بسیاری از مدیران تصور می کنند که حمایت از محیط زیست تنها هزینه های سنگینی را برای شرکت به همراه خواهد داشت، با این حال با نگاهی به بهترین برندهای جهان، متوجه این امر خواهید شد که آنها در این زمینه کاملا فعال بوده و ابدا با مشکلی مواجه نشده اند. درواقع این اقدام نه تنها وجهه شرکت را بهبود خواهد بخشید و یک اقدام تبلیغاتی نیز محسوب می شود، بلکه منجر به کاهش هزینه ها در بخش های مختلف خواهد شد. در همین راستا به بررسی سه تاثیر محیط زیست گرایی در کاهش هزینه های شرکت خواهیم پرداخت.
1-استفاده کمتر از کاغذ
برای این امر که در دسته شرکت های حامی محیط زیست قرار گیرید، لازم است تا یکسری اصول را رعایت کنید که کاهش و یا قطع استفاده از کاغذ از جمله آنها محسوب می شود. درواقع اگرچه استفاده از آن به عادت کاری بسیاری از افراد تبدیل شده است، با این حال تجربه اثبات کرده است که شما تنها به یک ماه زمان برای ایجاد عادتی جدید نیاز خواهید داشت. به همین خاطر نیز می توانید از امروز قوانین مشخصی را در این زمینه ایجاد کرده و هیچ کاغذی را در شرکت مورد استفاده قرار ندهید. این امر باعث خواهد شد تا افراد به سمت اقدامات جایگزین نظیر استفاده بیشتر از ایمیل و دفترچه های تلفن های همراه خود روی بیاورند. بدون شک این امر بخشی از هزینه های شرکت را کاهش خواهد داد. در نهایت توجه داشته باشید که دولت های مخالف و سازمان های متعدد از چنین شرکت هایی حمایت های لازم را نیز به عمل می-آورند که این امر به معنای افزایش بودجه شما خواهد بود.
مطلب مرتبط: راه هایی برای کاهش هزینه کسب و کارهای کوچک
2-امکان استفاده مجدد و کاهش هزینه ها
این امر که از بسیاری از امکانات شرکت بتوان برای چند بار استفاده کرد، از دیگر مزیت های تبدیل شدن به یک برند سبز محسوب می شود. برای مثال ایجاد سیستم تصفیه آب مصرفی، یکی از این موارد محسوب می شود. خوشبختانه در حال حاضر انواع وام ها برای ایجاد چنین امکاناتی وجود دارد. همچنین شما می توانید با روی آوردن به انرژی های جایگزین نظیر انرژی خورشید، بسیاری از هزینه های خود در این رابطه را با کاهشی چشمگیر مواجه سازید. همچنین شما می توانید در بسته بندی های خود نیز به قابل بازیافت بودن و یا استفاده مجدد از آنها توجه داشته باشید تا از حجم زباله های تولیدی و آسیب های رایج به طبیعت جلوگیری شود. برای این امر شما می-توانید حتی با سازمان های مختلف نظیر شهرداری ها نیز همکاری داشته و از کمک آنها استفاده کنید. درواقع به علت ارزشمند بودن حفاظت از محیط زیست، حتی ممکن است سازمان های جهانی به کمک شما بیایند.
همچنین شما می توانید با ایجاد قوانین عدم استفاده از پلاستیک نظیر لیوان های پلاستیکی و الزام آوردن لیوان های شخصی، دیگر نیازی به تهیه این موارد نداشته باشید. درواقع کار در این زمینه بسیار متنوع بوده و با مشورت از افراد توانا در این حوزه، می توان بسیاری از اقدامات کوچک و بزرگ را انجام داد که در نهایت انقلابی را در بودجه شرکت ایجاد خواهد کرد. برای مثال استفاده از لامپ های LED به علت مصرف به مراتب کمتر و عمر بالا می تواند انتخابی فوق العاده محسوب شود. در حال حاضر حتی برندهای فعال در این زمینه از کمک های مالی مردم مختلف نیز برخوردار می شوند.
3-کاهش هزینه های حمل و نقل
در حال حاضر بسیاری از کارمندان با خودروهای شخصی به محل کار خود می آیند که این امر باعث می شود تا نیاز به ایجاد یک پارکینگ کاملا ضروری باشد، با این حال با پیوستن به گروه برندهای سبز، مفاهیمی نظیر کارپولینگ یا سفر اشتراکی، استفاده از وسایل نقلیه، جا به جایی کم کربن نظیر استفاده از دوچرخه و موتورهای برقی مطرح خواهد شد. این امر نه تنها به بهبود آب و هوا، میزان ترافیک و سلامت کارمندان و مردم منجر خواهد شد، بلکه دیگر نیازی به ایجاد سرویس و اختصاص مکانی برای پارکینگ وجود نخواهد داشت که این امر به معنای امکان خرید مکانی ارزان قیمت تر خواهد بود. با این حال توجه داشته باشید که حتی مدیران شرکت نیز باید خود را متعهد به رعایت این موارد کند. در غیر این صورت نتیجه لازم را به همراه نداشته و ممکن است برند شما متهم به دروغگویی و فریب مردم شود.
مطلب مرتبط: بررسی راهکارهایی که می تواند به کاهش هزینه ها کمک کند
4-صرفه جویی در زمان
هنگامی که شما خود را به عنوان یک برند سبز مطرح کنید. دیگر رفت و آمد نیز کاهش پیدا کرده و استفاده از شیوه هایی نظیر وبینار مطرح خواهد شد. این امر بدون شک منجر به صرفه جویی در زمان و امکان پرداختن به کارهای دیگر می شود که مزیتی بزرگ خواهد بود.
در نهایت توجه داشته باشید که توجه به اقدامات انجام شده از سوی برندهای دیگر، می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی برای شما باشد، با این حال وجود یک مشاور متخصص، باعث خواهد شد تا اقدامات شما به معنای واقعی به بهبود محیط زیست کمک کند. درواقع یک اقدام سنجیده نشده ممکن است تنها در کوتاه مدت سودمند باشد و پس از مدتی نتایج کاملا معکوسی را به بار آورد.