صنعت تبلیغات در طول دوران شیوع کرونا خسارت های بسیار زیادی متحمل شده است. این وضعیت در ماه های اخیر به طور پیوسته جریان داشته، اما اخیرا اغلب آژانس های تبلیغاتی نسبت به بهبود شرایط در طول ماه آپریل نسبت به ماه مارس اظهار خبر داده اند. بر این اساس ماه گذشته میلادی (آپریل) در مقایسه با تمام طول مدت شیوع کرونا وضعیت گردش مالی بهتری برای آژانس های بازاریابی داشته است. کارشناس های حوزه بازاریابی نسبت به دوام این وضعیت تا پایان فصل بهار اظهار امیدواری کرده اند.
براساس گزارش رسمی تیم مدیریتی شبکه اجتماعی پینترست، میزان سود دو هفته پایانی این برند در ماه آپریل 5.82 درصد از برنامه مورد انتظار بیشتر بوده است. این امر به امیدواری زیادی نزد مسئولان ارشد پلتفرم موردنظر برای کسب درآمد بیشتر در ماه های آتی ایجاد کرده است. چنین رشدی در مورد سهام شرکت های فیسبوک، آلفابت و توییتر نیز مشاهده می شود.
تمام برندهای مورد بحث در بالا هزینه های تبلیغاتی شان را به طور مداوم کاهش داده اند. این امر موجب افزایش توانایی برندهای موردنظر برای مدیریت شرایط بحرانی شد. البته با توجه به بازگشت تدریجی شرایط به حالت عادی میزان سرمایه گذاری چنین برندهایی در حوزه تبلیغات نیز بیشتر خواهد شد.
امروزه دنیای تبلیغات آنلاین تحت سلطه فیسبوک و گوگل قرار دارد. هر دو شرکت مورد بحث در طول دوران شیوع کرونا خسارت های زیادی متحمل شدند. با این حال بیانیه رسمی هر دو بیانگر بهبود میزان سود حاصل از تبلیغات در ماه های اخیر است. بدون تردید افزایش هزینه های تبلیغاتی برندها در گوگل و فیسبوک سند محکمی مبنی بر اراده مصمم آنها برای بازگشایی کسب و کارشان است. به این ترتیب پس از نزدیک به سه ماه تعطیلی موقت اغلب کسب و کارها شاهد بازگشایی مجددشان خواهیم بود.
مطلب مرتبط: تاثیر ویروس کرونا بر روی تبلیغات برندهای بزرگ
بن سیلبرمن، مدیر اجرایی پینترست، در مورد تجربه دوران رکود در عرصه تبلیغات اظهارنظرهای جالبی دارد: «یکی از مشکلات اصلی من در دوران شیوع شدید کرونا رکود شدید درآمد تبلیغاتی در ماه های متمادی و سپس اندکی بهبود در شرایط بود.» این اتفاق برای چندین بار مدیران ارشد پینترست را نسبت به عادی شدن اوضاع امیدوار کرد، با این حال بحران کرونا برای مدت سه ماه درآمدهای پینترست را نزدیک به کمترین میزان ممکن نگه داشت. امروزه اغلب شبکه های اجتماعی اتکای تام به درآمدهای تبلیغاتی برای مدیریت کسب و کارشان دارند. با این وصف فهم چالش بزرگ ویروس کرونا برای کسب و کارهای مختلف به خوبی امکانپذیر است.
بیشک هر کسب و کار از شرایط رکود ناشی از کرونا به شیوه ای خاص ضرر کرده است. نکته مهم در این میان جستوجو برای راهکارهای تازه در دوران پساکروناست. بدون تردید دیگر امکان فعالیت تبلیغاتی به مانند سابق برای برندها فراهم نیست بنابراین آنها باید به دنبال راهکارهایی نوآورانه در صنعت تبلیغات باشند. این امر برای شبکه های اجتماعی نیز صحت دارد. بدون تردید اغلب آنها در ادامه به سوی سرمایه گذاری در حوزه هایی دیگر برای کاهش اثرات منفی چنین بحران هایی بر روی سودآوری شان در آینده جهتگیری خواهند کرد.
تحلیل کنونی از وضعیت صنعت تبلیغات پس از انتشار گزارش های مالی در ماه های مارس و آپریل امکانپذیر شد. بسیاری از برندها تا پیش از این اقدام به انتشار رسمی چنین آمارهایی نمی کردند. چنین دیدگاهی تا حدودی منطقی به نظر می رسد. به هر حال آنها نسبت به افت شدید ارزش شان در بازار سهام نیز نگران بودند.