استفاده از کارتپستال در حوزه بازاریابی اندکی عجیب به نظر می رسد. اغلب ما عادت به استفاده از این محصولات در زمینه زندگی شخصی داریم بنابراین مشاهده کارتپستال هایی زیبا از سوی برندها تعجببرانگیز خواهد بود. امروزه اغلب برندها در زمینه تعامل با مشتریان در تلاش برای استفاده از آخرین دستاوردهای موجود هستند. در این میان استفاده از کارتپستال فناوری تازه ای محسوب نمی شود. همین امر موجب تاثیرگذاری بیشتر آن شده است. وقتی مشتریان انتظار اقدامی مشخص از سوی برندها را ندارند، استفاده از آن به عنوان فرصتی طلایی وسوسهکننده خواهد بود.
امروزه تمام برندها در تلاش برای ایجاد رابطه ای عمیق با مشتریان هستند. به این ترتیب استفاده از کارتپستا ل های شخصیسازیشده اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. بدون تردید استفاده از کارتپستال در زمینه بازاریابی نیازمند مهارت و اطلاع از نکات اساسی آن، مانند هر الگوی بازاریابی، است. در ادامه ما برخی از نکات مهم در این حوزه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. انتخاب قالب مناسب
انتخاب قالب مناسب برای کارتپستال نقش مهمی در موفقیت برندها دارد. ما در اینجا با رابطه میان برندها و مشتریان مواجه هستیم، بنابراین قالب کارتپستال باید کاملا حرفه ای باشد. بدون تردید ما کارتپستال های متفاوتی برای مشتریان و دوستان مان انتخاب می کنیم. اشتباه برخی از برندها انتخاب قالب های بسیار دوستانه در زمینه ایجاد صمیمیت بیش از حد با مشتریان است. ما در ابتدای راه باید کاملا با احتیاط اقدام به تعامل با مخاطب هدف کنیم. در غیر این صورت رابطه مناسبی با مشتریان نخواهیم داشت.
مطلب مرتبط: کارت پستال می تواند پول ساز شود
استفاده از کارتپستال برای توسعه کسب و کار به طور معمول جزو وظایف تیم های بازاریابی است بنابراین باید در تمام مراحل تهیه قالب از توصیه های تیم بازاریابی استفاده کنیم. مشتریان با مشاهده قالب کارتپستال ما اطلاعات بسیار زیادی دریافت خواهند کرد. اگر کارتپستال ما دارای قالبی بیش از اندازه شلوغ باشد، به احتمال زیاد نظر مخاطب هدف را جلب نخواهد کرد. همچنین استفاده از لوگو و نام شرکت در گوشه کارتپستال ایده مناسبی خواهد بود. برخی از برندها در این زمینه عملکرد مناسبی ندارند. به این ترتیب لوگوی آنها در عمل تمام بخش کارتپستال را اشغال می کند.
یکی از نکات مهم در زمینه انتخاب قالب برای کارتپستال توجه به هدف مان از ارسالش است. به این ترتیب شاید استفاده از قالب های رنگی در تمام موارد مناسب نباشد. به عنوان مثال، اگر شما در حوزه مطبوعات فعالیت دارید، شاید ارسال کارتپستالی با قالب سیاه و سفید برای نمایش گذشته روزنامه ها ایده مناسبی به نظر برسد، با این حساب ما هیچ قالب از پیش تعیین شده ای نخواهیم داشت.
2. شخصیسازی تعامل با مخاطب هدف
گاهی اوقات برندها به جای استفاده از کارتپستال های واقعی به سراغ طراحی نمونه هایی برای بازاریابی ایمیلی می روند. این امر شامل طراحی کارتپستال و ارسال آن در قالب ایمیل برای مخاطب هدف است. مزیت این شیوه کاهش هزینه بازاریابی شرکت (به طور مشخص هزینه چاپ کارت ها) خواهد بود. شخصیسازی قالب های کارتپستال برای جلب نظر مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها هنوز هم از قالب های رایگان و رایج برای کارتپستال های شان استفاده می کنند. به این ترتیب مخاطب هدف در نگاه نخست علاقه ای به مشاهده جزییات بیشتر کارتپستال موردنظر نشان نخواهد داد.
شخصیسازی کارتپستال فقط شامل درج نام مخاطب هدف بر روی بخش هایی از کارت نیست. برند ما در صورت آگاهی از جزییات خرید مشتریان باید اشاره ای به آن در متن کارتپستال نیز داشته باشد. برخی از ایده های جالب برای ارسال کارتپستال شامل تبریک روز تولید یا حتی سایر مناسبت هایی که از آن اطلاع داریم، مانند سالگرد ازدواج یا تولد فرزندان، است.
