اکنون بسیاری از ما تبلیغ برند Shopee با حضور کریستیانو رونالدو را در شبکه های اجتماعی و برخی سایت ها مشاهده کرده ایم. استفاده از ستارگان دنیای ورزش، هنر و حتی چهره های مردمی در عرصه تبلیغات ترند بسیار مشهور و تاثیرگذاری است. با این حال در صورت انتخاب قالب و محتوای تبلیغات نامناسب حتی حضور چنین ستارگانی هم به کمک برندها نخواهد آمد. برند Shopee یک پلتفرم فروش آنلاین کالا و خدمات در کشور سنگاپور است. این پلتفرم در سال 2015 تاسیس و به سرعت بدل به یکی از موفق ترین استارتآپ های شرق آسیا شد، با این حال به نظر با تبلیغ تازه شان باید آنها را از دور رقابت با برندهای بزرگ این عرصه دور بدانیم. بدون تردید با مشاهده این ویدئو همه ما دوباره به زندگی و وضعیت شغلی مان امیدوار خواهیم شد. در نگاه نخست این سبک از تبلیغات بیشتر به دهه 80 میلادی تعلق دارد. وقتی یک ستاره بزرگ در ویدئوی تبلیغاتی ما حاضر است، باید برنامه ای بسیار بهتر برای استفاده از شهرت وی داشته باشیم.
شاید هنوز برخی افراد نسبت به عمق فاجعه این همکاری تبلیغاتی آگاهی نداشته باشند. برخی از افراد نیز کارشناس های تبلیغاتی را به بزرگنمایی هر ضعف کوچک در فعالیت برندها متهم می کنند. به همین دلیل در ادامه هدف من بررسی دلایل توصیف همکاری برند Shopee و کریستیانو رونالدو به عنوان فاجعه تبلیغاتی است. توصیه نخست من به شما مشاهده تبلیغ 30 ثانیه ای پلتفرم Shopee است. به این ترتیب امکان بررسی بهتر این ویدئو فراهم خواهد شد. در صورتی که هنوز این ویدئو را مشاهده نکرده اید، باید به شما در مورد میزان زجرآوری 30 ثانیه پیش رو هشدار دهم.
عرصه تبلیغات در طول سال های اخیر تغییر و تحولات بسیار زیادی یافته است. استفاده از دوربین های باکیفیت، ظهور کارگردان های خلاق و در نهایت استفاده هوشمندانه از سلبریتی های مختلف فقط بخشی از توسعه کلی سطح کیفیت آگهی های پیش رو محسوب می شود. وقتی اثر تبلیغاتی اخیر فروشگاه آنلاین Shopee را با این حجم از توسعه فناوری های تبلیغاتی مقایسه کنیم، به شکست واقعی این برند و اشتباه رونالدو در همکاری با آنها پی خواهیم برد.
مطلب مرتبط: نگاهی به کمپین های تبلیغاتی که شکست خوردند
به نظرم توضیح داستان این تبلیغ برای افرادی که آن را مشاهده نکرده اند، خالی از فایده نخواهد بود. در این تبلیغ کریستیانو رونالدو در زمین فوتبال به تصویر کشیده می شود. باید اعتراف کنم شروع این تبلیغ چندان هم بد نیست. در دو تیم با پیراهن های سفید و مشکی با یکدیگر بازی می کنند. در صحن بعد یک ضربه آزاد در اختیار رونالدو قرار می گیرد. طبق انتظار رونالدو این ضربه را گل می کند. سپس به شادی پس از گل مشهور خود اقدام کرده و تماشاگران وی را تشویق می کنند.
بیشک تا اینجا همه ما از مشاهده چنین صحنه ای شوکه نشده ایم. در بدترین حالت ما با یکی از تبلیغات معمولی با حضور یک سلبریتی بزرگ مواجه هستیم. به نظرم اگر تیم بازاریابی Shopee همینجا تبلیغ را تمام می کرد، سود بسیار بیشتری به دست می آورد. به هر حال از این صحنه به بعد فاجعه اصلی روی می دهد. پس از شادی گل رونالدو صدای کودکان در حال فریاد یک شعار به گوش می رسد: Shopee. بدون تردید استفاده از کودکان در تبلیغات ایده جالبی است، با این حال برند Shopee از آن به خوبی استفاده نکرده است. پس از بیان این شعار لباس تمام تماشاگران نارنجی می شود. رونالدو با تعجب این صحنه را مشاهده می کند. حالت دست کشیدن وی بر روی سرش در بیان تعجب بسیار کودکانه بیان شده است. در نهایت رونالدو با بیان شعار Shopee موفق به تغییر رنگ لباسش می شود. این صحنه بسیار عجیب است. کونور پاپ، طراح مشهور تبلیغات، در توصیف این تبلیغ به ضعف تصویربرداری، نورپردازی بیش از حد غیر واقعی و همچنین رفتار بسیار ساده رونالدو در طول فیلمبرداری اشاره می کند. به بیان کونور حتی دقت شوت رونالدو در این آگهی نیز به خوبی تصویربرداری نشده است.
مطلب مرتبط: تبلیغ برای برند یا تبلیغ برای بازاریابی محصول
در نهایت نیز رونالدو با در دست داشتن یک گوشی هوشمند شروع به خواندن شعار Shopee می کند. بیان پشت سر هم این شعار بدون هیچگونه پیام واضحی از دیگر نقاط ضعف این ویدئو محسوب می شود. شیوه حرکات ابتدایی و خندهدار رونالدو نیز ضعف ایدهپردازی در طراحی حرکات را نشان می دهد. در پایان رونالدو تابلو تبلیغاتی Shopee را در دست می گیرد. به نظر من تنها خبر مهم در این آگهی اعلام تخفیف ویژه یک روزه برای خریداران است.
بدون تردید کریستیانو رونالدو یکی از چهره های ورزشی مشهور در سراسر جهان، شاید مشهورترین، محسوب می شود. او تجربه همکاری تبلیغاتی موفق با بسیاری از برندهای مشهور و بزرگ در سراسر جهان را دارد، با این حال به نظرم این بار در همکاری با برند Shopee اشتباه عجیبی را مرتکب شده است. بدون تردید این تجربه ناموفق بر روی آینده تبلیغاتی رونالدو تاثیر خواهد گذاشت. البته بازنده اصلی در اینجا برند Shopee است. گمان نمی کنم دیگر کسی تبلیغات این برند را جدی بگیرید.