شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هاست و دامنه مثل پدر و مادر یک وب سایت هستند. اساسی ترین اقدامات راه اندازی یک وب سایت خرید این دو و سپس طی مراحل اتصال دامنه به هاست را شامل می شود. بنابراین اگر در ابتدای مسیر راه اندازی سایت با یک دامین و سرویس میزبانی در دست ایستاده اید، همراه ما باشید و گام های پیش رویتان را بشناسید.

مراحل اتصال دامنه به هاست و تنظیم DNS به ساده ترین روش!

نحوه اتصال دامنه به هاست

برای اتصال هاست به دامنه نیاز به یک رابط داریم. رابطی به نام DNS. اجازه بدهید ابتدا با DNS یا سامانه نام دامنه آشنا شویم. سپس به مراحل تنظیم DNS و روش های اتصال میزبانی وب به آدرس اینترنتی سایت بپردازیم.


DNS چیست؟

در پاسخ به سوال DNS چیست ، سه حرف DNS سرواژه ای از عبارت Domain Name Serverبه معنای سامانه نام دامنه است. این سامانه نام دامنه وظیفه ای شبیه به دیکشنری را ایفا می کند.

دامنه ها به طور مرتب توسط دو عامل فراخوانی می شوند: کاربران و مرورگرها. ما به عنوان کاربران انسانی تمایل داریم سر و کارمان با کلمه ها باشد. بنابراین نام دامنه ها را بهتر به خاطر می سپاریم. در حالی که مرورگرها به عنوان ربات، تمایل دارند سر و کارشان به اعداد بیفتد. بنابراین IP را به نام دامنه ترجیح می دهند.

مراحل اتصال دامنه به هاست و تنظیم DNS به ساده ترین روش!

DNSها در این میان، واسطه هایی هستند که دامین و آی پی ها را به یکدیگر معنا می کنند. و به هر سمتی از ماجرا چیزی که بیش تر تمایل دارد دریافت کند را نشان می دهند.

  • نیم سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

نیم سرورها که شاید به اسم NS (name server) نیز به آن ها برخورد کرده باشید داده هایی درباره ی محل نگهداری داده های سایت شماست که شرکت هاستینگ در اختیارتان قرار می دهد.

 

  • منظور از رکورد دامنه چیست؟

برای ست کردن DNS نیاز داریم که نیم سرورها را در گزارشی به نام رکورد ثبت کنیم. در این رکوردها اطلاعات ضروری دامنه ثبت می شوند. این طور در نظر بگیرید که رکورد DNS پرونده ی دامنه است که در آن اطلاعات مربوط به نام دامنه و ip ثبت می شود. بنابراین هرجا یکی از این دو مورد فراخوانی شود، به این رکورد ارجاع داده می شود و فرآیند تبدیل نام دامین به آی پی نیز انجام می شود.

  • چطور DNSست کنیم؟

این که چطور بایستی DNSها را تنظیم کنید، بستگی به این دارد که هاست و دامین را از یک مرجع خریداری کرده باشید یا خیر. در صورتی که هر دو را از یک شرکت خریداری کرده اید، احتمالاً به صورت خودکار برایتان تنظیم شده اند. و اگر نشده باشند می توانید از طریق پنل هاست خود تنظیم DNS را انجام بدهید.

از آن جایی که پنل هاستینگ های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، بهتر است از طریق ارسال تیکت از شرکت میزبانی وب روند کار را پیگیری کنید.

  • چه زمانی لازم است DNS تنظیم کنیم؟

به طور کلی هر وقت قرار باشد که اتصال دامنه به هاست را انجام بدهیم نیاز است که رکوردهای DNSرا تنظیم کنیم.

مثلاً هنگام خرید هاستینگ یا پس از ثبت دامین نیاز است که این اتصال را برقرار کنیم. یا اگر دامنه ای را از یک شرکت هاستینگ به سرویس هاستینگ دیگری انتقال می دهیم نیز نیاز است که مجدداً نیم سرورهای جدید را معرفی کنیم.

انواع روش های اتصال هاست به دامین

اگر هاست و دامین را از یک شرکت سرویس دهنده تهیه کرده باشید، احتمالاً خود این شرکت خدمات اتصال دامنه و هاست را برای شما انجام می دهد. حتی اگر انجام نداده باشد نیز می توانید از طریق تیکت این اقدام را در خواست کنید.

اما اگر تمایل دارید شخصاً این اقدامات را انجام بدهید بایستی اشاره کنیم که مراحل ساده ای پیش روی شما وجود دارند. کافی است روش مورد نیاز خود را از میان گزینه های زیر پیدا کنید.

  1. تنظیم DNS برای هاست و دامینی که از دو شرکت مختلف تهیه شده اند

اگر هاست و دامین را از دو شرکت مختلف تهیه کرده اید، بایستی name server هایی که شرکت میزبانی وب در اختیارتان قرار داده است را روی پنل دامنه تنظیم کنید.

