مواجهه با موقعیت های دشوار امری طبیعی در دنیای کسب وکار است. در هر صورت اوضاع همیشه آنطور که ما پیش بینی می کنیم، پیش نخواهد رفت. نکته مهم عدم ناامیدی است. در حقیقت، کارآفرینان هرگز نباید تسلیم شوند. بهترین تصمیم در مواجهه با موقعیت های ناگوار و حوادث بد تلاش برای فراموشی آنها و جبران از طریق تلاش و کار تاثیرگذار است. اگرچه فراموشی اتفاق های نامناسب و تمرکز روی آینده ایده بسیار مناسبی است، با این حال در چنین شرایطی باز هم باید به فکر اندازه گیری میزان خسارت به بار آمده، باشیم. توجه داشته باشید که حتی اگر پس از تغییر مسیر کسب وکارمان اوضاع بهتر نشد، دنیا به پایان نرسیده است.
در این مقاله هدف اصلی من بررسی اقدامات مناسب کارآفرینان به هنگام مواجهه با شرایط دشوار است. به همین دلیل در ادامه مقاله کنونی به بررسی شش اقدام برتر به هنگام مواجهه با مشکلات خواهم پرداخت.
1. با خودتان مهربان باشید
نخستین گام برای بازیابی اعتماد به نفس و عادی سازی شرایط پذیرش یک حقیقت به ظاهر ساده است. اینکه اوضاع و شرایط قرار نیست همیشه براساس برنامه ریزی ما پیش برود. اگرچه بیان این مطلب بسیار ساده است، اما بدون تردید در مرحله اجرا دشواری های خاص خود را دارد. به همین خاطر اغلب کارآفرینان هرگز بدان توجه نمی کنند. رویه غالب در میان کارآفرینان تلاش برای یافتن مقصر ماجراست. به این ترتیب همیشه دیگران مقصر شکست ها عنوان می شوند. وقتی این حقیقت که آینده همیشه مبتنی بر برنامه ما نیست، به خوبی بپذیریم، آنگاه به جای تلاش برای یافتن مقصر به اشتباهات خود توجه خواهیم کرد. مهم ترین نتیجه پذیرش اشتباهات سهولت در فرآیند یافتن ایرادهای مان است. به این ترتیب امکان پیشگیری از تکرار دوباره اشتباه ها وجود خواهد داشت.
توجه داشته باشید که هر اقدامی هم که انجام دهیم، شکست و ماجرای تلخ پیش آمده جبران نمی شود، بنابراین به جای اقدامات احساسی باید به دنبال یافتن علت های وقوع مشکل و راهکارهای پیشگیری از آن بود.
بدون تردید تلاش برای یافتن علت وقوع حوادث ناگوار نیازمند تمرکز و زمان زیادی است. با این حال به عنوان یک کارآفرین باید به کسب و کارمان نیز توجه داشته باشیم. به همین دلیل شاید زمان کافی برای ریشه یابی شکست ها فراهم نباشد. نکته مهم در این میان عدم عجله برای یافتن ریشه حوادث است. به جز در موارد بسیار حیاتی، شما زمان زیادی برای بررسی ابعاد مختلف رویداد مورد نظر دارید. به همین خاطر توصیه من در اینجا حفظ آرامش و پیشبرد امور به طور هماهنگ است.
مطلب مرتبط: نکاتی که رهبران برای کسب موفقیت باید بدانند
2. بازنگری در استراتژی ها
هیچ گاه در دنیای کارآفرینی اجازه ندهید ایده های تان شما را کور کند. اگر یک استراتژی بارها و بارها شکست خورد، این به معنای عدم هماهنگی آن با شرایط کسب وکار و شرکت مان است. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان مقاومت بسیار زیادی در برابر تغییر ایده های خود نشان می دهند. به همین خاطر در برابر تغییر آن دست به هرگونه استدلال توجیهی نیز خواهند زد. نکته مهم در این میان نگاه منصفانه به ایده های مان است. بر این اساس حتی استفاده از ایده های دیگران نیز چندان غیرمنطقی نخواهد بود. به هر حال شاید آنها برنامه بهتری را ارائه کنند. مقاومت در برابر ایده های جالب دیگران یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت بسیاری از کسب وکارهای نوپا محسوب می شود.
