شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شکستگی دندان در ریشه

1 سال پیش ( 1401/6/15 )
 

شکستگی دندان در ریشه

شکستگی دندان در ریشه یکی از اتفاقات رایج بوده و معمولاً به دلایل مختلفی رخ می دهد. در حالت کلی شکستگی دندان ممکن است در قسمت ریشه یا تاچ رخ دهد و شکستگی ریشه نیز معمولاً به صورت افقی یا عمودی است که هر کدام از این ۲ حالت نیز به دلایل مختلفی اتفاق می افتند. در ادامه مطالب تصمیم داریم در رابطه با دلایل شکستگی ریشه دندان و روش های درمان آن نظیر ایمپلنت در اصفهان صحبت کنیم. در صورتیکه تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه دارید می توانید تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

چه عواملی سبب شکستگی ریشه دندان می شوند؟

شکستگی ریشه دندان یکی از حوادث رایجی است که افراد بسیاری در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند معمولاً عوامل مختلفی می توانند منجر به بروز اتفاق فوق شوند. اما به طور کلی مهمترین عاملی که سبب شکستگی و آسیب ریشه دندان می شود وارد آمدن ضربه بر دندان است. معمولا شایع ترین حوادثی که سبب شکستگی ریشه دندان در اشکال مختلف می شود، شامل ضربه های وارده بر اثر تصادف، ورزش های مختلف، درگیری و غیره هستند. البته در کودکان این مشکل به دلیل شکستن موارد سخت با دندان اتفاق می افتد و برای درمان باید آنها را به کلینیک دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان برد.

شکستگی ریشه دندان به چه صورت رخ می دهد.

همانطور که گفتیم یکی از مهمترین عواملی که ممکن است منجر به شکستگی ریشه دندان شود، ضربه سخت است. معمولا زمانی که دندان در معرض آسیب و شکستگی قرار می گیرد شکستگی ممکن است در قسمت تاج یا ریشه رخ دهد. اگر شکستگی در ریشه دندان ایجاد شود به طور کلی در دو حالت که شامل شکستگی عمودی و افقی است صورت می گیرد.

شکستگی عمودی یا افقی علت های مختلفی دارند و اگر شکستگی دندان به علت حوادث باشد در اکثر مواقع به صورت افقی خواهد بود. معمولا شکستگی ریشه دندان به حالت افقی در نزدیکی لبه لثه ریشه دندان در ناحیه میانی یا انتهایی دندان ایجاد می شود.

در مواردی که دندان دچار پوسیدگی شود و نیاز به ترمیم وسیع داشته باشد نیاز به عصب کشی دارد. همچنین در برخی موارد صدمه های ضربه ای وارده بر دندان ها اگر با آسیب جدی به همراه باشد درمان با عصب کشی به همراه است. در دندان هایی که درمان ریشه دندان با عصب کشی صورت گرفته باشد، احتمال شکستگی از نوع عمودی بسیار رایج تر است.

البته ناگفته نماند که در این باره میزان تجربه و مهارت پزشک نیز بسیار مهم بوده و هر چه سطح تسلط پزشک متخصص بر کارش بیشتر باشد، به طبع امکان وقع شکستگی عمودی در حین عصب کشی دندان کمتر می شود. به همین دلیل است که عصب کشی دندان در اصفهان باید توسط متخصص روت کانال با تجربه صورت بگیرد.

شکستگی دندان در ریشه

حالت های مختلف شکستگی ریشه دندان

همانطور که گفتیم عوامل و حوادث متعددی می توانند منجر به ایجاد شکستگی در ریشه دندان شوند به همین دلیل این اتفاق ممکن است متناسب با نوع حادثه در اشکال مختلفی رخ دهد. همچنین دندان پزشک نیز موظف است روش درمانی مناسب برای این مورد را متناسب با نوع شکستگی انتخاب کند. به طور کلی انواع شکستگی دندان متناسب با نوع شکستگی شامل موارد زیر است.