شرکت تامین کننده ی هاست بلافاصله پس از تهیه سرویس این نام سرورها را در اختیار شما قرار می دهد. در صورتی که در ایمیل های ارسالی این نیم سرورها از قلم افتاده باشند می توانید تیکت بزنید و آن ها را درخواست کنید.

اگر دامنه شما ملی (ir)باشد از طریق ایرنیک و اگر بین المللی باشد از طریق کنترل پنل می توانید این کار را انجام بدهید.

 

اتصال دامنه ایرنیک به هاست

تنظیم DNSبرای دامنه هایی که پسوند ir دارند را می توان از طریق سایت nic.ir انجام داد. وب سایت ایرنیک تمام امور مربوط به خدمات دامنه ی ir را انجام می دهد. به همین دلیل اگر دامنه ی داخلی خریداری کرده اید نیاز است در این سامانه حساب کاربری بسازید، احراز هویت شوید و شناسه ی کاربری دریافت کنید.

پس از طی این مراحل می توانید وارد پنل کاربری خود در ایرنیک شوید و مراحل زیر را طی کنید:

  1. مراحل اتصال هاست و دامین از طریق کنترل پنل

اگر دامنه ی شما بین المللی است ایرنیک برای تان کاربرد ندارد. بنابراین در این بخش به روش کلی تنظیم DNS در سی پنل و دایرکت ادمین برای اتصال دامنه به هاست می پردازیم.

اگر کنترل پنل هاست شما Cpanel است، بایستی مراحل زیر را طی کنید:

  1. برای تنظیم کردن DNS در سی پنل ابتدا وارد داشبورد خود شوید.
  2. از بخش “Domain” روی “Zone editor” کلیک کنید.
  3. در این بخش لیستی از تمام رکوردهای موجود شما در اختیارتان قرار دارد. برای تنظیم یک رکورد جدید روی گزینه Add a record در بالای صفحه کلیک کنید.
  4. نوع رکوردی که شما برای تنظیم DNS اتصال هاست نیاز دارید ایجاد کنید «رکورد NS» است.
  5. در فیلد NS رکورد، اطلاعات نیم سرور را که از شرکت هاستینگ دریافت کرده اید وارد کنید.

مراحل اتصال دامنه به هاست و تنظیم DNS به ساده ترین روش!

  1. روش تنظیم DNS در دایرکت ادمین

برای اتصال دامنه به هاست دایرکت ادمین هم بایستی مراحل را شبیه به سی پنل جلو ببرید. یعنی رکوردها را با استفاده از NSهایی که هاست در اختیارتان می گذارد ثبت کنید.

تنها تفاوت این است که در Directadmin بایستی بعد از ورود به داشبورد از بخش DNS Managment وارد شوید و رکوردها را ثبت کنید.

 

تست تنظیم شدن DNS سایت

برای اطمینان از ست شدن DNS دو روش وجود دارد. اگر فوراً نیاز دارید که بدانید این تنظیمات انجام شده است می توانید از یک روش تست دستی استفاده کنید. یعنی یک cmd را باز کنید و دستور ipconfig/flushdns را وارد کنید تا پینگ بگیرید. در صورتی که ping گرفتید و دامنه یک ping به شما داد، دامنه فعال شده است.

همچنین می توانید به سایت www.intodns.com مراجعه کرده و پس از ورود، در کادر نمایش داده شده، اسم دامنه خود را وارد کرده و روی دکمه Report کلیک کنید.

در جدولی که برایتان باز می شود Domain NS records، DNS های دامنه خود را مشاهده خواهید کرد.

 

برای اتصال دو دامنه به یک هاست چه باید کرد؟

بحث اتصال چند دامنه به یک هاست کمی متفاوت تر است. برای این کار در واقع بایستی اددان دامنه را به کنترل پنل خود اضافه کنید.

سرویس اصلی هاست شما به صورت پیش فرض برای یک دامنه در نظر گرفته می شود. مگر این که در ویژگی های هاست قید شده باشد که امکان ادان دامین به شما داده شده باشد.

منظور از ادان هر دامین اضافه ای است که روی هاست فعال می شود و تعداد ادان های دامین بستگی به سرویس و پلن میزبانی وب شما دارد.

حرف آخر

در این مقاله به بررسی تمام اطلاعات و روش های تنظیم DNS پرداختیم. مراحل اتصال دامنه به هاست را در هر یک از روش ها بررسی کردیم و نحوه تست تنظیم شدن DNS را نیز آموزش دادیم. پاسخ سوال خود را در این مقاله نیافتید؟ از ما به نشانی https://limoo.host/ بپرسید و پاسخ بگیرید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Cy61qivD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه