بدون شک فرهنگ سازمانی، یکی از مهم ترین موارد برای موفقیت محسوب می شود. در این رابطه مدیران بیش ترین نقش را داشته و لازم است تا آنها فعالیت لازم را انجام دهند. برای این امر آشنایی با خصوصیات یک فرهنگ سازمانی موثر، کاملا مهم خواهد بود. در همین راستا و در ادامه به بررسی 11 مورد منتخبی خواهیم پرداخت که به ارتقای فرهنگ سازمانی شرکت کمک شایانی را خواهد کرد.
1-از ابزارهای بیشتری برای مدیریت زمان استفاده کنید
در زمینه مدیریت زمان، همواره در شرکت های مختلف شاهد یک روش و یا ابزار هستیم. عقیده اصلی برای این سیاست این است که نظم و هماهنگی شکل گیرد. با این حال توجه داشته باشید که هیچ کارمندی به مانند فرد دیگر نبوده و روش های کلی و تک گزینه ای، ابدا نمی تواند بهترین انتخاب موجود باشد. به همین خاطر لازم است تا همواره چند گزینه را در اختیار تیم خود قرار دهید. در این رابطه فراموش نکنید که با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، همواره ابزارهای جدیدتری نیز معرفی می شود که باید آنها را نیز مورد توجه قرار دهید. این امر به بهبود فرهنگ مدیریت زمان در شرکت شما کمک بسیاری را خواهد کرد. در نهایت فراموش نکنید که افزایش آگاهی ها در این زمینه نیز کاملا کاربردی است. به همین خاطر از به اشتراک گذاشتن مقالات، سخنرانی ها و کتاب های مفید در این زمینه غافل نشوید.
2-در تلاش برای افزایش ارتباط کارمندان خود باشید
بدون شک اگر تیم شرکت با یکدیگر ارتباط کافی را نداشته باشد، راندمان کاری آنها به بالاترین حد ممکن خواهد رسید. در این رابطه نمی توان انتظار داشت که افراد برای ارتباط با یکدیگر تلاش کنند. به همین خاطر نیز ضروری است تا به نحوی آنها را مدیریت کرد که زمینه ارتباط بیشتر آنها فراهم شود. برای مثال حتی با یک چیدمان درست دفتر شرکت نیز می توان به این امر کمک شایانی کرد. با این حال تنها تعداد ساعت و حجم ارتباطات مهم نبوده و لازم است تا در تلاش برای افزایش کیفیت آن نیز باشید. فراموش نکنید که در این رابطه شما همواره باید اقدامات را مورد بازبینی قرار دهید تا در صورت بروز مشکل، سریعا برای رفع آن اقدام کنید. بدون شک با وارد شدن به این مبحث، روش های مختلف و پرفایده-ای را با توجه به شرایط و امکانات خود پیدا خواهید کرد. در نهایت تنها ارتباط میان کارمندان مهم نبوده و لازم است تا برای افزایش ارتباط تیم شرکت با مشتریان نیز برنامه ریزی مداومی داشته باشید. این موارد به افزایش فرهنگ ارتباطات در شرکت شما کمک شایانی خواهد کرد.
مطلب مرتبط: چگونه فرهنگ سازمانی را ارتقا دهیم
3-نقش تمرکز را جدی بگیرید
بدون تمرکز، عملا انجام هر کاری سخت خواهد بود. در این رابطه مدیران باید در تلاش برای حفظ و یا ارتفای میزان تمرکز تیم خود باشند. درواقع نمی توان انتظار داشت که تمامی کارمندان، خود در این زمینه اقدام کنند. فراموش نکنید که بسیاری از موارد تاثیرگذار در این زمینه مربوط به محیط بیرونی شده و کارمندان خود به تنهایی قادر به تغییر آن نخواهند بود. در نهایت حتی ممکن است به استفاده از یک روانشناس برای بهبود اوضاع درونی افراد تیم خود، نیاز داشته باشید. بدون شک هیچ کارمندی تمایل ندارد تا بخشی از درآمد خود را به این امر اختصاص دهد. به همین خاطر لازم است تا شما خود را مسئول آن بدانید. در نهایت فراموش نکنید که با توجه به تفاوت افراد، به مانند هر اقدام دیگری، لازم است تا از یک برنامه کلی خودداری کرده و برای هر فرد، برنامه ریزی جداگانه ای را داشته باشید. بدون شک این امر به تغییر بسیاری از شرایط و عادات افراد بستگی دارد. به همین خاطر نباید بیش از حد شتابزده عمل کنید.
