گوگل در ماه اکتبر سال گذشته خاویر سُلترو، کارشناس ارشد حوزه شبکه های اجتماعی و فناوری اطلاعات، را به عنوان نایب رئیس پروژه جی سویت استخدام کرد. این امر خبر مهمی برای افراد فعال در حوزه فضای آنلاین و پیام رسان ها محسوب می شود. اگر از طرفدارهای اپ های ارتباطی گوگل باشید، تنوع آنها شمار را گیج خواهد کرد. گوگل اکنون مدیریت اپ های مسیجز، دو، گوگل میت و گوگل چت را برعهده دارد. اگرچه هر کدام از آنها خدمات به نسبت متفاوتی ارائه می دهد، اما در تحلیل نهایی شباهت های زیادی به هم دارند. همین امر موجب سردرگمی برخی از کاربران در زمینه استفاده از چنین اپ هایی شده است.
اقدام چند ماه پیش گوگل در راستای استخدام خاویز سُلترو گامی مهم در راستای ایجاد اتحاد مدیریتی پیرامون اپ های ارتباطی اش محسوب می شود. بنابراین به زودی تمام اپ های ارتباطی و پیام رسان های گوگل تحت چتر مدیریت واحدی درمی آید. نکته مهم در این میان تاکید سُلترو بر روی حفظ تنوع در اپ های موجود گوگل است: «کاربران مختلف براساس سطح نیاز گوناگون شان اقدام به استفاده از یک یا چند اپ گوگل خواهند کرد.» بنابراین امید کاربران برای ترکیب تمام اپ های گوگل بسیار کمرنگ خواهد شد.
اپ های ارتباطی گوگل نیاز فوری به ارتقای سطح خدمات و استفاده از نظرات کاربران دارد. این امر در طول سال های اخیر کمتر مورد توجه مدیران ارشد گوگل قرار گرفته است. به عنوان مثال، گوگل پلاس در طول سال های متعدد فقط به دلیل ایجاد خودکار حساب کاربری برای تمام کاربران خدمات گوگل در صدر فهرست پرکاربرترین شبکه های اجتماعی قرار داشته است. چنین وضعیتی برای گوگل به هیچ وجه مطلوب نیست بنابراین از ماه اکتبر سال گذشته پروژه تحول در شرایط کنونی در دست اقدام قرار گرفته است.
نخستین اقدام سُلترو در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی و اپ های ارتباطی گوگل ساماندهی به وضعیت Hangout بود. گوگل در زمینه مدیریت این اپ یک فاجعه تمام عیار ایجاد کرده بود. این امر علاوه بر ایجاد امکانات تازه برای سرویس Hangout شامل تغییر نام شان نیز می شود. Hangout Video به گوگل میت و Hangout Chat به گوگل چت تغییر نام داده است. این امر نقش مهمی در برندسازی دوباره برای گوگل خواهد داشت. دست کم دیگر خاطره فاجعه برندسازی گوگل پیش روی تمام کاربران نخواهد بود.
مطلب مرتبط: نکاتی آموزشی از بزرگ ترین پروژه های شکست خورده گوگل
بدون تردید انتقال تمام کاربران از سرویس های قدیمی گوگل به نسخه های تازه نیازمند زمان است. این امر در برخی از موارد حتی پیچیدگی بسیار زیادی نیز پیدا می کند. براساس اظهار نظر سُلترو، استراتژی اصلی گوگل ادامه فرآیند مدرن سازی اپ های ارتباطی است: «ما باید سطح امکانات و خدمات اپ های ارتباطی مان را به شدت توسعه دهیم.» تیم مدیریتی گوگل به خوبی از پیشرفت های سریع سایر شبکه های اجتماعی اطلاع دارد. همین امر موجب تلاش ویژه آنها برای دستیابی به جایگاهی مطمئن در بازار شبکه های اجتماعی است. شاید گوگل در عرصه موتورهای جستوجو یا خدمات ایمیل بی رقیب باشد، اما چنین جایگاهی در حوزه شبکه های اجتماعی ندارد.
راهکار اصلی سُلترو برای ایجاد جایگاهی مطمئن برای گوگل در عرصه شبکه های اجتماعی تاکید بر روی نوآوری مداوم و شفافیت در توضیح خدمات است. به این ترتیب دیگر خبری از سردرگمی کاربران برای یافتن اپ دلخواه شان نخواهد بود. اکنون با جستوجویی ساده در گوگل پلی امکان مطالعه کاربردهای دقیق هر کدام از اپ های ارتباطی گوگل وجود دارد. همچنین کارشناس های گوگل در سریع ترین زمان ممکن پاسخ سوالات شما را خواهند داد. افزایش سرعت پاسخگویی به کاربران ریشه در استفاده از سیستم های دارای هوش مصنوعی دارد بنابراین ما به هنگام تعامل با گوگل در حقیقت هوش مصنوعی را مقابل خود داریم.
امروزه استفاده از خدمات ابری اهمیت بسیار زیادی دارد. گوگل در این زمینه وضعیت بسیار مطلوبی در مقایسه با سایر رقبا دارد. هدف اصلی تیم مدیریتی سُلترو گسترس کاربرد خدمات ابری در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب کاربران فرصت بیشتری برای ذخیرهسازی اطلاعات در اکانت فضای ابری شان خواهند داشت. دغدغه بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی دشواری دانلود محتواست. این مسئله با توسعه فضای ابری از سوی گوگل به طور کامل رفع خواهد شد.
گوگل به عنوان یکی از غول های دنیای اینترنت عزم راسخی برای حضور در میان برترین برندهای توسعه دهنده شبکه های اجتماعی دارد. این امر با مشاهده استراتژی های تازه این برند در زمینه ترکیب مدیریتی اپ های پیام رسان اش به خوبی روشن می شود بنابراین باید انتظار توسعه هرچه بیشتر فعالیت گوگل در زمینه شبکه های اجتماعی را داشته باشیم.