شروع کسب و کار به عنوان یک کارآفرین امر ساده ای نیست. این امر با توجه به شیوع ویروس کرونا تعداد مشکلات را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. امروزه بسیاری از کارآفرینان و حتی سرمایه گذارها برای مشارکت در استارت آپ های مختلف جانب احتیاط را رعایت می کنند. شاید در نگاه نخست فعالیت به عنوان کارآفرین منفرد این وضعیت را تغییر دهد. بسیاری از برندها به طور کلی شامل یک نفر هستند. این امر در مورد حوزه خدمات کاربرد بیشتری دارد. وضعیت چنین کسب و کارهایی به طور کامل بر روی برنامه ریزی شخصی افراد استوار است بنابراین شاید دشواری های ناشی از هماهنگی میان بخش های مختلف کسب و کار در چنین حوزه هایی مشاهده نشود. این امر برای هر کارآفرینی جذابیت زیادی دارد. مسئله مهم در این میان پرداختن به حوزه کسب و کار منفرد همراه با چشم اندازی دقیق است.
هر کسب و کاری با چالش و ریسک های مختلف مواجه است. برخی از کارآفرینان به اشتباه حوزه های منفی برخی از کسب و کارها را مورد ارزیابی قرار نمی دهند. نتیجه این امر ورود به برخی از عرصه های کسب و کار بدون آشنایی قبلی و حتی آمادگی لازم است. این امر در چشم اندازی وسیع مشکلات کسب و کارها را به شدت افزایش می دهد. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از مهمترین چالش ها و ریسک های حوزه کسب و کارهای انفرادی است. آگاهی از چنین مشکلاتی چشم انداز مناسبی در اختیار کارآفرینان برای فعالیت بهینه قرار خواهد داد.
1. افزایش نرخ مالیات
فعالیت به عنوان کارآفرین منفرد ریسک ناشی از مالیات بیشتر را افزایش می دهد. شاید این امر در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما کسب و کارهای انفرادی نه به دلیل نرخ بالاتر مالیات، بلکه ضرورت پرداخت تمام آن از سوی یک نفر با مشکل مواجه هستند. کسب و کارهای بزرگ توانایی پرداخت مالیات های بیشتر براساس توسعه کسب و کارشان در بازارهای مختلف را دارند، اما کارآفرینان منفرد با چنین امکانی رو به رو نیستند بنابراین در عمل باید بیش از هر زمان دیگری مراقب نرخ مالیات ها باشند. در غیر این صورت مشکلات عرصه کسب و کار به سرعت استارت آپ شان را از پای درخواهد آورد.
مطلب مرتبط: معضل ترس از ریسک و اقداماتی که در این رابطه باید انجام شود
یکی از مزیت های فعالیت به عنوان کارآفرین منفرد و به طور کلی مدیریت کسب و کارهای تک نفره مربوط به بحث پرداخت مالیات بیمه است. بحث بیمه همیشه برای شرکت های بزرگ مهم است. اگر کسب و کارها مالیات و مبالغ مربوط به بیمه کارمندان را پرداخت نکنند، به سرعت با مشکلات عمیق مواجه خواهند شد. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. وضعیت کارآفرینان منفرد در این میان بسیار بهتر است. آنها در سختگیرانه ترین حالت ممکن فقط نیازمند تامین بیمه برای خودشان هستند بنابراین دیگر خبری از بار اضافه بیمه برای دیگر کارمندان نخواهد بود.
امروزه کسب و کارهای انفرادی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه برندهای بزرگ قرار دارد. دلیل این امر سهولت همکاری با چنین کسب و کارهایی از نظر مالیاتی است. البته این امر شاید برای خود کسب و کارهای تک نفره چندان ساده نباشد، با این حال دست کم تعداد مناسبی از مشتریان را به ارمغان خواهد آورد.
2. اختیارات شخصی گسترده
بسیاری از کارمندان نسبت به محدودیت دامنه اختیارات شان شکایت دارند. این امر به طور مداوم برای برندهای بزرگ تکرار می شود بنابراین شاید نوعی مسئله مداوم باشد. یکی از جذابیت های اولیه کسب و کارهای منفرد مربوط به دامنه وسیع اختیارات کارآفرینان است بنابراین دیگر نیازی برای کسب اجازه از سایر افراد و حتی نیاز به مدیریت فعالیت ها به صورت متفاوت نخواهد بود. کارآفرینان در این نوع فعالیت تمام برنامه ها را با نظر شخصی شان طراحی خواهند کرد.