بدون تردید بازارهای مختلف به طور مداوم در حال تغییر هستند. به همین خاطر برنامه برندها پس از گذشت زمان مشخصی دیگر پاسخگوی تغییرات رخ داده نخواهد بود. به همین دلیل بازبینی استراتژی ها ضروری به نظر می رسد. در غیر این صورت احتمال تکرار حوادث ناگوار و شکست های متوالی وجود خواهد داشت. خوشبختانه امروزه آژانس های متعددی در زمینه ارائه توصیه های کاربردی در زمینه های مختلف کسب وکار فعالیت دارند. در صورتی که بازنگری در استراتژی برندتان دشوار به نظر می رسد، به سراغ یکی از این آژانس ها بروید. البته این گزینه نیازمند بودجه مناسبی است. اگر از نظر مالی در شرایط نامناسبی هستید، خودتان دست به کار شوید. امروزه توسعه اینترنت دسترسی به سایت های مختلف در زمینه کسب وکار را بسیار راحت کرده است. به این ترتیب خودتان بدل به کارشناسی خبره در زمینه کسب وکار خواهید شد.
3. خودتان را جمع و جور کنید و با اتفاق پیش آمده مبارزه کنید
برندهای موفق معمولا جلوه قدرتمندی از خود به نمایش می گذارند. اگر نگاهی کوتاه به جلوه برندهای بزرگ داشته باشیم، همه آنها نمای بسیار با اباهت و در عین حال تخصصی از خودشان نشان می دهند. به عنوان یک کارآفرین تحت هیچ شرایطی نباید اعتماد به نفس خودمان را از دست بدهیم. بسیاری از برندها نه به خاطر عملکرد بد، بلکه به دلیل از دست دادن اعتماد به نفس و اقتدارشان از عرصه کسب وکار محو می شوند. در زندگی شخصی بسیاری از افراد در مواجهه با مشکلات سخت تا چند ماه تحت فشار هستند. به طور معمول عبور از شرایط نامناسب در زندگی شخصی شش ماه تا یک سال طول می کشد. به طور مشابه، در زمینه کسب وکار نیز عبور از مشکلات نیازمند زمان است. به این ترتیب ایده عجیب و غریب بهبود اوضاع در کمترین زمان ممکن را دور بیندازید.
بهترین اقدام پس از مواجهه با رویدادی نامناسب تلاش برای تهیه فهرست مواردی است که ما موجب بروز ایراد در کارمان می شود. به این ترتیب در حین فرآیند بهبود برندمان به خوبی علت شکست را نیز خواهیم یافت. پس از آنکه فهرستی از علت های شکست مان به عنوان کارآفرین (در موارد بزرگ تر، برندمان) را پیدا کردیم، نوبت به جایگزینی آنها می رسد. در این مرحله باید به دنبال جایگزینی علت های شکست با رفتارهای هماهنگ تر باشیم. به این ترتیب دست کم در آینده با مشکلی مشابه مواجه نخواهیم شد.
4. نگاه متفاوت به موانع
شاید شما اقدام به حل مشکلات پیش روی برندتان کرده باشید، اما به محض اقدام آنها ناپدید شده باشند. به طور معمول بسیاری از برندها با این مشکل مواجه هستند. بر این اساس به هنگام تلاش برای حل ایراد به طور ناگهانی آن مسئله ناپدید می شود. با این حال پس از گذشت زمانی اندک دوباره نمایان خواهد شد. در چنین مواردی باید رویکردمان را تغییر دهیم. بهترین راهکار در اینجا کمک گرفتن از دوستان مان است. یک از دوستان خود را انتخاب کنید. سپس دیدگاه تان نسبت به مشکلات را با او در میان بگذارید. اگر دیدگاه شما به نظر دوستان تان نامناسب و سطحی آمد، بی تردید باید به دنبال راهکاری تازه و کاربردی تر باشید. به طور معمول کمک گرفتن از همان دوستان برای دستیابی به رویکردی تازه بسیار موثر خواهد بود. در غیر این صورت، باید سراغ گرفتن ایده از کارشناس های حرفه ای برویم. در اینجا باز هم باید بودجه مناسبی را برای همکاری با آژانس های حوزه کسب وکار در اختیار داشته باشیم. خوشبختانه در اغلب موارد گفت وگو با دوستان یا کارمندان و فرآیند هم اندیشی مشکلات را رفع می کند، بنابراین گزینه همکاری با آژانس های کسب وکار را به عنوان راهکار آخر قرار دهید.
