امروزه مردم در دنیای با جهش اطلاعاتی بسیار زیاد زندگی می کنند. اطلاعات متنوع و بسیار زیادی در طول روز در اختیار کسب و کارها قرار دارد. بسیاری از برندها در این میان نیاز به حفظ تمرکز بر روی اهداف اصلی شان دارند. این امر در مورد کارمندان نیز به همین صورت است. المان های موجب حواس پرتی در تمام شرکت ها وجود دارد. شاید تلاش شرکت ها برای کاهش چنین المان هایی قابل توجه باشد، اما جریان گردش اطلاعات و گزینه های جذاب در دسترس برندها بسیار فراتر از این اقدامات است.
بسیاری از کارآفرینان در زمینه تحقق ایده های کاری شان به طور مداوم با عملکرد ضعیف مواجه هستند. اگر تمرکز افراد در ساعت های کاری به طور انحصاری بر روی انجام بهینه امور کسب و کار باشد، توانایی بسیار بهتری از نظر مدیریت کسب و کار خواهند داشت. مسئله اساسی در مقاله کنونی نحوه مدیریت المان های جانبی و حفظ تمرکز در ساعت های کاری است. در ادامه 5 نکته اساسی در این زمینه مورد ارزیابی دقیق قرار خواهد گرفت.
داشتن هدف و وفاداری به آن
هدفمندی در زمینه فعالیت کاری دارای اهمیت بسیار زیادی است. امروزه برندها و کارمندان بسیار زیادی در سراسر دنیا مشغول به فعالیت هستند. کارمندان موفق در زمینه فعالیت روزانه همیشه دارای یک هدف اصلی هستند. فعالیت هدفمند میزان تمرکز کارمندان را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. مشکل اساسی بسیاری از شرکت ها فعالیت پراکنده اعضا و در نهایت ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی بازار یا مشتریان است.
مطلب مرتبط: راهکارهای حفظ تمرکز در کار از زبان 40 کارآفرین موفق
حضور در یک عرصه کسب و کار همیشه همراه با پرسش های زیادی است. یک کارآفرین در صورت تمایل برای ادامه فعالیت کسب و کار باید آماده پاسخگویی به پرسش های زیادی باشد. مزیت اصلی پاسخگویی به پرسش های موردنظر امکان یافتن مزیت های اصلی کسب و کار و از طریق آن اهداف کسب و کار است.
یکی از نکات مهم درخصوص هدف کسب و کار نیاز به وفاداری به آن است. اغلب کسب و کارها دارای چندین هدف همزمان هستند. شاید این امر با تاکید ما بر روی یک هدف در تضاد باشد بنابراین توضیح بیشتر در این زمینه الزامی خواهد بود. تمام کسب و کارهای بزرگ و موفق دارای یک هدف مرکزی هستند. این هدف براساس ماهیت فعالیت و شرایط بازار متفاوت است. سایر اهداف نقش حاشیه ای دارند. به عنوان مثال، شاید هدف اصلی یک شرکت خودروسازی حضور در بازار آسیا باشد، اما معرفی خودروهای تازه برای بازار اروپا نیز به عنوان هدف فرعی دنبال شود. اهداف جانبی به طور معمول در حاشیه و کنار هدف اصلی دنبال می شود. همچنین گاهی اوقات اهداف اصلی نقش مهمی در زمینه بهبود وضعیت اهداف اصلی ایفا خواهد کرد.
آگاهی نسبت به محدودیت ها
آگاهی نسبت به محدودیت های کاری اهمیت بالایی دارد. برخی از افراد تمایل به کار سخت و طولانی دارند. این امر شاید بیانگر تعهد به کسب و کار باشد، اما موجب کاهش کیفیت عملکرد می شود. ساعت های کاری طولانی به معنای کاهش تمرکز و حتی سطح هوشیاری افراد است. مدیران شرکت ها برای کاهش میزان خستگی کارمندان شان برنامه های مختلفی را ترتیب می دهند. اگر کسب و کار شما نیز با خستگی مداوم کارمندان مواجه است، باید چنین برنامه هایی را مدنظر قرار دهید. این امر بهترین کمک به کسب و کارها در زمینه بهبود عملکردشان خواهد بود. در غیر این صورت باید منتظر کاهش کیفیت فعالیت برندها در بازه های زمانی طولانی باشیم.
یادگیری مهارت «نه» گفتن
فعالیت در دنیای کسب و کار همیشه همراه با فشارهای زیادی است. برخی از کارمندان توانایی بیان نظرات شان یا حتی مخالفت با دیگران را ندارند. این امر موجب بروز سختی های متعدد برای کارمندان می شود. ارائه پاسخ منفی به درخواست های دیگران مهارت قابل توجهی است. برخی از کارمندان و مدیران چنین توانایی ای را ندارند بنابراین به طور مداوم با مشکلاتی در عرصه کسب و کار مواجه می شوند. ارائه پاسخ منفی به دیگران نشانه بی احترامی نیست. برخی از درخواست های کاری موجب کاهش تمرکز افراد بر روی پروژه های اصلی شان می شود بنابراین در صورت امکان باید از چنین عملکردهایی پرهیز نمود.
بسیاری از کارآفرینان دارای ایده های جذابی برای فعالیت و حتی توسعه کسب و کار هستند. با این حال ناتوانی شان برای ارائه پاسخ های منفی به دیگران موجب بروز شرایط دشواری می شود. هرچه توانایی یک فرد برای مخالفت با دیگران در موقعیت های مناسب بیشتر باشد، شرایط حفظ تمرکز بر روی عرصه کسب و کار بهتر خواهد شد.
تقویت مهارت خلاقیت
اغلب کارشناس های کسب و کار بر روی توانایی خلاقیت افراد برای موفقیت در حوزه کسب و کار تاکید دارند. بسیاری از کارآفرینان در عمل مسئولیت های سازمانی بسیار زیادی دارند. این امر به سادگی امکان بروز مشکل در زمینه فعالیت برندها را به همراه می آورد. نکته جالب در این میان یادگیری کارمندان برای استفاده از قدرت خلاقیت شان به منظور کاهش ریسک های سازمانی است. این امر به معنای توانایی فعالیت بهتر کارمندان در مواجهه با امور و مسئولیت های مختلف خواهد بود.
همیشه برنامه داشته باشید
فعالیت براساس برنامه ای دقیق و انعطاف پذیر موجب بهبود کیفیت تمرکز افراد می شود. بسیاری از کارآفرینان در بازه های زمانی دشوار توانایی ارائه واکنش مناسب ندارند. همین امر شرایط دشواری برای آنها ایجاد می کند. هرچه استفاده از برنامه از سوی اعضای شرکت بیشتر مورد توجه قرار گیرد، شانس بالاتری برای حفظ تمرکز در محیط کار ایجاد می شود. این امر حتی در صورت وجود المان های موجب حواس پرتی نیز همچنان به کارمندان کمک خواهد کرد.