برخی از برندها در زمینه طراحی کارت پستال برای کمپین های بازاریابی دارای مهارت بالایی هستند. به این ترتیب آنها در طول زمان بدل به مشاورهای ماهر این حوزه بازاریابی می شوند. اگر برند شما در زمینه شخصیسازی کارت پستال ها با مشکل مواجه است، استفاده از توصیه های چنین برندهای منطقی خواهد بود.
3. ارائه کوپن و برگه های تخفیف
کارت پستال ها همیشه نقش هدیه هایی جذاب و موقتی برای مشتریان را ندارد. گاهی اوقات برندها از کارت پستال به عنوان بلیت یا کوپن مشتریان استفاده می کنند. این امر کارت پستال موردنظر را بدل به هدیه ای ویژه برای مشتریان خواهد کرد. وقتی پای بهرهمندی از تخفیف در میان باشد، مشتریان انگیزه بیشتری برای مطالعه متن مندرج بر روی کارت پستال خواهند داشت. این امر فرصت مناسبی در اختیار برندها برای بیان نکات مهم به مخاطب هدف می دهد.
بهترین کمپین های بازاریابی در زمینه استفاده از کارت پستال ها شامل ایده ای برای ترغیب مخاطب هدف به سوی عملی خاص است. به عنوان مثال، دعوت مشتریان به خرید از برند و ارائه تخفیف در صورت خرید کارت پستال مناسب خواهد بود. برخی از برندها در صورت عضویت خریدارها در باشگاه مشتریان اقدام به ارسال کارت پستال برای آنها می کنند. این کارت پستال ها همراه با کد تخفیف برای چند خرید بعدی مشتریان است. به این ترتیب نخستین کارت پستال یک برند برای مخاطب هدف منحصر به فرد خواهد شد. چنین تجربه هایی همیشه در ذهن مخاطب هدف باقی می ماند.
4. استفاده از محتوای مهم
هنگامی که شما از کارت پستال در قالب ایمیل استفاده می کنید، استفاده از محتوای مهم در هر بار ارسال ایمیل برای مخاطب هدف ضروری خواهد بود. این امر همیشه شامل افزودن محتوای متنی به کارت پستال نیست. گاهی اوقات یک تصویر جذاب نیز تاثیرگذاری بسیار بالایی بر روی مخاطب هدف دارد. نکته مهم در این میان استفاده از تصاویر مختلف برای هر گروه از مشتریان با سلیقه متفاوت است. به این ترتیب شانس ما برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتریان افزایش خواهد یافت. نکته مهم در اینجا استفاده از محتوای جذاب و چشمنواز برای جلب نظر مخاطب هدف خواهد بود.
گاهی اوقات برخی از برندها در زمینه استفاده محتوایی مشخص برای جلب نظر مخاطب درست مانند رقبای شان عمل می کنند. چنین امری انگیزه مشتریان برای مشاهده محتوای موردنظر را به شدت کاهش می دهد. ما باید به گونه ای متفاوت از رقبای مان عمل کنیم. در غیر این صورت به سرقت ایده های آنها متهم خواهیم شد.
تولید محتوای مهم برای استفاده در کارت پستال ها همیشه ترکیبی از سلیقه مشتریان و ایده های خلاقانه برند است بنابراین اندکی بلندپروازی در این زمینه هیچ مشکلی برای برندها ایجاد نخواهد کرد. اگر به برخی از کمپین های موفق در زمینه استفاده از کارت پستال نگاهی بیندازید، تمام آنها در زمینه تعامل با مخاطب هدف از ایده های تازه و منحصر به فرد استفاده کرد ه اند بنابراین ما نیز باید همین الگو را به کار بگیریم.
مطلب مرتبط: معجزه کارت پستال های کوچک
5. ارزیابی نتایج
همگام با افزایش تلاش برای استفاده از کارت پستال ها در زمینه بازاریابی بحث ارزیابی نتایج نیز اهمیت پیدا می کند. تمام برندها در زمینه بازاریابی باید به طور مداوم نتیجه تلاش های شان را مورد ارزیابی قرار دهند. در غیر این صورت نتیجه ای بهتر از شکست در انتظار آنها نخواهد بود. وقتی ما نتیجه تلاش های بازاریابی مان را مورد بررسی قرار می دهیم، امکان بهبود عملکرد از طریق رفع نقاط ضعف فراهم می شود. برندهای بزرگ همیشه کمپین های گذشته شان را مورد ارزیابی قرار می دهند. به همین دلیل نیز کیفیت کمپین های آنها به طور مداوم ارتقا پیدا می کند.
بدون تردید حوزه بازاریابی در طول سال های اخیر شاهد ظهور تکنیک های تازه ای بوده است. استفاده از کارت پستال نیز یکی از همین نوآوری ها در زمینه بازاریابی است. موفقیت در این حوزه به دلیل توجه اندک برندها محتمل به نظر می رسد. توجه به نکات مورد بحث در این مقاله شانس برندها برای موفقیت هرچه بیشتر را افزایش خواهد داد.