بسیاری از برندها در طول حیات شان در شرایط هرج و مرج واقعی قرار گرفته اند. با این حال اعتماد به نفس بالا و پیگیری راه حل های آزموده شده آنها را از شرایط دشوار نجات داده است. اگر کسب وکار ما شرایط مناسبی ندارد، یک یا چند دلیل آن را پدید آورده اند. بی شک در چنین شرایطی یافتن ریشه مشکلات دشوار خواهد بود. با این حال به مجرد یافتن آنها می توان دوباره برندمان را در شرایط مناسب قرار داد.
5. به مفهوم شکست باور نداشته باشید
بدون تردید شکست از آن دسته واژگان است که شایستگی حضور در لغت نامه زندگی ما را ندارد. اگر شما شکست را به عنوان پایین ترین نقطه ممکن (در هر موردی) در نظر بگیرید، به احتمال زیاد پایان کسب وکارتان با شکست همراه خواهد شد. به همین دلیل به عقیده بسیاری از کارآفرین های موفق باید به جای مفهوم شکست از مفهوم فاصله مان تا موفقیت استفاده کرد.
در حالی که استراتژی ها، پول، برنامه ها و معاملات جایگاه انکارناپذیری در ساختار موفقیت هر کسب وکاری دارد، به عنوان یک کارآفرین همیشه باید ذهن مان را روی دستیابی به اهداف تعیین شده مان قرار دهیم. به این ترتیب هیچ گاه شکست و از دست دادن چیزی در دامنه ذهنی ما قرار نخواهد گرفت.
6. به همان دیدگاه نخست تان بازگردید
هر چیزی در زمانی مشخص شروع شده است. بدون تردید همه ما به هنگام شروع فعالیت به عنوان کارآفرین از دلیل حضورمان در دنیای کسب وکار آگاهی داشته ایم. به این ترتیب تمام تلاش مان را برای بهبود شرایط انجام می دهیم. متاسفانه در برخی از موارد افراد و برندها دلیل اصلی حضورشان در دنیای کسب وکار را فراموش می کنند. بدون تردید چنین اتفاقی اصلا خبر خوبی نیست. به همین دلیل باید به دنبال بازیابی اهداف اولیه بود. بهترین اقدام در چنین موقعیت هایی تلاش برای یادآوری علت حضورمان در دنیای کسب وکار بسیار مفید خواهد بود. این دیدگاه به بهترین شکل ممکن به ما در زمینه عبور از مشکلات پیش آمده کمک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: موانع اساسی رشد کسب و کار
سخن پایانی
در پایان، آمادگی برای شرایط از این بدتر اهمیت دارد. به این ترتیب حتی در مواقعی که موفقیت را بسیار نزدیک حس می کنیم، بازهم آمادگی وقوع مشکل خواهیم داشت. البته این به معنای خوشحالی از رخدادهای نامناسب نیست. بدون تردید همه کارآفرینان به دنبال پیروزی و دستیابی به اهداف شان هستند. با این حال وقتی آماده رویدادهای نامناسب باشیم، راهکارهای تعامل با شکست را نیز از قبل آماده خواهیم کرد.
نکته مهم در دنیای کسب وکار پیگیری اهداف و بازبینی مداوم برنامه های مان برای دستیابی به موفقیت است. به این ترتیب تا حد زیادی از اتفاق های ناگوار جلوگیری خواهد شد، اما باید به یاد داشت که دنیای کسب وکار همیشه قابل پیش بینی نیست.