسال تصاویر محصولات خود و کپی برداری مطالب مفید سایرین می پردازند. این امر بدون شک هیچ گونه جذابیتی را برای مخاطب نخواهد داشت. درواقع شما به یک استراتژی بلندمدت برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان خود نیاز داشته و در این رابطه نمی توان یک شبه عمل کرد. با توجه به این امر که محور اصلی اقدامات در اینستاگرام بر پایه ارسال عکس است، به همین خاطر نیز ضروری است تا به دنبال عکاسانی حرفه ای باشید. در مرحله بعد لازم است تا به تصاویر خود خلاقیت های منحصر به فردی را اضافه کنید، تا اقدامات شما با سایرین متفاوت باشد. در این رابطه توجه کنید که این امر از جمله راهکارهای موجود در زمینه جذاب تر کردن مطالب محسوب می شود.
مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار در اینستاگرام
در این رابطه توجه داشته باشید که لازم است تا اقدامات شما تنوع کافی را نیز داشته باشد. به همین خاطر نیز لازم است تا به دنبال ایجاد محتوا از طریق دیگر قابلیت ها نظیر استوری و IGTV که ابزاری برای ارسال ویدئوهای طولانی محسوب می شود، استفاده کنید. در نهایت توجه داشته باشید که بیش از حد تبلیغاتی بودن نیز مضر خواهد بود. به همین خاطر نیز در تلاش برای معرفی خود به عنوان یک انسان و نه صرفا یک برند تجاری باشید. این امر از طریق اضافه کردن متن های دوستانه به تصاویر و نمایش روزمرگی های کارکنان شرکت، به سادگی انجام پذیر خواهد بود. در نهایت توجه داشته باشید که لازم است تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و از پاسخ دادن و درگیر کردن آنها با اقداماتی نظیر برگزاری چالش و مسابقات، خودداری نکنید. برای مثال بسیاری از برندها در پایین متن تصاویر خود، سوالی را مطرح می کنند و یا از سایرین نظرات آنها را جویا می شوند تا نرخ مشارکت افزایشی چشمگیر را پیدا کند.
2-مخاطبان خود را درک کنید
اگرچه این امر در ظاهر کاملا ساده است، با این حال آمارها حاکی از آن است که بسیاری از برندها در این زمینه کاملا ناموفق ظاهر می شوند. علت این امر نیز به خاطر تصورهای غلط آنها در این زمینه است. برای مثال این امر که در تلاش برای ارتباطی فراتر از یک رابطه اقتصادی باشید، از جمله راهکارهای اصلی در این زمینه محسوب می شود. به همین خاطر نیز لازم است تا هدف اصلی خود از حضور در اینستاگرام را شناخت بیشتر مخاطبان قرار دهید. انواع نظرسنجی ها به شما کمک خواهد کرد تا نسبت به سلایق جامعه هدف خود آگاهی پیدا کرده و تصمیمات بهتری را اتخاذ کنید. درواقع در راستای درک مشتری، شما در ابتدا به شناخت آنها نیاز خواهید داشت که در این رابطه روش های متعددی وجود دارد که لازم است تا با توجه به شرایط و امکانات خود، بهترین ها را انتخاب کنید، با این حال بهترین حالت ممکن این است که تمامی روش ها را مورد توجه قرار دهید. در آخر استفاده از تکنولوژی های دیگر نیز به شما کمک بسیاری را خواهد کرد. در این رابطه گوگل آنالیز، از جمله ابزارهایی محسوب می شود که مطالعات بی نظیری در رابطه با مخاطبان را در اختیار شما قرار داده و از این داده ها، آمارهای مدنظر شما را استخراج خواهد کرد.
3-از استوری های درگیرکننده استفاده کنید
امروزه در اینستاگرام انواع چالش ها را می توان مشاهده کرد که برای مخاطب از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است. برای مثال جیسون استاتهام، ستاره مطرح فیلم-های رزمی اخیرا چالشی را تحت عنوان درب بطری ایجاد کرده است که در آن با ضربه پا، درب بطری را جدا می کند. دعوت از سایرین برای انجام این کار به سادگی باعث شد تا موجی بزرگ در اینستاگرام شکل گیرد. با نگاهی به این حرکت، کاملا به ساده بودن آن پی خواهید برد. به همین خاطر نیز نباید تصور کرد که برای درگیر کردن مخاطبان خود، حتما نیاز به اقدامات هزینه بر هستید، با این حال لازم است تا به دنبال مواردی باشید که در عین جذابیت، ارتباط لازم را با حوزه کاری شما داشته باشد. در نهایت این امر که ویدئو های تهیه شده از چالش توسط سایرین را در صفحه اصلی خود قرار دهید، به منزله پوشش از طرح شما است که به تکمیل اقدامات شما کمک بسیاری را خواهد کرد.
4-برای اعتمادسازی مرزی را قائل نشوید
بدون شک هیچ خرید اینترنتی بدون اعتماد کافی صورت نخواهد گرفت. به همین خاطر نیز لازم است تا تمامی اقدامات لازم را در این رابطه مورد توجه قرار دهید. برای مثال این امر که زمانی را برای هم نشینی و گذران وقت با مشتریان خود اختصاص داده و با آنها ارتباط مستقیم برقرار کنید، از جمله راهکارهای جذاب در این زمینه محسوب می شود. همچنین این امر که ویدئوهای نقد و بررسی محصول خود را در صفحه اصلی قرار داده و ویدئوها و یا پیام های ارسالی از طرف مشتریان را در معرض نمایش قرار دهید نیز کاملا سودمند خواهد بود. در نهایت این امر که تصویر و صدای خود را نیز ارسال کنید، مخاطب را به این باور خواهد رساند که شما فردی حقیقی بوده و هیچ-گونه سو ءاستفاده و فریبی وجود ندارد.
مطلب مرتبط: روش هایی ساده برای افزایش فروش
در این رابطه توجه داشته باشید که تصویر صفحه شما باید تنها شامل لوگو شرکت باشد تا آن در ذهن مخاطب نقش بندد. استفاده موثر از اینفلوئنسرها و همکاری با سایر برندها نیز می تواند در این زمینه کاملا کارساز باشد. در نهایت این امر که برای مخاطبان خود مطالب آموزنده و آموزش های رایگانی را اختصاص دهید، آنها را به خوبی نسبت به دنبال کردن مطالب شما ترغیب خواهد کرد. به همین خاطر نیز نباید از تاثیر انجام حداقل یک کار رایگان، غافل شد.
به عنوان نکته پایانی، زیر ذره بین قرار دادن اقدامات سایر برندها و مطالعه مقالات به روز در این زمینه را جدی بگیرید.