تعطیلی کسب و کار در طول نزدیک به دو سال اخیر برای بسیاری از برندها دردسرساز بوده است. این امر تمام برندها را مجبور به پیگیری روند فعالیت شان در قالب دورکاری کرده و کارمندان را نیز در شرایط سختی از نظر حفظ کیفیت کاری و هماهنگی با سایر همکاران شان قرار داده است. اگرچه در طول ماه های اخیر بسیاری از برندها فعالیت شان در زمینه کار حضوری را دوباره از سر گرفته اند، اما هنوز فاصله زیادی میان وضعیت فعلی و بازگشت به شرایط پیش از کرونا وجود دارد.
حمایت از کارمندان در شرایط دورکاری یکی از سخت ترین کارهای ممکن برای هر مدیری محسوب می شود. این امر آنقدر دشوار است که برخی از مدیران برای اجرای درستش نیاز به راهنمایی و حتی کمک موسسه های حرفه ای داشته باشند. اگر شما هم برای پیگیری این وظیفه مهم تان با چالش مواجه هستید، در ادامه برخی از نکات کاربردی برای ساده سازی این فرآیند را با هم مرور خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا هرگونه مشکلی در زمینه حمایت از کارمندان در این شرایط را از بین ببرید.
فراهم سازی فضای کار واقعی برای کارمندان
بسیاری از کارمندان در فرآیند دورکاری چالش درجه یک شان پیدا کردن محیطی ساکت و آرام در منزل برای پیگیری کارهای اداری و همچنین هماهنگی با دیگر همکاران است. بدون تردید هر کارمندی برای تبدیل بخشی از خانه اش به دفتر کار مشکلات زیادی خواهد داشت. وظیفه شما در این میان در دو بخش اساسی خلاصه می شود.
مطلب مرتبط: حفظ کارمندان در شرایط دورکاری
بخش اول وظیفه شما ارائه توصیه های حرفه ای برای انتخاب بهترین بخش ممکن از خانه برای پیگیری کارهای روزمره شرکت است. این امر باید براساس شناخت ویژگی های هر کدام از کارمندان صورت گیرد. همچنین شما باید نسبت به ارائه برخی از کمک های مالی به کارمندان تان برای تهیه برخی از تجهیزات مورد نیازشان توجه داشته باشید. بدون تردید خرید میز و صندلی اداری و همچنین برخی دیگر از ملزومات برای کارمندان هزینه قابل ملاحظه ای به همراه خواهد داشت. بنابراین کمک های شما در این بخش شرایط سخت کاری را برای آنها از همیشه سادهتر خواهد کرد.
حفظ سطح ارتباط معمولی با کارمندان بخش پایانی در فراهم سازی فضای کار واقعی برای آنها محسوب می شود. شما با چنین کاری به سادگی هرچه تمام تر در صورت بروز هرگونه مشکلی برای کارمندان در کنارشان خواهید بود تا مسئله موردنظر مثل شرایط واقعی فعالیت کاری به سرعت حل و فصل شود.
توجه به نیازهای عاطفی کارمندان
دورکاری برای همه کارمندان به یک اندازه مناسب نیست. بسیاری از افراد در شرایط کار دور از دیگران به سرعت افسرده می شوند. این امر با توجه به قوانین سفت و سخت مربوط به قرنطینه خانگی و همچنین فاصله گذاری اجتماعی دردسرهای زیادی برای کارمندان به همراه داشته است. توصیه ما در این بخش برای شما توجه به نیازهای کارمندان در زمینه ارتباط، هرچند آنلاین، با همکاران شان در خارج از موضوعات کاری است. بهترین راهکار در این میان اختصاص بعضی از روزها به دورهمی های آنلاین است. این امر تاثیر بسیار زیادی در عوض شدن روحیه کارمندان خواهد داشت. به این ترتیب شما بدون دردسر اضافی امکان مدیریت وضعیت کارمندان تان را پیدا خواهید کرد.
توجه به تعاملات اجتماعی کارمندان با هم
فرآیند دورکاری شاید به معنای حاضر نبودن کارمندان در محیط کار باشد، اما به هیچ وجه معنای عدم ارتباط میان آنها را نمی دهد. کارمندان در هر شرایطی برای فعالیت مناسب باید در قالب یک تیم عمل نمایند. این امر نیازمند فراهم سازی شرایطی به منظور ارتباط مناسب میان تمام اعضای شرکت است، در غیر این صورت جای خالی اساسی ترین ابزار برای همکاری کارمندان همیشه احساس خواهد شد.
مطلب مرتبط: تقویت روحیه کارمندان در دوران دورکاری با تکنیک های طلایی
توصیه ما در این بخش استفاده از یک ابزار مطمئن برای ارتباط آنلاین میان کارمندان شرکت است. ابزارهایی نظیر زوم به خوبی نیازهای شما در این راستا را رفع خواهد کرد. بنابراین نیازی به نگرانی در این رابطه نخواهد بود. مهمترین نکته اطمینان از ارتباط مناسب کارمندان با یکدیگر و تلاش برای در دسترس بودن است. شما به عنوان مدیر یک شرکت باید همیشه در دسترس کارمندان تان باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای حمایت از کارمندان تان در شرایط کرونایی نخواهید داشت.