اگرچه در حال حاضر بسیاری از برندها به اهمیت تولید محتوا پی برده و در این زمینه فعالیت دارند، با این حال واقعیت این است که تنها برخی از آنها در این زمینه کاملا موفق ظاهر شده-اند. علت این امر به این خاطر است که کیفیت کار، مهم ترین اصل است. بدون شک حتی یک محتوای مناسب بهتر از صدها محتوای ضعیف خواهد بود. با این حال اگر تاکنون در این رابطه به سطح ایده-آل دست پیدا نکرده اید، نباید همه چیز را از دست رفته تصور کنید. بدون شک آشنایی با روش های ساده ولی موثر برای بهبود سطح تولید محتوا، شما را در کوتاه ترین مدت به پیشرفتی فوقالعاده خواهد رساند. با قرار گرفتن در مسیر رشد و رفع نواقص موجود، شایستگی کاملی را برای رقابت با بهترین های عرصه کاری خود پیدا خواهید کرد. در همین راستا به بررسی هفت تکنیک منتخب خواهیم پرداخت.
1- بر روی شبکه های اجتماعی تمرکز کنید
منظور از توجه و تمرکز بر روی شبکه های اجتماعی، صرفا فعالیت مداوم و هدفمند در آنها نبوده و شما با بررسی اقدامات مشابه سایر برندها و تحلیل کامنت های موجود و بررسی مطالب مورد پسند کاربران، به شناختی واقعی از شرایط مخاطبان خود دست پیدا خواهید کرد. درواقع تا زمانی که مخاطبان خود را به خوبی نشناسید، تمامی اقدامات ممکن است با نتیجه لازم همراه نباشد. همچنین به خاطر داشته باشید که تمامی اطلاعات شما باید به صورت آمارهای مختلف ذخیره شود تا امکان استفاده مجدد از آنها فراهم باشد. برای مثال ممکن است بخواهید عملکرد خود در یک ساله گذشته را مورد بررسی قرار دهید، بدون شک بدون ثبت تمامی اطلاعات مهم، این اقدام کاملا دشوار خواهد شد. در نهایت با توجه به تبدیل شدن تلفن های هوشمند به یکی از لوازم ضروری افراد مختلف و توجه بیش از حد افراد به شبکه های اجتماعی، فعالیت شما در تمامی شبکه ها می تواند به بهتر دیده شدن شما کمک شایانی را کند. درواقع علت بازدیدهای کم یک سایت، الزاما ارتباطی به کیفیت کار آنها نداشته و می تواند تنها به علت ناشناخته بودن آنها باشد.
مطلب مرتبط: تولید محتوای حرفه ای با 13 راهکار ساده
به همین خاطر نیز ضروری است تا با توجه به تفاوت های موجود در هر یک از شبکه های اجتماعی، در تلاش برای حضور در پرطرفدارترین ها باید. به عنوان نکته پایانی، همواره به خاطر داشته باشید که هر شبکه اجتماعی، ویژگی های خاص خود را دارا است. به همین خاطر نباید تصور کنید که قادر به فعالیت های مشابه خواهید بود. درواقع شما باید در تلاش برای ایجاد محتواهای مخصوص برای هر یک از آنها باشید. برای مثال یک محتوا در اینستاگرام، ابدا برای شبکه ای مانند توییتر مناسب نخواهد بود. همچنین لازم است تا تمامی فعالیت های شما، به نوعی در ارتباط و مبلغ سایت اصلی باشد. علات این امر به این خاطر است که شما تنها در سایت با هیچگونه محدودیتی مواجه نخواهید بود. به همین خاطر در صورت عدم ارتباط، مخاطب به منبع اصلی و بسیاری از امکانات دیگر، دسترسی نخواهد داشت که این امر خود زمینه نارضایتی آنها را فراهم خواهد آورد.
2-با مخاطبان خود تعامل داشته باشید
هیچ چیز بدتر از یک ارتباط یک طرفه نخواهد بود. این امر پس از مدتی مخاطب را کاملا خسته خواهد کرد. به همین خاطر از همان ابتدا در تلاش برای درگیر کردن آنها باشید. در این رابطه اگرچه راهکارهای متعددی معرفی می شود، با این حال گام نخست شما باید تعیین یک استراتژی باشد. در غیر این صورت ارتباط لازم میان فعالیت-های شما شکل نخواهد گرفت. برای مثال برخی از برندها استراتژی دستهبندی مخاطبان را در دستور کار خود قرار می دهند. این امر باعث خواهد شد تا امکان برنامهریزی درست برای هر یک از اقشار وجود داشته باشد.
برای مثال یکسری از مخاطبان ممکن است نوجوان محسوب شوند. بدون شک خواسته-های آنها با افراد متخصص حوزه کاری شما تفاوت-های چشمگیری را خواهد داشت. با نگاهی به برندهایی که موفق شده اند تا ارتباط خوبی را با مخاطبان خود ایجاد کنند، پی به این امر خواهید برد که آنها بسیاری از ضعف ها و اقدامات آتی خود را از طریق توصیه ها و نظرسنجی های متعدد از مخاطبان خود به دست می آورند. درواقع تحت این شرایط احتمال موفقیت اقدام شما بسیار بالا خواهد بود.