  • ترک خطی

شکستگی دندان به حالت خطی به نحوی است که روی مینای دندان یکسری ترک های کوچک به وجود می آید که این روش شکستگی در اغلب موارد نیاز به درمان خاصی ندارد. منتهی برای آن که فرد با مشکل خاصی مواجه نشود، لازم است که در حین خوردن غذا و جویدن فشار زیادی روی دندان هایش نیاورد. در صورت عدم توجه به نکته فوق ممکن است آسیب وارد بر دندان جدی تر شود و با ایجاد درد و ناراحتی برای بیمار به همراه گردد که در این صورت نیاز به درمان خواهد داشت.

  • شکستگی کاسپ دندان

هنگامی که شکستگی در بخشی از قلعه های جونده دندان ایجاد شود به آن شکستگی کاسپ دندان می گویند.

شکستگی کاسپ دندان معمولاً یک عارضه بدون درد. است مخصوصا در مواقعی که دندان عصب کشی شده باشد و در معرض شکستگی نوع کاسپ قرار گیرد، هیچ دردی ایجاد نمی کند.

اما کسانیکه این نوع شکستگی را در دندان زنده خود تجربه می کنند، ممکن است با حساسیت دندانی مواجه شوند. همچنین کسانی که دارای دندان روت کانال شده هستند اگر دندان آنها به صورت شکستگی کاسپ آسیب ببیند، احتمال دارد در حین جویدن احساس ناراحتی می کنند.

در چنین مواقعی برای رفع مشکل و درمان معمولاً دندانپزشک قطعه شکسته شده را خارج کرده و بررسی را شروع می کند. اگر در طی بررسی ها مشخص شود که عمق شکستگی زیاد بوده و برای حفظ دندان نیاز به روکش کردن آن است دوره درمان شروع می شود.

  • کرک دندانی

شکستگی دندان به حالت کرک دندانی نسبت به موارد معرفی شده عمیق تر است. در این نوع شکستگی معمولاً ترک روی دندان عمیق است. به نحوی که لایه های زیرین البته بجز مینای دندان را نیز در بر می گیرد. به عبارت دیگر شکستگی کرک دندانی به نحوی است که ناحیه سطح جونده تا اتاقک پالپ را درگیر می کند.

منتهی دندان آسیب دیده نصف نمی شود. در چنین مواقعی اگر ترک خوردگی تا مغز دندان امتداد داشته باشد منجر به ایجاد حساسیت دندانی برای بیمار می شود که برای جلوگیری از پیشرفت ترک و نفوذ آن تا ریشه لازم است که دندان عصب کشی و روکش شود. منتهی جهت پیشگیری از بروز مشکلات جدی لازم است که عصب کشی دندان در اصفهان در یک کلینیک مناسب صورت بگیرد.

  • شکستگی عمودی ریشه

در مطالب قبلی در رابطه با شکستگی عمودی و دلایل وقوع آن توضیحاتی را ارایه دادیم. همانطور که گفتیم شکستگی عمودی ریشه معمولاً زمانی رخ می دهد که شکستگی از ریشه دندان شروع شود. در چنین مواقعی دندان پزشک برای ارایه درمان به بیمار و رفع مشکل، ابتدا دندان را می کشد و سپس جای خالی آن را با این ایمپلنت پر می کند. در واقع هنگامی که شکستگی عمودی ریشه رخ دهد دیگر امکان حفظ دندان وجود ندارد و تنها راهکار باقی مانده ایمپلنت است. 

درمان شکستگی ریشه دندان

معمولاً افرادی که احساس لقی یا دندان درد شدید یا پارگی لب و لثه می کنند برای رفع باید خیلی سریع به دندانپزشک متخصص روت کانال یا به عبارت دیگر اندودنتیست مراجعه کنند. البته توصیه می شود تا زمان دسترسی به پزشک برای کاهش درد از کمپرس آب سرد استفاده شود.

