کوکاکولا یکی از برندهای موفق در زمینه طراحی کمپین های تبلیغاتی جذاب است. این برند همیشه غافلگیری های مهمی برای مخاطب هدف دارد. به همین خاطر اغلب مخاطب های این برند تمایل بالایی به مشاهده محتوای تبلیغاتی برند محبوب شان دارند. اخیرا این غول دنیای نوشابه های گازدار اقدام به نمایش یک تبلیغ تازه پس از برگزاری مسابقه سوپربال کرده است. بدون تردید بسیاری از مردم پس مشاهده مسابقه بزرگ و سنتی سوپربال دیگر حوصله آمادگی برای فعالیت کاری روز بعد را ندارند. براساس آمار رسمی مرکز مطالعات کسب و کار ایالات متحده نزدیک به 17.5 میلیون نفر از جمعیت فعال این کشور در روز پس از مسابقه سوپربال سر کار نمی روند. همین امر ایده اصلی بازاریاب های کوکاکولا برای تولید یکی از جذاب ترین ویدئوهای تبلیغاتی چند ماه اخیر است.
مارتین اسکورسیزی، کارگردان مشهور تحسین شده هالیوود و جوناه هیل، از جمله بازیگران باسابقه هالیوود، در ویدئوی تبلیغاتی کوکاکولا حضور دارند. این ویدئو به مدت 60 ثانیه تمام مخاطب ها را میخکوب می کند. ماجرای این ویدئوی جذاب با صحنه حضور اسکورسیزی در یک مهمانی و انتظار برای جوناه شروع می شود. در این میان مارتین اسکورسیزی با استفاده از گوشی هوشمندش پیامی برای جوناه ارسال می کند. نکته جالب اینکه جوناه هیل در حال استراحت در خانه پیام اسکورسیزی را دریافت می کند. به این ترتیب هیل به طور کامل مهمانی و قرارش با اسکورسیزی را فراموش کرده است. بدون تردید فراموشی قرارهای دوستانه حادثه بسیار تلخی است. بسیاری از مردم پس از فراموشی یک قرار دیگر حوصله حضور در محل موردنظر و صحبت با دوستان شان را ندارند. این امر شباهت بسیار زیادی به وضعیت اغلب آمریکایی ها در صبح روز پس از مسابقه سوپربال است. بازاریاب های کوکاکولا به خوبی از این شباهت برای پیشبرد کمپین شان استفاده کرده اند.
پس از آنکه جوناه هیل از قرارش با مارتین اسکورسیزی آگاه می شود، به سرعت پیامی مبنی بر «در راه هستم» برای وی ارسال می کند. جوناه تا اینجای کار هنوز در خانه حضور دارد. اغلب افراد پس از عجله برای حضور در یک محل به سرعت خانه را ترک می کنند. با این حال ماجرا در مورد جوناه و تبلیغ کوکاکولا به طور کامل متفاوت است. وی پس از آگاهی از نکته موردنظر به سراغ نزدیک ترین سوپرمارکت می رود. شاید در ابتدا این اقدام عجیب به نظر برسد، اما در ادامه دلیل آن را متوجه خواهیم شد. پس از حضور در سوپرمارکت جوناه به سرعت سراغ قفسه نوشابه های انرژی زا می رود. او برای جبران تاخیرش سری جدید نوشابه های انرژی زای کوکاکولا را انتخاب کرده است. در نهایت نیز جوناه به سرعت در محل دیدار با اسکورسیزی حاضر می شود. صحنه پایانی ویدئو با پیام «انرژی که شما نیاز دارید. مزه اش را امتحان کنید، عاشقش خواهید شد» همراه است. به این ترتیب کوکاکولا یکی از جذاب ترین و در عین حال ساده ترین ویدئوهای تبلیغاتی چند ماه اخیر را روانه بازار کرده است.
