صاحبان کسب و کارهای کوچک همواره درگیر مسائلی از قبیل نقدینگی، رقابت و رشد درآمد هستند، اما در کنار اینها مسئله دیگری هم وجود دارد که بسیاری از شرکت ها با آن نیز کلنجار می روند: مدیریت منابع انسانی.
این مدیریت کارهای زیر را شامل می شود:
طراحی و تحلیل و بررسی کارها
برنامه ریزی نیروی کار
آموزش و پرورش
مدیریت عملکرد
دستمزدها و مزایا
مسائل قانونی
مدیریت منابع انسانی می تواند برای کسب و کارهای کوچک مشکل ساز باشد، مخصوصاً آنهایی که یک دپارتمان مجزا برای این منظور ندارند که به آن تکیه کنند. ممکن است تنها یک نماینده از منابع انسانی در اختیار داشته باشند یا حتی این کار برعهده مدیرعامل شرکت باشد. در هر صورت صاحبان کسب و کارهای کوچک باید از چالش هایی که پیش روی آنهاست باخبر باشند تا بتوانند در زمان وقوع مشکل، سریعاً به آن رسیدگی کنند.
در ادامه به بررسی 10 چالش عمده ای که در رابطه با منابع انسانی پیش می آید، می پردازیم و راه حل برطرف کردن سریع آن را توضیح می دهیم، با ما همراه باشید:
1- پیروی از قوانین و مقررات
قوانین اشتغال به طور پیوسته در حال تغییر هستند و همگام شدن با آنها کاری دشوار است. بسیاری از صاحبان کسب و کار با این فرض که این قوانین به کسب و کارشان مربوط نمی شود، توجهی به آنها نمی کنند، در صورتی که با این کار خود و کسب و کارشان را در معرض حسابرسی، دادخواهی و حتی نابودی قرار می دهند.
مطلب مرتبط: چالش های پیش روی مدیریت منابع انسانی
راه حل: فرقی ندارد که کسب و کارتان بزرگ یا کوچک باشد. باید مطمئن شوید که کسب و کارتان از قوانین کار محلی و فدرال پیروی می کند. برای هر مسئله ای مانند استخدام، مدیریت حقوق، امنیت محیط کار و بسیاری دیگر، مقررات به خصوصی وجود دارد که در منابع انسانی باید به تمامی آنها رسیدگی شود.
2- تغییرات مدیریتی
همراه با رشد و گسترش یک کسب و کار، استراتژی ها، ساختار و فرآیندهای درونی آن نیز توسعه پیدا می کند. ممکن است سازگار شدن با این تغییرات برای برخی کارمندان دشوارتر از بقیه باشد. بسیاری از شرکت ها در زمان تغییر و توسعه با کاهش بازدهی و رضایت شغلی کارمندان خود مواجه می شوند.
راه حل: صاحبان کسب و کار وظیفه دارند که فواید این تغییرات را برای کارمندان توضیح بدهند. برای شروع برقراری جلسات پیوسته با کارمندان می تواند بسیار مفید باشد. اگر کارمندان شما از چرا و چگونگی تغییرات باخبر شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که از آنها حمایت کنند.
3- توسعه و پیشرفت رهبری
پژوهش جدیدی نشان می دهد که بیش از یک سوم شرکت ها در زمینه پرورش رهبری میان کارمندان خود، در بهترین حالت تلاش متوسطی دارند. 36درصد شرکت های بررسی شده پذیرفتند که در این زمینه کمتر از حد متوسط تلاش می کنند.
راه حل: توسعه و پرورش رهبری می تواند تیم مدیریتی شما را فعال نگه دارد و آنها را برای پذیرفتن مسئولیت های بزرگ تر در آینده آماده کند. برای کارمندان خود فرصت هایی ایجاد کنید که بتوانند خودشان را بهتر کنند و نقاط قوتشان را افزایش دهند. رسیدن به اهداف مختلف باعث می شود که در آنها انگیزه ایجاد شود و توانایی هایشان را گسترش بدهند.
4- آموزش و پرورش نیروی کار
سرمایه گذاری در آموزش و پرورش کارمندان سطح پایین یکی دیگر از مشکلات رایج منابع انسانی است. بعضی از کسب و کارها بودجه و منابع انجام این کار را ندارند. این کارمندان بیشتر از سایرین تلاش می کنند و ممکن است وقت گذراندن دوره های آموزشی را نداشته باشند.
راه حل: آموزش و پرورش وقت و هزینه زیادی نمی برد. از مدیران و رهبران شرکت بخواهید که به کارمندان زیردست خود مشاوره بدهند. همچنین می توانید از دوره های آموزش آنلاین استفاده کنید تا کارمندان در زمان مناسب آن را بگذرانند. همواره بر روی نیروی کار خود سرمایه گذاری کنید و مطمئن باشید که یک تیم کارآمد و وفادار خواهید داشت.
5- سازگاری با نوآوری ها
تکنولوژی دائماً در حال تغییر و بهبود است. کسب و کارها باید بتوانند سریعاً خودشان را با این تغییرات وفق دهند، در غیر این صورت از سایر رقیبان خود عقب خواهند ماند. یکی دیگر از چالش های منابع انسانی و صاحبان کسب و کارهای کوچک این است که کارمندان را با این نوآوری ها آشنا کنند و آنها را آموزش بدهند.
راه حل: برقراری ارتباط ضروری است. مطمئن شوید که تیمتان از چرا و چگونگی تغییرات مطلع است. برای تیم خود اهداف مشخصی تعیین کنید و آموزش های لازم را در اختیارشان بگذارید تا بتوانند با پیشرفت های تکنولوژی کنار بیایند.