زیرا این عامل علاوه بر کاهش تورم، درد را نیز تسکین می دهد. همچنین استفاده از مسکن برای کاهش درد می تواند راهکار خوبی باشد. منتهی مهمترین توصیه در این باره برای بیمار و فرد آسیب دیده این است که تا زمان مراجعه به دندانپزشک از فشار یا گاز زدن چیزی با دندان آسیب دیده خودداری کند.

هنگامی که دندانپزشک به صورت قطعی تشخیص می دهد که بیمار دچار شکستگی ریشه دندان شده است، برای رفع مشکل و درمان یک سری اقدامات و کارهای ضروری را انجام می دهد. البته ناگفته نماند که تنها راهکار درمانی دندانی که دچار شکستگی ریشه شده است فقط در دست متخصص رود کانال می باشد. به این ترتیب دیگر روش های درمانی نظیر روکش دندان در اصفهان برای این منظور کاربردی نیستند.

دندانپزشک متناسب با ناحیه شکستگی که بسته به محل قسمت تاجی می تواند متفاوت باشد درمان مناسب را در پیش می گیرد. لازم به ذکر است که خط شکستگی ریشه دندان هر چقدر به لبه لثه نزدیک باشد در نتیجه لقی دندان نیز افزایش می یابد به این ترتیب دندانپزشک متناسب با محل خط شکستگی می تواند برای حفظ دندان بیمار تلاش کند.

لازم به ذکر است که هر چقدر محل خط شکستگی عمیق تر باشد دندانپزشک شرایط سخت تری برای حفظ دندان دارد. در موارد شدیدتر راهی برای حفظ دندان باقی نمی ماند. 

  • اسپلینت درمان

معمولاً در مواقعی که شکستگی ریشه دندان با لقی آن به همراه بوده و امکان حفظ آن نیز وجود داشته باشد روند درمان با روش اسپلینت آغاز می شود. در چنین شرایطی دندانپزشک با قرار دادن قسمت لق شده در محل در اولیه خود و فیکس کردن آن به واسطه اسپلینت اقدام به درمان شکستگی دندان می کند. معمولا درمان شکستگی 4 هفته زمان می برد.

  • عصب کشی

اما اگر در طی فالوآپی که توسط دندانپزشک متخصص روت کانال صورت می گیرد مشخص شود که دندان دچار نکروز شده است، برای درمان راهی به جز عصب کشی باقی نمی ماند. معمولا یکی از نشانه های بارز تشخیص نکروز شدن دندان ایجاد تغییر رنگ در ناحیه تاج دندانی است که معمولاً ناحیه مذکور زرد رنگ می شود.

به این ترتیب هنگامی که دندانپزشک متخصص عصب کشی یا روت کانال، در طی معاینه های خود متوجه شود که تاج دندانی بیمار دچار تغییر رنگ شده و زرد رنگ است تشخیص می دهد که دندان نکروز شده و باید روند روت کانال تراپی صورت بگیرد. باید روت کانال تراپی و ایمپلنت در اصفهان توسط دندانپزشک ماهری صورت بگیرد.

نتیجه گیری

شکستگی دندان در ریشه یکی از ناراحتی رایجی است که به دلایل مختلف در دو حالت عمودی و افقی ایجاد می شود. معمولا زمانی که شکستگی ریشه دندان به حالت افقی باشد امکان حفظ دندان بالا است. اما در شکستگی عمودی امکان حفظ دندان برای بیمار بسیار کمتر خواهد بود. بهترین فرد برای درمان شکستگی ریشه دندان پزشک متخصص روت کال یا عصب کشی، که شخص مذکور متناسب با نوع شکستگی بهترین روش درمان را انتخاب می کند. البته ناگفته نماند که برای کودکان و اطفال باید به دندانپزشکی اطفال و کودکان در اصفهان مراجعه کرد.

شکستگی دندان در ریشه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zTgXnD8e
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه