بدون شک هر برندی برای انتخاب نام خود، دلایلی را دارد، با این حال این موضوع برای رستوران ها دارای اهمیت به مراتب بالاتری است. به عقیده روان شناس ها به علت این امر که محصول یک رستوران، غذاها است بدون شک هر نامی نمی تواند احساس خوبی را در فرد ایجاد کند. درواقع در تاریخ نمونه بسیاری از برندهایی را می توان پیدا کرد که به علت عدم نام گذاری صحیح خود، در نهایت از بازار حذف شده اند. به همین خاطر ابدا نباید این موضوع را ساده تلقی کنید. تحت این شرایط آشنایی با داستان شکل گیری نام رستوران های برتر جهان، می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی برای شما باشد که در ادامه به بررسی 9 مورد منتخب، خواهیم پرداخت.
1-The bag lady
حضور پائولا دین در برنامه های آشپزی و محبوبیت بالای مجموعه آموزش های او ریشه در موفقیت رستورانی دارد که در سال 1996 تاسیس شده است. بگ لیدی در اصطلاح به زنان بی خانمانی اطلاق می شود که تمام وسایل خود را در کیسه های خرید حمل می کنند. چندین آهنگ به همین نام نیز باعث توجه ویژه جامعه به این موضوع شده است. شیوه بسته بندی این رستوران نیز به نحوی است که همه چیز در یک کیسه جا شده و با انتخاب این نام به خوبی خود را با زنان مذکور پیوند داده اند. درواقع این نام به خوبی مفهوم قرار داشتن تمامی دارایی خانوم دین را در کیسه ها نشان می-دهد. حمل راحت باعث شد تا خصو صا کارمندان به مشتریان ثابت این رستوران تبدیل شوند. درواقع طراحی خاص کیسه ها سهولت استفاده بالایی را به همراه دارد. دو نکته را باید به علت موفقیت این نام گذاری اضافه کرد. نخست این موضوع که اصطلاح lady که به معنای خانوم است، ارتباط لازم را با موسس آن داشته و تلفظ راحت در کنار شناخته شده بودن کلمه، آن باعث شده است تا این رستوران به خوبی بتواند بر سر زبان ها بیفتد.
مطلب مرتبط: باید و نبایدهای نام گذاری برند
2- Chez Panisse
این رستوران به علت شیوه کاری خاص خود که استفاده از تازه ترین موارد غذایی است، در مدت زمانی کوتاه موفق شد تا به شهرتی مثال زدنی دست پیدا کند. جالب است بدانید که در فهرست 20 رستوران برتر جهان، نام این برند نیز به چشم می خورد. فیلم ماریوس به کارگردانی الکساندر کوردا که بر پایه رمانی سه قسمتی به همین نام از نویسنده مطرح مارسل پانیول است، علت اصلی نام گذاری این رستوران است. درواقع محبوبیت شخصیت پانیس در این فیلم باعث شده است تا همگان به سرعت بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. بدون شک این امر که از نام یک شخصیت محبوب سینمایی که شباهت های اخلاقی او با اهداف کاری شما هماهنگ است، یکی از انتخاب های کاملا هوشمندانه و درست محسوب می شود.
3- The French Laundry
این امر که از نام قبلی مکان خریداری شده که محبوبیت بالایی در بین افراد دارد، استفاده کنید، درست سیاستی است که توماس کلر از آن استفاده کرده است. درواقع مکان این رستوران قبل از خریداری شدن توسط او، یک خشکشویی با قدمت بالا و کاملا مشهور محسوب می شد. استفاده از همان نام کمک کرد تا نیاز چندانی به برندسازی وجود نداشته باشد.
4-Spago
اسپاگو یک نام ایتالیایی محسوب می شود که در اصطلاح عامیانه همان اسپاگتی محسوب می شود. درواقع این رستوران آمریکایی تلاش کرده است تا افراد بتوانند ایتالیایی بودن غذاها را به سادگی از نام این برند تشخیص دهند. به همین خاطر برای انتخاب نام رستوران خود می توانید به منو غذایی خود نیز نگاهی بیندازید. در نهایت توجه به اصطلاحات محلی، خود اقدامی متفاوت محسوب می شود، با این حال توجه داشته باشید که شما باید به اصل کوتاهی نام نیز توجه داشته باشید. درواقع عبارت های طولانی، بسیار سخت در ذهن افراد ماندگار خواهد شد.
5-Chipotle MexicanGrill
یک اصطلاح قدیمی خود می تواند پرسش زیادی را در ذهن افراد ایجاد کند. به همین خاطر نیز آقای استیو الکس از عبارت چیپوتل به معنای شفافیت استفاده کرده است. این عبارت به علت منسوخ شدن، باعث شده بود تا تقریبا هیچ فردی از معنای آن باخبر نباشد. همین امر نیز خود بهانه ای برای ورود افراد به این رستوران بوده است. در نهایت شیوه انقلابی این رستوران که پخت در حضور مشتری بوده است کاملا با مفهوم نام انتخاب شده، هماهنگ است.
6-McDonald’s
بدون تردید مک دونالد شناخته شده ترین نام در زمینه صنعت رستوران داری محسوب می شود. برادران مک دونالد کار خود را در سال 1940 آغاز کردند که به علت شیوه کاری جالب آنها که براساس رعایت برخی از اصول نظیر کیفیت یکسان تمامی ساندویچ ها بوده است، باعث شد تا ری کراک که فروشنده ای ناموفق محسوب می شد. به آنها ایده ایجاد شعبه های متعدد را بدهد. در نهایت نیز وی موفق شد تا سهام برادران مک دونالد را خریداری کرده و به تنهایی مالکیت آن را برعهده بگیرد، با این حال حتی دشمنی شکل گرفته میان برادران مک دونالد با آقای کراک باعث نشد تا او نام این برند را تغییر دهد. درواقع وی عقیده داشته است که این نام، جذابیت بسیار بالایی را دارد و حتی در مصاحبه ای عنوان کرده است که در ابتدا مجذوب نام این رستوران شده است. همین امر نیز باعث شد تا وی بدون هیچ گونه تغییری در نام به کار خود ادامه دهد. به همین خاطر همواره نباید تصور کنید که با در دست گرفتن مالکیت یک برند، الزامی به تغییر نام آن وجود دارد.
7-Pizza Hut
برای انتخاب نام حتی ساده ترین موارد نیز می تواند کاملا موفقیت آمیز باشد. برای مثال آقای فرانک کارنی نام برند خود را پیتزای داغ گذاشته است تا این پیام را منتقل کند که شما هیچ گاه غذایی سرد را میل نخواهید کرد. این امر در حالی بود که قبل از تاسیس این رستوران، شکایت هایی برای سرد شدن غذا خصوصا در رستوران های مختلف وجود داشته است. به همین خاطر در انتخاب نام خود می توانید به جامعه هدف نیز توجه داشته و خود را در تضاد با مشکل موجود معرفی کنید.
8-Starbucks
این امر که از یک کتاب کاملا محبوب و جهانی استفاده کنید، درست اقدامی است که مدیران استارباکس از آن بهره برده اند. درواقع استارباکس نام یکی از شخصیت های کتاب موبی دیک محسوب می شود که از بهترین رمان های تاریخ محسوب شده و این امر باعث ارتباط گرفتن کافی با این برند در سراسر جهان شده است. درواقع استفاده از نام یک شخصیت جهانی، خود نصف مسیر برندسازی محسوب می شود.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین نام تجاری را بیابیم/بهترین نام برای برند
9-Wendy’s
حتی یک داستان بسیار ساده نیز می تواند برای افراد جذابیت بالایی را به همراه داشته باشد. علت نام گذاری این رستوران به خاطر این بوده است که دختر موسس آن آقای دیو توماس که نام ملیندا را داشته است، همواره خود را ویندا صدا می کرد. او نیز برای نشان دادن علاقه خود به دخترش، از همین نام همراه با تصویر او استفاده کرد. بدون شک برای هر فردی مشاهده میزان توجه یک مدیر به خانواده، جذابیت بالایی را به همراه داشته و آنها را به تحسین وامی دارد.