پیاده سازی و استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری مزایای قابل توجهی برای تمام جنبه های یک کسب و کار یا سازمان در پی خواهد داشت. با بهره گیری از قابلیت های یکپارچه سازی، تمام نیازهای تیم های پشتیبانی مشتریان، بازاریابی و فروش در یک پلتفرم واحد قرار می گیرند. بدون شک نرم افزار سی آر ام یک ابزار بسیار مفید برای پیشبرد اهداف تجاری کسب و کار شما خواهد بود. اما، مزیت های نرم افزار CRM برای تیم فروش دقیقا چیست؟
این سوالی است که قصد داریم در این مطلب به آن پاسخ دهیم.
نرم افزار CRM مکانیزم های مدیریتی به همراه داده ها و اطلاعات در زمان واقعی را در اختیار مدیران تیم های فروش قرار می دهد. این اطلاعات می توانند برای بهینه سازی عملکرد سازمان و افزایش فروش کسب و کار تجزیه و تحلیل و آنالیز شوند.
مدیران با بهره گیری از نرم افزار سی آر ام و با نظارت بر مجموعه داده های مربوط به حجم تماس ها، نرخ های افزایش فروش، میزان درآمد از هر تماس و غیره، قادر خواهند بود برای فروش های آینده پیش بینی فروش و تعیین تارگت نموده و استراتژی هایی را هم برای حفظ مشتریان و افزایش میزان فروش اتخاذ کنند. تجزیه و تحلیل هایی که نرم افزار سی آر ام می تواند ارائه دهد، پیش بینی فروش آینده را برای تیم فروش به طور دقیق ممکن می کند.
یکی دیگر از مزیت های نرم افزار CRM برای تیم فروش و مدیریت این تیم، فراهم کردن امکان نظارت بر عملکرد تیم و اعضای آن است. مدیران فروش برای اینکه بتوانند تیم فروش را به درستی هدایت کنند، باید قادر به مشاهده جریان کار روزانه کارشناسان فروش به صورت کامل باشند تا مشخص کنند آیا کارشناسان در مسیر صحیح برای رسیدن به اهداف فروش قرار گرفته اند یا خیر.
ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری در این زمینه گزارش هایی را به مدیران فروش ارائه می دهند تا بر اساس آن ها بتوانند فعالیت های تیم فروش را نظارت کرده و بینش هایی در مورد عملکرد کلی و شخصی افراد تیم جمع آوری کنند. به این ترتیب مدیران می توانند فعالیت های فرآیند فروش کارشناسان را به صورت شفاف و دقیق مشاهده کنند - از جمله تماس های برقرار شده، ایمیل های ارسال شده، قرار ملاقات های زمان بندی شده و وظایف تکمیل شده.
بسیاری از کارشناسان تیم فروش چند ساعت در روز را صرف پیمایش ابزارها و برنامه های مختلف و تکمیل وظایف متعدد می کنند. در حالیکه تیم فروش می تواند همین زمان را برای افزایش میزان فروش کسب و کار صرف کند. در این زمینه، یکی دیگر از مزایای نرم افزار CRM برای تیم های فروش، افزایش میزان بهره وری با خودکارسازی وظایف اداری و تکراری در یک پلتفرم است.
به عنوان مثال فعالیت های پیگیری فروش را در نظر بگیرید – کارهایی که انجام آن ها به صورت دستی بسیار زمان بر است. یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری به طور خودکار تماس های تلفنی، ایمیل ها و پیامک های کارشناسان تیم فروش را با سرنخ های مختلف ضبط و ذخیره می کند. این کار ضرورت انجام و حجم فعالیت های اداری و تکراری را برای تیم فروش به حداقل می رساند و به آن ها زمان بیشتری برای تمرکز روی پرورش سرنخ های بالقوه و بستن معاملات خواهد داد.
با بهره گیری از نرم افزار CRM برای تیم فروش، حتی قبل از شروع به تماس فروش، کارشناسان تیم فروش تمام اطلاعات مربوط به مشتری را در اختیار خواهند داشت. تیم فروش بر اساس سابقه تماس های گذشته می دانند مشتری کیست و به چه محصول یا محصولاتی علاقه مند است. این باعث می شود مدت تماس کوتاه تر شده و کارشناس فروش بتواند به شیوه ای شخصی سازی شده تر به مشتری سرویس ارائه دهد.
داشتن یک مرکز یکپارچه برای ذخیره سازی اسناد و اطلاعات، فایل ها را برای ارجاع سریع تر سازماندهی کرده، از ارسال نسخه های مختلف یک سند جلوگیری می کند و امکان اشتراک گذاری آسان فایل ها را نیز فراهم خواهد کرد. این مزیت نرم افزار CRM برای تیم فروش به ویژه در مورد صنایع و کسب و کارهایی مانند املاک و مستغلات که در آن ها نظم و دسترسی آسان و سریع به اطلاعات اهمیت بالایی دارد، بسیار مفید است.
