فولکس واگن پس از رسوایی ناشی از نمایش تبلیغ نژاد پرستانه در ماه های اخیر دوباره پروتکل بازاریابی اش را به روز رسانی کرده است. اگرچه این برند هنوز هم درگیر رسوایی های بازاریابی و تبلیغات در سال جاری است، اما امید بسیار زیادی برای بهبود وضعیتش دارد. پس از ماه ها انتقاد کوبنده نسبت به فعالیت این غول آلمانی اکنون شرایط برای فعالیت این برند بسیار مساعدتر شده است.
دلیل اصلی انتقادها به کمپین بازاریابی فولکس واگن در ماه های اخیر تحت عنوان تمسخر سیاه پوستان ارزیابی شده است. بر این اساس در کمپین موردنظر بازیگر نقش سیاه پوست به طور مداوم از سوی یک دست بزگ و سفید مورد ضربه و پرت شدن قرار می گرفت. تجربه کمپین موردنظر برای فولکس واگن درس های زیادی به همراه داشت. البته این نکته با هزینه بالایی نیز همراه بود. نتیجه این درس ها در کمپین تازه فولکس واگن به خوبی قابل مشاهده است. بر این اساس در کمپین تازه این برند چند زوج جوان از نژادهای مختلف در حال گفت و گو و بازی های سرگرم کننده به تصویر کشیده شده اند. هدف از کمپین موردنظر نمایش فضایی تعاملی میان گروه های نژادی مختلف است.
بسیاری از برندها در دوران فعالیت شان با مشکلات بازاریابی و تبلیغات مواجه شده اند. بدون تردید فولکس واگن آخرین برند مواجهه با چنین مشکلاتی نیست. نکته مهم تلاش برای رهایی از بار مشکلات و انتقادهای قبلی به منظور شروع دوباره فعالیت در عرصه بازاریابی است. فولکس واگن با بهره گیری از تیم بازاریابی مجرب و تحلیل بازخوردهای منفی به کمپین قبلی اش به خوبی فرصت بازسازی پروتکل های بازاریابی اش را پیدا کرده است. این نکته باید به مثابه راهنمای کاربردی از سوی دیگر برندها نیز مورد بررسی قرار گیرد.
استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی امر تازه ای نیست. بسیاری از برندها به منظور توسعه کمپین های بازاریابی شان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. نکته مهم در مورد فولکس واگن استفاده از ابرداده ها و تحلیل آنها با نرمافزارهای دارای هوش مصنوعی برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب هدف است.