مطلب مرتبط: شگفتی جدید کوکاکولا در عرصه تبلیغات
نکته جالب در مورد اقدام کوکاکولا برای تولید نوشابه های انرژی زا همکاری با برند آمازون در راستای معرفی هرچه بهتر محصول موردنظر است. به این ترتیب دستیار هوشمند آمازون به نام الکسا در روز پس از مسابقه سوپربال پیشنهاد مصرف نوشابه های انرژی زای کوکاکولا را به مشتریان کرد. این امر با توجه به دامنه وسیع کاربران دستیار هوشمند آمازون تاثیر مثبتی بر روی افزایش فروش ابتدایی نوشابه های انرژی زای کوکاکولا داشت. یکی دیگر از المان های جذاب تبلیغ کوکاکولا فراهم سازی شرایط لازم برای صاحبان الکسا به منظور سفارش آنلاین نوشابه هاست. به این ترتیب افراد با بیان جمله «الکسا، نوشابه انرژی زای کوکاکولا را سفارش بده» به راحتی امکان خرید محصول تازه برند مورد علاقه شان را خواهند داشت.
امسال کوکاکولا از مسابقه سوپربال بهترین استفاده را کرد. آنها علاوه بر تولید محتوای جذاب برای ترغیب مخاطب به مشاهده این مسابقه، از آن برای رونمایی از سری جدید محصولات شان نیز استفاده کردند. کوکاکولا از مدت ها قبل همکاری نزدیکی با تیم های ورزشی داشته است. همین امر آنها را به سوی همکاری با لیگ NFL برای مدت زمانی طولانی انداخته است. شاید عجیب باشد، اما کمتر کسی توانایی به یاد آوردن مسابقات سوپربال بدون حضور برند کوکاکولا به عنوان اسپانسر را دارد.
یکی از انتقادات همیشگی به برند کوکاکولا عدم حضور مناسب در شبکه های اجتماعی است. این امر در طول یک دهه اخیر با توجه به افزایش مداوم اهمیت شبکه های اجتماعی بیشتر نیز شده است. امسال مدیران ارشد کوکاکولا با همکاری تیم بازاریابی شان موفق به تولید ویدئوی تبلیغاتی جذاب و بارگذاری آن در اغلب شبکه های اجتماعی شدند. به این ترتیب انتقادات از این برند تا حد زیادی کاهش یافت.
لینک تماشای ویدئو : https://youtu.be/-gAZRN3SCBw
هدف اصلی کوکاکولا از تولید ویدئوی تبلیغاتی تازه اش کاملا روشن است. آنها در تلاش برای تقویت انگیزه مردم آمریکا به منظور حضور در سر کار در روز پس از مسابقه سوپربال بودند. این رویداد مهم و عدم حوصله اغلب آمریکایی ها برای حضور در سر کار در روز پس از آن بهانه مناسبی برای رونمایی از محصول تازه کوکاکولا بود. به این ترتیب توجه شمار بالایی از مردم به محصول تازه این غول دنیای نوشیدنی جلب شد. هدف اصلی کوکاکولا در زمینه استفاده از این تبلیغ برای توسعه حضورش در شبکه های اجتماعی در ارتباط با هشتگ «حضور پیدا کن» است. این هشتگ اشاره به حضور جوناه هیل در مهمانی و در کنار اسکورسیزی دارد. امید اصلی بازاریاب های کوکاکولا تبدیل این کلیدواژه به یکی از هشتگ های ترند در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب جایگاه کوکاکولا در زمینه بازاریابی آنلاین توسعه بسیار زیادی پیدا خواهد رد.
مطلب مرتبط: شوک کوکاکولا به مشتریان
همکاری آمازون با کوکاکولا نیز در نوع خود جالب توجه است. این امر احتمال همکاری هرچه بیشتر این دو برند در آینده نزدیک را تقویت می کند. استراتژی تبلیغاتی آمازون در سال گذشته و با ایجاد فضای مناسب برای تبلیغ سایر برندها در فروشگاهش رقم خورد. به این ترتیب آمازون به توانایی های بالقوه تبلیغاتی اش به عنوان یک پلتفرم بزرگ خرده فروشی پی برده است. بدون تردید این امر سالانه درآمد هنگفتی برای آمازون در پی خواهد داشت.
امروزه نزدیک به 70درصد از مردم در آمریکای شمالی از دستیارهای صوتی استفاده می کنند. این رقم نکته جالب توجهی برای تیم های بازاریابی محسوب می شود، بنابراین اقدام کوکاکولا برای همکاری تبلیغاتی با آمازون جای تعجب ندارد.