3-از وضعیت رقبای خود باخبر باشید
اگرچه ممکن است تصور کنید که تنها تمرکز بر روی کارهای خود، کافی بوده و نباید به فکر رقابت با سایرین باشید، با این حال واقعیت این است که در حال حاضر رقابت به بالاترین سطح خود رسیده است و این تفکر تنها باعث خواهد شد تا سایر برندها بتوانند با سیاست های خود به سادگی شما را کنار بگذارند. به همین خاطر توصیه می-شود تا همواره وضعیت رقبای خود را زیر نظر داشته باشید. این امر نهتنها شما را از اقدامات رقابتجویانه آنها آگاه نخواهد ساخت بلکه اطلاعات مفیدی را نیز در اختیار شما قرار می دهد که راهنمای عمل شما برای اقدامات آتی خواهد بود. برای مثال با بررسی تاریخچه یک شرکت، شما متوجه بسیاری از اشتباهات آنها خواهید شد که این آگاهی شرکت را از خطاهای آتی دور نگه خواهد داشت. در نهایت کسب اطلاعات حداکثری، حتی می تواند شما را متوجه برندهایی سازد که با شما اهداف مشترکی دارند. این امر خود زمینه بسیاری از همکاری ها را ایجاد خواهد کرد. درواقع برای رسیدن به بالاترین سطح ها خصوصا در زمینه تولید محتوا، وجود همکارانی قدرتمند، امری الزامی بوده و مسیر و مدت زمان مورد نیاز برای موفقیت شما را کوتاه تر خواهد ساخت.
مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن / همه چیز درباره خلق یک محتوای جذاب
4- از معجزه کلمات کلیدی غافل نشوید
این امر که از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید، یکی از مهمترین اقداماتی است که به بهتر دیده شدن هرچه بیشتر مطالب شما کمک شایانی را خواهد کرد، با این حال در این زمینه نباید از بهینهسازی آنها نیز غافل شوید. درواقع اگر تاکنون در این رابطه اقدامی را انجام نداده-اید، نباید مطالب گذشته را رها سازید. بدون شک در هر زمانی فرصت برای اصلاحات وجود خواهد داشت. در این رابطه ابزارهایی نظیر Google Trends می تواند کاملا کارساز باشد، با این حال با برخی از راهکارها نیز می توان به سادگی به کلمات کلیدی منتخب دسترسی داشته باشید. برای مثال از طریق بررسی جست وجو کلمات در شبکه های اجتماعی، می توانید به فهرستی کاملا کاربردی دسترسی پیدا کنید.
5-عناوین خود را مورد آزمایش قرار دهید
بدون شک عنوان یک محتوا، نخستین موردی است که مخاطب با آن مواجه خواهد شد. با این حال تاکنون فکر کرده اید که چگونه می توان از مناسب بودن آن اطمینان حاصل کرد؟ درواقع تولید محتوا در عصر حاضر به علت وجود ابزارها و امکانات متعدد اگرچه سهولت بیشتری را به وجود آورده است، با این حال انتظارات را نیز افزایش داد. تحت این شرایط ضروری است تا از تمامی روش های بهتر شدن، نهایت استفاده را داشته باشید. در این رابطه از جمله ابزارهای بسیار مناسب Buzzsumo است که شما را در انتخاب بهترین تیتر یاری خواهد کرد.
6-مطالعه و انجام تحقیقات خود را در هیچ مرحله-ای متوقف نکنید
بدون شک برای هیچ حوزه ای از علم، نمی توان نقطه پایانی را متصور شد. به همین خاطر بسیار مهم است که مطالعه ای مداوم را داشته باشید، با این حال تنها دانشاندوزی تئوری کافی نبوده و لازم است تا با تحقیقات، در تلاش برای انجام اقداماتی عملی نیز باشید. برای مثال در صورتی که با یک روش جدید در زمینه بهبود محتواهای خود مواجه شده و آن را به صورت کامل مطالعه کرده اید، لازم است تا قبل از در دستور کار قرار دادن، از نتیجهبخش بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای این موضوع، حضور در شبکه ها و گروههای تخصصی می تواند بخش بزرگی از نیاز اطلاعاتی شما را تامین کند.
مطلب مرتبط: 7 اشتباه نویسندگان تازه کار در زمینه تولید محتوا
7-مطالب خود را بهینه کنید
این بخش به صورت انحصاری به رعایت اصول سئو ارتباط دارد. برای مثال کاهش حجم تصاویر در راستای افزایش سرعت سایت، از جمله این سیاست ها محسوب می شود. درواقع اگر سایتی سریع را در اختیار مخاطبان خود قرار ندهید، آنها به سادگی از صفحه اصلی خارج شده و نیاز خود را از طریق رقیبان شما تامین خواهند کرد. بدون شک در این رابطه اقدامات متعددی را باید رعایت کنید که ممکن است از سطح توانایی های شما خارج باشد. به همین خاطر استخدام فردی حرفه ای، بهترین اقدام ممکن خواهد بود. برای مثال اگرچه میتوان از طریق یک جست وجوی ساده به اطلاعات خوبی در رابطه با اقداماتی نظیر توضیحات متا دست پیدا کرد، با این حال به اجرا گذاشتن آن بدون شک دانش کافی را نیاز خواهد داشت. به همین خاطر زمان گذاشتن برای یادگیری کامل این دانش، نهتنها زمان زیادی را از شما اشغال خواهد کرد، بلکه رسیدگی به آن معضل کمبود وقت را نیز تشدید خواهد کرد.
در نهایت توجه داشته باشید که اگرچه اقدامات معرفیشده ممکن است کاملا ساده به نظر برسد، با این حال جالب است بدانید که بیش از نیمی از شرکت ها در انجام همین اقدامات نیز غافل بوده و همین امر زمینه رشد آنها را بسیار محدود کرده است.
همچنین لازم است تا تصور اولیه خود را نسبت به مقوله موفقیت تغییر داده و دسترسی به آن را صرفا از طریق اقدامات طاقتفرسا تصور نکنید. همچنین توجه داشته باشید که با یک یا چند نوآوری، بسیاری از مشکلات و کمبودها را می توان پنهان کرد. به همین خاطر ضروری است تا همواره به دنبال راهکارهایی جدید برای ایجاد تمایز با سایرین نیز باشید.