بدون تردید فعالیت به عنوان کارآفرین مستقل و منفرد جذابیت زیادی دارد. مسئله مهم در این میان میزان آمادگی هر کارآفرین برای مدیریت اختیارات گسترده است. شاید این نکته در نگاه نخست بی اهمیت باشد، اما در صورت فقدان آمادگی لازم در میان کارآفرینان فرآیند همکاری با دیگر برندها و مدیریت داخلی کسب و کار بدل به نوعی کابوس خواهد شد بنابراین اگر نسبت به شیوه مدیریت داخلی کسب و کارتان اطمینان ندارید، باید در وهله نخست نسبت به کمک گرفتن از دیگران اقدام نمایید. این امر موجب بهبود رابطه میان برندها با بازار می شود. بسیاری از کارآفرینان به عنوان کارمند به طور مداوم تجربه کار پشت میز را دارند. آنها مسئولیت های محدود در مورد پروژه های خاص را برعهده دارند بنابراین مواجهه با مشکل در زمینه مدیریت پروژه های بزرگ امری طبیعی خواهد بود. حال اگر مسئولیت تمام شرکت برعهده چنین افرادی قرار گیرد، بحران مدیریت امری طبیعی خواهد بود.
3. ناتوانی برای کسب سود
کسب سود یکی از نیازهای مهم هر کسب و کار است. امروزه هیچ کسب و کاری توانایی ادامه روند مناسب و جلب نظر سرمایه گذارها بدون سوددهی مطلوب را ندارد. متاسفانه سالانه شمار بالایی از کسب و کارها به دلیل مشکلات مالی ورشکسته می شوند بنابراین باید نسبت به سودآوری مناسب کسب و کار دقت فراوانی داشت. برخی از کارآفرینان در زمینه فعالیت مستقل و انفرادی با مشکل مدیریت حساب های مالی مواجه می شوند. بدون تردید این امر تنها دلیل شکست کسب و کارها نیست، اما یکی از مهمترین موارد محسوب می شود.
اگر کسب و کارها به دنبال بهبود وضعیت شان هستند، باید به طور مداوم ایده های تازه ای را اجرا نمایند. این امر در هر حوزه ای ضرورت دارد. یکی از مسائل مهم در این بخش ناتوانی اغلب کارآفرینان برای مدیریت تمام بخش های موردنظر است بنابراین شاید فعالیت انفرادی در حوزه کسب و کار نیز چندان ایده جذابی نباشد. راهکار مناسب در این میان همکاری با برخی از موسسه های تخصصی است. وظیفه اصلی چنین موسسه هایی ارائه کمک به کسب و کارها برای بهبود شرایطشان است. اگر این نکته مدنظر برندها قرار نداشته باشد، وضعیت فعالیت شان به شدت دشوار خواهد شد.
تعامل با سرمایه گذارها یکی از نکات کلیدی در زمینه بازاریابی و مدیریت برند است. بسیاری از کارآفرینان در این رابطه با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. دلیل این امر نگاه به سرمایه گذارها به عنوان منبع کسب سرمایه است. این نگاه محدود اغلب اوقات موجب بروز مشکلاتی میان کارآفرینان و سرمایه گذارها می شود. تعامل مداوم با سرمایه گذارها باید در دستور کار هر برندی قرار داشته باشد. در غیر این صورت وضعیت فعالیت برند موردنظر به شدت دشوار خواهد شد. امروزه سرمایه گذارها انتظار دریافت اطلاعات دقیق از وضعیت شرکت ها را دارند. در غیر این صورت ریسک سرمایه گذاری بر روی حوزه موردنظر را قبول نخواهند کرد.
مطلب مرتبط: استراتژی کنترل ریسک در کسب و کار
برگزاری جلسات منظم با سرمایه گذارها امری رایج در کسب و کارهای بزرگ محسوب می شود بنابراین کسب و کارهای کوچک و حتی انفرادی نیز باید از چنین الگویی پیروی نمایند. شاید این امر در نگاه نخست سختی های بسیار زیادی داشته باشد، اما در عوض موجب بهبود توانایی کسب و کارها برای مدیریت مسائل مالی خواهد شد. بسیاری از برندها در این راستا حتی از ایده های سرمایه گذارهای شان نیز استفاده می کنند.