مطلب مرتبط: انگیزش و چالش های فراروی مدیریت منابع انسانی
6- حقوق
کسب و کارهای کوچک نه تنها باید از کسب و کارهای همرده خود برتری داشته باشند، بلکه با شرکت های بزرگ و بودجه های حقوقی عظیم آنها نیز در رقابتند. همچنین باید هزینه مزایا، آموزش، مالیات و سایر مسائل را هم در نظر داشته باشند که مقداری برابر با 2 تا 3 برابر حقوق یک کارمند است.
راه حل: با وجود اینکه حقوق پرداختی مهم است، اما همیشه مهم ترین چیز برای یک متقاضی کار نیست. یکی از راه هایی که می توان حقوق کمتر را جبران کرد این است که سیستمی ایجاد شود که به عملکرد خوب کارمندان پاداش بدهند. همچنین ارائه برنامه های تشویقی مانند مشارکت در سود می تواند یک وضعیت برد-برد برای کارمند و شرکت ایجاد کند.
7- مزایای کارمندی
هزینه های رو به رشد درمان دو راه برای شرکت ها باقی گذاشته است: هزینه های درمانی را برعهده خود کارمندان بگذارند یا اینکه آن را از درآمد کل خود کم کنند. مزایای کارمندی خوب می تواند در تصمیم متقاضیان کار بسیار تأثیرگذار باشد و به همین دلیل، فهمیدن آنها ضروری است.
راه حل: کسب و کارهای کوچکی که کمتر از 50 کارمند دارند، گزینه های متعددی پیش رویشان است. مزایای زیر هم نقش بسزایی در مدیریت منابع انسانی دارند و نباید فراموش شوند:
مرخصی نامحدود
زمان استراحت
خوراکی های رایگان
برنامه های سلامتی
امکانات رفت وآمد
این امکانات به نسبت سایرین هزینه کمتری نیاز دارند و معمولاً با استقبال فراوانی از نیروی کار مواجه می شوند.
8- استخدام افراد بااستعداد
جذب استعدادهای موجود در بازار کار، سرمایه گذاری در وقت و هزینه شرکت به حساب می آید. برای کارآفرین ها دشوار است که همزمان یک کسب و کار را سرپا نگه دارند و افراد مناسب را استخدام کنند. ضمن اینکه تا زمانی که یک متقاضی کار برای مدتی نزد شما کار نکند نمی توانید بفهمید که چگونه کارمندی است.
راه حل: یکی از بهترین راه های پیدا کردن افراد مناسب برای کسب و کارتان این است که به سراغ شرکت های استخدامی بروید. آنها کارآموزهایی را به شما معرفی خواهند کرد که در صورت مفید بودن می توانید آنها را استخدام کنید. با این کار در زمان و هزینه های مصرفی خود صرفه جویی می کنید و حتی ممکن است فردی را پیدا کنید که در آینده به شریک تجاری تان تبدیل شود.
9- حفظ کارمندان بااستعداد
رقابت بر سر کارمندان بااستعداد بسیار شدید است. استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک، بودجه کافی برای برنامه های بازنشستگی و بیمه و سایر مسائل مالی را در اختیار ندارند. از دست دادن کارمندان می تواند بسیار هزینه بر باشد و بر رشد کسب و کار تأثیر منفی بگذارد.
راه حل: معارفه و معاشرت سازمانی برای کارمندان بسیار مفید است. پژوهش ها نشان می دهند که در صورتی که کارمندان با یکدیگر آشنایی داشته باشند، احتمال اینکه در شرکت باقی بمانند 58درصد افزایش می یابد.
10- تنوع در محیط کاری
عواملی مانند نسل های متفاوت یا فرهنگ ها و نژادهای مختلف می تواند برای کسب و کارهای کوچک چالشبرانگیز باشد. احتمال اینکه آزار و اذیتی صورت بگیرد و شرکت نتواند از کارمندان خود محافظت کند، وجود دارد.
راه حل: به وجود آوردن فرهنگی در محیط کار که کار تیمی و احترام متقابل را ترویج دهد، می تواند نقش مهمی در برطرف کردن مشکلات منابع انسانی داشته باشد. کارفرماها وظیفه دارند که استانداردهای رفتاری به خصوصی برای محیط کار مشخص کنند. در صورتی که از ابتدای کار، این استانداردها به همراه یک سیستم حسابرسی به کار گرفته شوند، می توان از این مشکل جلوگیری کرد.
چرا مدیریت منبع انسانی برای کسب و کارها اهمیت بالایی دارد؟
کارمندان بهترین دارایی یک شرکتند. کسب و کارهای کوچکی که روی تیم خود سرمایه گذاری کنند با رشد سریع تری مواجه می شوند و از رقیبانشان سبقت می گیرند. برای اینکه مطمئن شوید مدیریت مؤثر منابع انسانی برای کسب و کارتان خوب است، به دلایل زیر توجه کنید. مدیریت منابع انسانی:
کمک می کند که یک محیط کار ویژه داشته باشید.
بر قوانین و مقررات و استانداردهای محیط کار تأکید می کند.
به کارمندان کمک می کند که فرهنگ های مختلف را درک کنند.
میان کارمندان و منابع انسانی ارتباط برقرار می کند.
بر اهمیت آموزش و پرورش تأکید دارد.
شک و شبهه کارمندان را از بین می برد.
بسیار مهم است که صاحبان کسب و کار با مشکلات عمده منابع انسانی آشنایی داشته باشند تا بتوانند سیاست های لازم را در هر شرایطی اجرا کنند. آگاهی از پیچیدگی مزایای کارمندان، قوانین اشتغال، پرورش رهبری و سایر زمینه ها به کسب و کارها کمک می کند که از رقیبان خود پیشی بگیرند و به اهداف تجاری خود برسند.
تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار فرصت امروز