4-محیط شرکت را به مکانی سرگرم کننده تبدیل کنید
همه ما با این جمله که موفق ترین افراد کسانی هستند که علاقه ای بیش از حد به کار خود دارند. این امر باعث می شود تا فعالیت آنها به عنوان یک سرگرمی برای شان باشد. در این رابطه فراموش نکنید که شرایط سخت و روزمرگی، ممکن است حتی علاقه مندترین افراد به کار را نیز با ناامیدی مواجه سازد. به همین خاطر ضروری است تا شاد بودن و تبدیل کار به سرگرمی را جدی بگیرید. برای این امر روش های مختلفی وجود دارد و توصیه می شود تا مقالات مرتبط با آن را مورد مطالعه قرار دهید. برای مثال یک شرکت ممکن است از طریق آزاد گذاشتن کارمندان در نحوه انجام کارهای خود، همراه با جشن گرفتن برای هر دستاوردی، در این زمینه گام هایی را بردارند. درواقع شما باید با توجه به امکانات و میزان نیاز خود، فعالیت لازم را انجام دهید. درواقع نیاز به افزایش شادی و سرگرمی، در شرکت های مختلف، متفاوت است. به همین خاطر کپی برداری از اقدامات سایرین، اقدامی هوشمندانه نخواهد بود.
5-دورکاری را به عنوان شیوه ای سودمند در انجام کارها مورد توجه قرار دهید
امروزه دورکاری مورد توجه جدی تمامی برندهای مطرح جهان قرار گرفته است. درواقع در گذشته به علت کمبود امکانات، افراد مجبور به حضور در دفتر شرکت خود بودند. با این حال امروزه با توجه به رشد تکنولوژی حتی شاهد کارمندانی هستیم که در کشورهای دیگر فعالیت دارند. این امر مزیت های فوق العاده ای را برای شما به همراه خواهد داشت که کاهش هزینه ها تنها یک مورد ساده آن محسوب می شود. به همین خاطر در صورتی که در این زمینه تاکنون اقدامی را انجام نداده اید، بررسی اقدامات سایر برندها می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی برای شما باشد. بدون شک در اختیار داشتن فرهنگ دورکاری در شرکت، یک امتیاز ویژه و حتی یک مزیت رقابتی بزرگ خواهد بود.
6-استخدام های حرفه ای تری را داشته باشید
بدون شک یکی از الزامات مهم در هر شرکتی، فرهنگ استخدامی آنها است. درواقع حتی یک جذب نیروی اشتباه، در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود. به همین خاطر هر شرکتی باید اصول خاص خود برای استخدام افراد را داشته باشد. فراموش نکنید که برای انتخاب این اصول، در وهله اول باید به نیاز شرکت توجه داشته باشید. سپس برای غنی تر ساختن آن، بررسی سایر فرهنگ ها و برنامه ریزی برای انتخاب بهترین گزینه موجود، از دیگر موارد مهم محسوب می شود. با این حال در صورتی که هنوز هم احساس ضعف در این زمینه را دارید، مطالعه مقالات به روز در این زمینه نیز کاملا مفید خواهد بود.