فرآیند فروش شامل کارهای دستی زمان بر بی شماری است. به همین دلیل است که یک نرم افزار سی آر ام خوب می تواند به عنوان یک ابزار مدیریت گردش کار موثر در جهت سرعت بخشیدن به معاملات تیم فروش مورد استفاده قرار بگیرد. به طور مشخص، یکی از مزیت های نرم افزار CRM برای تیم فروش این است که این نرم افزار می تواند با ساده سازی فرآیندهای رایج، حجم کاری تیم فروش را قابل مدیریت تر و سازنده تر کند.
با استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری، کارشناسان تیم های فروش می توانند به طور خودکار سرنخ ها را از چندین منبع دریافت کرده و آن ها را بر اساس ویژگی هایی مانند جمعیت شناسی، رفتار خرید، سلیقه ها و ترجیحات تقسیم بندی کنند. با در اختیار داشتن چنین بینش های کلیدی، تیم فروش قادر خواهد بود تا کیفیت و سرعت فرآیند فروش را با تطبیق دادن فعالیت های فروش با سرنخ های مختلف بهبود بخشد.
یک نرم افزار CRM عالی می تواند یک ابزار ارزشمند مدیریت سرنخ باشد که جمع آوری سرنخ ها را از منابع مختلف به طور خودکار انجام می دهد. به عنوان مثال، می توانید یک فرم وب برای جذب سرنخ در وب سایت خود ایجاد کرده و اطلاعات تماس بازدیدکنندگان را مستقیماً به این نرم افزار ارسال کنید. بسیاری از نرم افزارهای سی آر ام همچنین امکان یکپارچه سازی ایمیل را هم ارائه می کنند که به شما امکان می دهد مستقیماً از صندوق ورودی ایمیل خودتان سرنخ های جدید را دریافت کنید.
سپس هنگامی که مشتریان بالقوه و سرنخ ها در نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری شما قرار گرفتند، کل تیم شما به آن ها دسترسی متمرکز خواهند داشت که باعث بهبود ارتباطات و همکاری بین تیمی می شود.
برای ایجاد روابط عالی با مشتری، هر دو بخش فروش و بازاریابی در هر کسب و کار باید با هم به صورت هماهنگ کار کنند. با بهره گیری از نرم افزار CRM برای تیم های فروش، می توانند با امکان دسترسی و به اشتراک گذاری داده های مرتبط با مشخصات مشتری در زمان واقعی، اطلاعات به روز در اختیار داشته باشند. ویژگی های اتوماسیون بازاریابی در نرم افزار CRM به تیم بازاریابی اجازه می دهد به سادگی، سرنخ های مناسب را به تیم فروش منتقل کند.
یک نرم افزار سی آر ام قوی تیم های بازاریابی و فروش را گرد هم می آورد و بین استراتژی مدیریت فروش و تلاش های بازاریابی هم افزایی ایجاد می کند. به این ترتیب، تیم فروش شما از دسترسی مستقیم به مشتریان بالقوه جدید به محض ورود به سیستم سود خواهد برد.
چرخه فروش طولانی یکی از بزرگ ترین موانع برای اثربخشی فعالیت های تیم فروش است. هوشمندانه ترین راه برای ردیابی سرنخ ها و مشتریان بالقوه در پایپ لاین یا قیف فروش، استفاده از نرم افزار CRM است. مدیریت پایپ لاین و قیف فروش با استفاده از نرم افزار CRM برای تیم فروش، پتانسیل فروش را به حداکثر رسانده و کل پایگاه داده سرنخ ها را به دسته های مختلف تقسیم می کند. انجام این کار به تیم فروش کمک می کند تا استراتژی های موثری را برای انتقال سرنخ ها از یک مرحله فروش به مرحله بعدی برنامه ریزی و اتخاذ کنند.
به این ترتیب با بهره گیری از ارائه داده ها و اطلاعات نمایش داده شده در قالب نمودارها و اقدامات پیگیری خودکار توسط نرم افزار CRM، مدیران فروش قادر خواهند بود قیف فروش را به گونه ای مدیریت کنند که انتقال سرنخ ها در هر مرحله از آن با سرعت بالاتر و به شکل موثرتری انجام شود.
نرم افزار سی آر ام توسط بسیاری از بخش ها و تیم های مختلف یک سازمان یا کسب و کار قابل استفاده است، اما این نرم افزار در درجه اول یک ابزار فروش است و مزیت های نرم افزار CRM برای تیم فروش معمولا عامل اصلی علاقه مند شدن مدیران کسب و کارها به تهیه و استفاده از این ابزار است.
نرم افزار CRM دانا، یکی از بهترین نمونه های نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری فارسی است که می تواند در فرایند مدیریت فروش برای برنامه ریزی بهتر، بستن سریع تر معاملات و صرفه جویی در زمان کارشناسان فروش برای سازمان ها و کسب و کارهای مختلف مثمر ثمر واقع شود. با بهره گیری از نرم افزار سی آر ام دانا قادر خواهید بود تا به صورت کارامد بر ایجاد روابط قوی با مشتریان و افزایش میزان فروش و درامد کسب و کارتان تمرکز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار دانا و ویژگی های مختلف آن می توانید به صفحه مخصوص این نرم افزار در وبسایت رسمی شرکت داناپرداز مراجعه کنید.