شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شمع خودرو ، یک عنصر اساسی برای عملکرد مناسب موتور در خودروهای بنزینی هستند. در موتور های دیزلی به دلیل انفجار تراکمی از شمع استفاده نمی شود . شمع ها در قسمت بالایی سرسیلندر داخل هر سیلندر نصب می شوند و وظیفه تولید جرقه ای که باعث مشتعل شدن مخلوط سوخت و هوا در داخل محفظه احتراق می شود را برعهده دارند . کیفیت این جرقه تعیین کننده نیروی احتراق است که مستقیماً بر عملکرد مکانیکی تاثیر می گذارد. تعویض کردن شمع های خودرو در زمان مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است.

نحوه عملکرد شمع در خودرو چگونه است؟

هنگامی که موتور خودرو روشن می شود یک جریان ولتاژ بالا از سیم پیچ احتراق تامین می شود . این جریان می تواند برای همه شمع ها ، یکی برای دو شمع یا بصورت جداگانه برای هر کدام باشد.در این مرحله جرقه ای بین الکترود های شمع ایجاد می شود و مخلوط هوا و سوخت در سیلندر را مشتعل می کند.

در حین کار موتور ، هر شمع بار های متفاوتی را تجربه می کند . بنابراین ، از موادی ساخته شده است که می توانند چنین بار هایی را برای مدت طولانی تحمل کنند . این بارها شامل بارهای حرارتی، بارهای مکانیکی ، بارهای شیمیایی و بارهای الکتریکی می باشند.

بهترین زمان برای تعویض شمع خودرو

توصیه می شود برای آنکه بدانید چه زمانی باید شمع های خودرو خود را تعویض کنید ابتدا دستورالعمل های موجود در دفترچه راهنمای خودرو را که سازنده خودرو برای تعویض آن توصیه می کند را بخوانید. اما بطور کلی شمع ها در محدوده استفادهای بین ۶۰ هزار تا ۸۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند.

شمع های قدیمی با هسته های مسی ۲۰ هزار کیلومتر عمر مفید داشتند ، اما شمع های مدرن با هسته پلاتین یا ایریدیوم بوده و می توانند تا ۱۶۰ هزار کیلومتر نیز برسند.

در هر صورت هنگامی که زمان تعویض شمع های خودرو فرامی رسد نباید بترسید ، زیرا این قطعه نسبتاً ارزان است و به راحتی قابل تعویض می باشد. 

نکته مهم این است که همه شمع های خودرو باید به طور همزمان تعویض شوند، حتی اگر تنها فقط یک شمع فرسوده یا خراب شده باشد. در این صورت عدم تعادل در احتراق ایجاد نمی شود.

دانستنی های ضروری درباره شمع خودرو

نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض شمع در خودرو شامل چیست؟

موتور خودرو نشانه هایی از نزدیک شدن زمان تعویض شمع ها نشان می دهد. فراموش نکنید اگر چه تجاوز از عمر مفید شمع مهم نیست اما خطر ایجاد خرابی های جدی وجود دارد . بنابراین باید به علائم زیر توجه نموده و در صورت مشاهده هر یک، شمع های خودروی خود را تعویض کنید:

- برای روشن کردن خودرو مشکلاتی وجود دارد. ایجاد این مشکل پس از رد کردن مشکل باتری معمولا مشخص می کند که شمع ها کثیف یا فرسوده بوده و باید فورا تعویض شوند.

- موتور خودرو برای روشن ماندن مشکل دارد.

در صورتی که با خاموش شدن، خودرو شروع به تولید صداهای ناپیوسته برای خاموش کردن موتور می کنند باید شمع خودرو را تعویض کرد . این مشکل ممکن است با روشن شدن چراغ هشدار همراه باشد.

- هنگامی که خودرو در حالت آرام است ، اگر متوجه شدید که دور فرمان به طور نامنظم کم یا زیاد می شود و علاوه بر این تغییر با لرزش همراه است باید شمع های خودروی خود را تعویض کنید.

- هنگامی که مصرف سوخت خودرو به طور ناگهانی از مقادیر معمولی بالاتر می رود ، این احتمال وجود دارد که عملکرد شمع ها دچار اختلال است.

- یکی دیگر از علائمی که نشان دهنده زمان تعویض شمع خودرو است مربوط به شتاب می باشد. هنگامی که با وجود فشار دادن پدال گاز خودرو به درستی پاسخ نمی دهد و همراه با کمبود محسوس نیرو است نشان دهنده این است که شمع ها در کار صحیح موتور اختلال ایجاد می کنند.

- برای نتیجه گیری باید به احتراق صحیح موتور نیز توجه کنید. اگر لوله اگزوز خودرو شروع به دفع بیش از حد دود کرد به این دلیل است که جرقه شمع ها آنقدر قوی نیست که مخلوط را مشتعل کند ، بنابراین نیاز است شمع های خودرو تعویض شوند.

در صورتی که شمع های خودرو به موقع تعویض نشوند چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که راننده به وضعیت شمع های خودروی خود توجه نکند، خودرو در همان موقع آسیب جدی نخواهد دید اما عواقب آن بعداً ظاهر می شود. رایج ترین نتیجه این وضعیت روشن نشدن موتور است.. برای جلوگیری خرابی های جدی موتور ، به علائم غیرمستقیم که نشان دهنده مشکلات شمع هستند توجه کنید:

- موتور ضعیف شده است.

- مصرف سوخت خودرو افزایش یافته است.

- دود غلیظ از اگزوز به دلیل سوختن ضعیف ایجاد شده است.

در صورتی که نسبت به این علائم بی توجه باشید ممکن است به زودی موتور خودروی شما خراب شود و هزینه سنگینی برای تعمیر به شما تحمیل کند.

چنانچه ساکن تهران و مالک یکی از انواع خودروهای رنو هستید برای انجام سرویس های دوره ای و تعمیرات موتور می توانید به رنواتوماتیک مراجعه نمایید. 

سرویس شمع وروغن و سوزن انژکتور ال۹۰ ، تعویض تسمه تایم ال 90 ، تعویض روغن اتومات ساندرو و تعمیر گیربکس دنده ای مگان ۱۶۰۰ از مهمترین خدمات رنواتوماتیک می باشد. 

تلفن : ۰۹۱۹۸۸۳۳۰۸۸
www.renoautomatic.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MlXXY9cQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه