در حالی که هدف از هر تبلیغ، ایجاد فضای بهتری برای افزایش سودآوری است، با این حال در این زمینه اشتباهات بزرگی نیز انجام می شود که باعث هزینه های حتی جبران نشدنی خواهد شد. در این راستا ممکن است تصور کنید که چنین اتفاقاتی صرفا به گذشته محدود است، با این حال حتی در چند هفته اخیر نیز شاهد نمونه هایی از آنها بوده ایم. همین امر باعث شده تا نگاهی تحلیلی به هر یک از آنها داشته باشیم.
1- Giant Food
این فروشگاه زنجیره ای آمریکایی به مانند سنت هر ساله خود، در تبلیغ خود اعلام کرد که با پذیرایی مفصلی، میزبان خریداران خواهد بود. این امر در حالی است که امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا که در حال حاضر آمریکا بیش از سایر کشورها درگیر آن است، هرگونه اجتماع ممنوع اعلام شده است. به همین خاطر این اقدام، عملا یک ضدتبلیغ بوده و با اعتراض های گسترده ای همراه بوده است. در این راستا حتی مدیر شرکت مجبور به عذرخواهی رسمی شده و این مسئله تا ماه ها بر فروش این برند تاثیر منفی خواهد داشت. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در شرایط خاص، لازم است تا تمامی اقدامات مورد بازبینی قرار گرفته و برخی از عادت ها، کنار گذاشته شود. درواقع در چنین شرایطی حساسیت شما باید به مراتب بیشتر باشد.
2-JPMorgan Chase
این برند در زمینه بانکداری و سرمایه گذاری فعال بوده و موسس آن جی پی مورگان، از اقتصاددان های مطرح تاریخ آمریکا محسوب می شود. در یکی از توییت های این برند تلاش شده است تا با بودجه بندی مخاطب شوخی شود، با این حال نتیجه آن فاجعه آمیز بوده است. درواقع مخاطب در این توییت، به تمسخر گرفته شده و همین امر با واکنش منفی بسیاری همراه بوده است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگرچه استفاده از طنز، جذابیت بالایی را به همراه دارد با این حال تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهید که به مخاطب توهین شود. در این راستا لازم است تا تفاوت میان شوخی جذاب با توهین را به خوبی درک نمایید. در این راستا فراموش نکنید که به خاطر شبکه های اجتماعی، سرعت انتشار مطالب بسیار زیاد است. به همین خاطر حتی یک اشتباه می تواند سریعا به فاجعه ای بزرگ تبدیل شود.
مطلب مرتبط: درس هایی از بدترین تبلیغات تلویزیونی تمام دوران ها
3-Hoover
این برند در زمینه تولید انواع جارو برقی و تجهیزات نظافت ساختمان فعالیت دارد. چندین سال قبل آنها در تبلیغی عجیب اعلام کردند که به ازای 100 پوند خرید، یک پرواز رایگان به هر یک از مشتریان تعلق خواهد گرفت، با این حال عدم توجه به هزینه ها باعث شد تا افراد بسیاری مشتاقانه اقدام به خرید کنند که این شرکت را به ورشکستگی رساند. در این راستا مدیران شرکت حتی مجبور به فروش برند خود شدند. به همین خاطر نیز یک کمپین تبلیغاتی اشتباه حتی می تواند منجر به نابودی کامل شود. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قبل از هر تبلیغی، نسبت به سودآور بودن آن اطمینان داشته باشید و هزینه ها را مدنظر قرار دهید. همچنین در تبلیغ خود باید تمرکز اصلی بر روی محصول باشد و نه آن که بخواهید با موردی دیگر، افراد را به خرید ترغیب نمایید.