اگرچه هر کسب و کاری تمام تلاش خود را انجام می دهد تا درگیر بحران نشود، با این حال واقعیت این است که بسیاری از این موارد، خارج از کنترل بوده و برای هر کسب و کاری رخ می دهد. نمونه بارز این موضوع را می توان در ویروس کرونا مشاهده کرد که بیش از دو سال تمام جهان را درگیر خود کرد و باعث شد تا اکثر کسب و کارها با بحران مالی مواجه شوند. با این حال این امر به معنای آن نیست که هیچ اقدامی نمی توان انجام داد و برندها باید خود را مغلوب چنین شرایطی تصور کنند. درواقع حتی در بحرانی ترین روزها نیز می توان با رعایت چهار اصل، موفقیت هایی را به دست آورد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که چنین شرایطی، شما را وارد فضایی با رقابت حداقلی می کند که خود زمینه را برای رشد، کاملا مهیا می سازد. با این حال این موضوع در ظاهر ساده بوده و در صورتی که نکات به دقت اجرا نشود، حتی ممکن است با مشکلات به مراتب بیشتری هم مواجه شوید. در ادامه تمامی این چهار اصل را که می تواند برای هر مدیری کاملا کاربردی باشد، بررسی خواهیم کرد.
1-زمان برای افسوس باقی نگذارید
واقعیت این است که بسیاری از مدیران در شرایط بحرانی بیش از حد نگران می شوند و در تلاش برای بررسی دلایل چنین شرایطی هستند. این امر در حالی است که هدف اصلی شما باید این باشد که حالا باید چه اقداماتی انجام شود. اگر از همان ابتدا دیدگاه شما این گونه باشد، بدون شک به دنبال راهکارهایی خواهید بود که کمک خواهد کرد تا شرایط با بهبودهایی همراه باشد. همچنین نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در یک بحران، نمی توان تنها یک نفر و یا مجموعه ای از افراد را مقصر دانست. درواقع همه تیم در رقم خوردن چنین شرایطی دخیل هستند و با مقصر دانستن یک نفر، بدون شک نتیجه ای را به دست نخواهید آورد. در آخر فراموش نکنید که در یک بحران، اتفاقاتی رخ می دهد که دیگر نمی توانید به مانند گذشته رفتار کنید. درواقع قبول این امر که تغییراتی باید اعمال شود، یک نکته طلایی می باشد.
مطلب مرتبط: 5 توصیه کارآفرینان برای موفقیت
2-خلاقیت کلید رهایی شما خواهد بود
واقعیت این است که با انجام اقدامات رایج، شما عملا نمی توانید نتیجه مناسبی را به دست آورید. در این زمینه لازم است تا به دنبال راهکارهایی باشید که کاملا خلاقانه هستند. این موارد ممکن است حتی در جهت خلاف مواردی باشد که تاکنون مورد استفاده قرار دادهاید. برای مثال هنگامی که با بحران مالی مواجه می شوید، طبیعی است که نیاز به خلاقیت هایی داشته باشید که با کمترین هزینه، بالاترین حد نتایج را به همراه دارد و یا منجر به افزایش بودجه خواهد شد. برای درک بهتر این موضوع توصیه می شود که تصمیمات خلاقانه مدیران دیگر را مورد بررسی قرار دهید که با یک جست و جوی ساده در اینترنت، می توانید نمونه های بی شماری را پیدا کنید.
3-سلامت جسمی و روحی را فراموش نکنید
این امر که خودتان و تیم شرکت در روزهای بحرانی وارد فشار و استرس بیش از حد نشود، امری بسیار مهم بوده و باعث خواهد شد تا بتوانید تصمیمات و اقدامات تاثیرگذاری را داشته باشید. واقعیت این است که در چنین شرایطی، افراد با درصد خطای به مراتب بالاتری مواجه می شوند. تحت این شرایط آرام نگه داشتن اوضاع، هنر مدیریتی شما خواهد بود. همچنین در موارد متعددی مشاهده شده است که در چنین شرایطی، مدیران اقدام به اعمال فشار برای کار بیش از حد می کنند. چنین تصمیمی تنها باعث خواهد شد تا افراد با خستگی بیش از حد و احتمال ابتلا به انواع بیماری های جسمی و روحی، مواجه شوند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در جهان امروز، افراد با بیش از 10 فرصت شغلی مواجه هستند و چنین رفتارهایی می تواند باعث شود که آنها به سادگی نامه استعفای خود را امضا کرده و شغلی دیگر را شروع نمایند. بدون شک چنین اتفاقی، شما را وارد بحران جدیدتر خواهد کرد.
4-از ارتباطات خود استفاده نمایید
بدون شک هر مدیری به واسطه موقعیت شغلی خود، ارتباطات گسترده ای دارد. بدون شک در روزهای بحرانی می توانید به این موضوع تکیه کرده و از افراد کمک بخواهید. با این حال فراموش نکنید که کمک های افراد نباید بدون پاسخ باقی بماند. درواقع حفظ ارتباط، کمک خواهد کرد تا در بحران های بعدی نیز بتوانید بر روی افراد مدنظر خود حساب نمایید.
مطلب مرتبط: موفقیت در کارآفرینی با توصیه های کاربردی
در آخر توصیه می شود که داستان شکل گیری برندهای مختلف و زندگینامه مدیران موفق را مطالعه کنید. درواقع در زندگی آنها، بدون شک بحران هایی رخ داده است که احتمال دارد در آینده با مشابه آنها رو به رو شوید. تحت این شرایط شما می توانید از تجربیات دیگران، به نفع خود استفاده کنید.