4. ناتوانی برای جلب اعتماد مشتریان
وقتی حرف از کسب و کارهای انفرادی می شود، اغلب مشتریان اندکی تردید به خود راه می دهند. استفاده از خدمات یک کسب و کار تک نفره چه ریسک هایی به همراه دارد؟ اغلب اوقات مشتریان به ناتوانی برای تماس با برند موردنظر در زمینه خدمات پس از فروش فکر می کنند. این امر در عمل نیز مشکلات بسیار زیادی به همراه دارد. برندهای بزرگ با توانایی ارائه خدمات مشتریان همیشه گزینه های جذاب تری هستند.
اگر کسب و کارها نسبت به شرایط دشوارشان در زمینه جلب نظر مشتریان آگاه نباشند، به زودی دامنه وسیعی از مشتریان را از دست خواهند داد. این امر در مورد کسب و کارهای انفرادی به طور روزافزونی دارای اهمیت است. یکی از نکات مهم در این رابطه تاکید بر روی مزیت های رقابتی برند است. کسب و کارهای تک نفره باید مزیت های قابل ملاحظه ای برای مشتریان داشته باشند. در غیر این صورت جلب نظر مشتریان امری غیرممکن خواهد بود. امروزه برخی از برندها برای تعامل با مخاطب هدف اقدام به بیان تمام بخش های کسب و کارشان می کنند. بدون تردید این امر برای کسب و کارهای تک نفره دشواری های بسیار بیشتری به همراه دارد، اما غیرممکن نیست. بر این اساس هر کسب و کار تک نفره باید در عمل ویدئوهای بازاریابی مناسبی برای معرفی تمام بخش های کسب و کارشان تهیه نمایند. این امر موجب تعامل بهینه میان برند و مشتریان خواهد شد.
یکی از مزیت های همیشگی کسب و کارهای تک نفره مربوط به سطح پایین تر قیمت هاست. اگر کسب و کار شما در این رابطه فعالیت مناسبی داشته باشد، شانس بالایی برای کسب سهم فراوان از بازار را خواهد داشت. متاسفانه بسیاری از برندها در این رابطه فعالیت مناسبی ندارند بنابراین مشاهده مشکلات چنین برندهایی در حوزه فروش امری طبیعی خواهد بود.
5. برنامه های چالش برانگیز
برنامه ریزی برای کسب و کار امر عجیبی نیست. بسیاری از برندها در عمل برای موفقیت کسب و کارشان برنامه های بسیار طولانی و بلندمدتی طراحی می کنند. یکی از روندهای رایج در زمینه طراحی برنامه مشارکت شمار بالایی از مدیران ارشد شرکت در آن است. این امر در مورد کسب و کارهای انفرادی مصداق پیدا نمی کند. کارآفرینان در چنین کسب و کارهایی باید تمام برنامه ها را به طور شخصی مدیریت نمایند. این امر در عمل مشکلات بسیار زیادی به همراه دارد.
مشارکت با کارآفرینان خبره، کارشناس ها و حتی موسسه های مشاوره کسب و کار ایده های مناسبی برای بهبود وضعیت کسب و کار است. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای ایجاد روندهای مطلوب در راستای بازبینی برنامه های برند پیش از اجرای شان است. اگر این امر مدنظر کسب و کارها قرار نداشته باشد، به زودی با مشکلاتی در زمینه تعامل با مخاطب هدف مواجه خواهند. شد. امروزه کمتر برندی تمایل به برنامه ریزی دوباره در عرصه کسب و کار دارد. دلیل این امر اغلب به دلیل هزینه های مالی فراوان چنین اقدامی در کنار بخش از دست دادن اعتبار برند است بنابراین باید در همان وهله نخست نسبت به کاهش ایرادات کسب و کار اقدام نماییم. در غیر این صورت برندها به طور قابل ملاحظه ای با مشکل مواجه خواهند شد.
مطلب مرتبط: ریسک های طلایی کارآفرین ها
امروزه فعالیت به عنوان کارآفرین منفرد ترند جذابی در حوزه کسب و کار است. شاید شما نیز به این حوزه علاقه بالایی داشته باشید. نکته مهم در این میان ضرورت فعالیت بهینه و همراه با شناخت قبلی در این حوزه است. اگر کارآفرینان نسبت به ریسک های فعالیت در قالب استارت آپ های انفرادی آگاهی نداشته باشند، در نهایت سرنوشتی بهتر از ورشکستگی در انتظارشان نخواهد بود. این امر اغلب اوقات به دلیل اطمینان بیش از اندازه کارآفرینان به مهارت های شان مورد بی توجهی قرار می گیرد. اگر شما به دنبال پرهیز از تجربه شکست در این حوزه هستید، استفاده از توصیه های مطرح در این مقاله نقش مهمی برای کسب و کارتان خواهد داشت.