7-استقلال بیشتری را برای کارمندان خود ایجاد کنید
همان گونه که در موارد گذشته نیز عنوان شد، کارمندان باید در نحوه انجام کارهای آزادی عمل کافی را داشته باشند. درواقع شما تنها باید وظایف را مشخص کرده و نظارت کلی را داشته باشید. با این حال فرهنگ استقلال کاری، تنها شامل این مورد نبوه و لازم است تا تمامی موارد را برای راحتی بیش تر کارمندان خود، مورد توجه قرار دهید. برای مثال اگر یک کارمند توانایی انجام سریع تر کارهای خود را دارد، نباید وی را مجبور به ماندن تا پایان ساعات کاری در شرکت خود کنید. در نهایت فراموش نکنید که شما باید از شخصیتی انعطاف پذیر برخوردار باشید تا امکان تغییرات موردنیاز فراهم باشد. درواقع در جهان امروز که به سرعت در حال تغییر است، تنها شرکت هایی موفق خواهند بود که خود را با این تغییرات همگام سازند.
8-به دنبال یادگیری مداوم برای تمامی افراد تیم خود باشید
این امر که شرکت شما دارای شرایط لازم برای یادگیری مداوم افراد باشد، خود یک فرهنگ بی-نظیر را شکل خواهد داد. در این رابطه الزامی برای اقدامات هزینه بر نبوده و با استفاده از روش هایی نظیر آموزش آنلاین، می توان یادگیری های کاملا مقرون به صرفه ای را نیز تجربه کرد. با این حال فراموش نکنید که آموزش، اقدامی چند مرحله ای و مداوم محسوب می شود. به همین خاطر از اقدامات شتابزده و ایجاد توقف و یا تعیین نقطه پایان، باید اکیدا خودداری کرد.
9-ارتباطات چهره به چهره را کاهش دهید
بدون شک اگر تمامی افراد بخواهند با یکدیگر ارتباطات مستقیم را داشته باشند، هدر رفتن زمان تنها یکی از مضراتی است که با آن مواجه خواهید شد. به همین خاطر ضروری است تا به دنبال شیوه های جدیدتر برای این امر باشید. برای مثال تماس های تصویری، ارسال ایمیل و استفاده از پیام رسان ها، از جمله این موارد محسوب می شوند. با این حال این امر نباید به حذف کامل ارتباطات مستقیم منجر شود.
10-از اهمیت همکاری با پیمان کارها غافل نشوید
پیمان کارها افرادی هستند که برای انجام یک یا چند پروژه، با شرکت ها قرارداد می بندند. این امر باعث خواهد شد تا دیگر نیازی به استخدام افراد برای انجام کارهای مختلف وجود نداشته باشد. بدون شک این اقدام برای انجام بسیاری از کارها مفید خواهد بود. به همین خاطر همکاری با این افراد و یا موسسات، باید مورد توجه جدی شما قرار گرفته و به فرهنگی در شرکت تبدیل شود. با این حال توصیه می شود تا تنها به دنبال عقد قراردادهای کوتاه مدت باشید. این امر بسیاری از مشکلات احتمالی را کاهش خواهد داد.
مطلب مرتبط: 8 گام ارتقای فرهنگ سازمانی
11-به دنبال افزایش اعتبار برای خود باشید
با نگاهی به برندهای مطرح جهان، متوجه این امر خواهید شد که مشتریان آنها تنها به کیفیت محصولات توجه نداشته و حتی هزینه های بالاتری را نیز برای در اختیار داشتن محصولی صرف می کنند که مشابه آن با قیمت های به مراتب پایین تری موجود است. این امر به خاطر اصالت، اعتبار و تفاوتی است که برند مذکور موفق شده است ایجاد کنند. به همین خاطر در راستای موفقیت لازم است تا در تلاش برای ایجاد و تقویت آن باشید. در نهایت باید فرهنگ شما به شکلی باشد که از این مورد به خوبی در تمامی اقدامات، حمایت شود. درواقع به هر میزانی که از اعتبار بیش تری برخوردار باشید، مشتری و رشد بیش تری را نیز تجربه خواهید کرد. به همین خاطر ضروری است تا به این بخش توجه جدی را از خود نشان دهید.