پنجشنبه, ۶ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Thu, 26 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز
چرا فرآیند برندسازی گمراه کننده است؟

خلق برند قوی با اجتناب از فرآیند برندسازی

5 سال پیش ( 1398/5/14 )
پدیدآورنده : برندسازی   پدیدآورنده : علی آل علی   پدیدآورنده : کریس ورن  

اگر در آمازون برای یافتن کتاب های مربوط به برندسازی جست وجو کنید، بیش از 10هزار عنوان کتاب پیدا خواهید کرد. از آنجایی که فعالیت برندها هیچ گاه تمام نمی شود، نگارش کتاب پیرامون آنها اهمیت بالایی دارد. این امر با هدف معرفی آخرین دستاوردهای حوزه تعامل برندها با مشتریان صورت می گیرد. بدون تردید به عنوان بازاریاب ما نیازمند ابزارها و کتاب های راهنمای مناسب برای ادامه مسیرمان هستیم، با این حال حضور در دنیای پر از اطلاعات مختلف و منابع گوناگون همیشه خطر سردرگمی را افزایش می دهد. به عقیده باب هافمن، کارشناس برندسازی، از زمانی که مفهوم برند بدل به یک موضوع برای نگارش کتاب های متعدد شد، دردسرهای بسیاری به وجود آمد. به این ترتیب شاید دسترسی ما به منابع گسترده در زمینه برندسازی به نوعی کارمان را دشوار نیز کند.

به نظر باب هافمن یک برند خوب صرفا از دل فرآیند برندسازی خلق نمی شود. برعکس، برای برندسازی مناسب نیازمند انجام کارهای بسیار زیاد و متنوعی هستیم. بسیاری از چیزها در زندگی به این شیوه انجام می شود. به بیان هافمن: «شما نمی توانید با تلاش برای شاد بودن، به معنای واقعی شاد شوید. به منظور کسب شادی ما باید فعالیت های دیگری نظیر ماهیگیری، وقت گذرانی با دوستان و مانند اینها را انجام دهیم.» در بسیاری از مواقع حل مشکلات زندگی یا دستیابی به اهدافی مشخص نیازمند تمرکز صرف بر روی موارد مذکور نیست. برعکس، ما باید فقط به مسیرمان در زندگی با توجه نسبی به هدف مورد نظر ادامه دهیم. من به یاد دارم زمانی یکی از دوستانم از تلاش برای بهبود وضعیت ازدواج خود صحبت می کرد، با این حال پس از گذشت اندک زمانی متوجه تماس وی با بنگاه های املاک به منظور تعیین وضعیت خانه اش پس از طلاق شدم. شاید این مثالی جالب برای عطف توجه مان به مواردی به جز تلاش مستقیم برای دستیابی به یک هدف باشد.

خلق برند و برندسازی

هرچه ما بیشتر در تلاش برای خلق برندی بزرگ از طریق فرآیند برندسازی صرف باشیم، بیشتر از هدف اصلی مان دور خواهیم شد. به همین دلیل باید برنامه ای دقیق برای انجام فعالیت های مکمل به منظور ایجاد برندی قوی داشته باشیم. هدف من از نگارش این مقاله نیز بررسی سه پیش نیاز اصلی برای برندسازی است. تلاش عمده من توجه به فرآیندهای متنوع و مکمل این فرآیند است، بنابراین اجازه دهید به بررسی هر کدام از این موارد بپردازیم.

مطلب مرتبط: 7 ابزار برتر برای خلق هویت برند قوی

فروش محصولات و خدمات عالی

همانطور که اسکات گالوایدر مقاله خود تحت عنوان «چرا محصولات در حال تجربه دوره رنسانس هستند»، بیان می کند: «اگرچه بسیاری از صاحبان برندها توسعه فناوری و دسترسی به ابزارهای تازه را مهم ترین عامل توسعه برندها می دانند، اما عامل اصلی را باید در جایی دیگر جست وجو کرد. دلیل اصلی پیشرفت کسب و کارها و بهبود وضعیت برندها در زمینه فروش توانایی شان برای رفع مشکلات و نیازهای مشتریان در کمترین زمان ممکن است.» براساس ادعای اسکات، رفع نیاز مشتریان در بازه زمانی اندک ربط مستقیمی به تکنولوژی در دسترس ندارد. در عوض ما باید به دنبال ایده های خلاقانه برای این کار باشیم. به این ترتیب توانایی برندها در زمینه رفع مشکلات مشتریان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

اجازه دهید بحث موردنظر را به شیوه ای ساده تر بیان کنم. توانایی یک برند در زمینه تبدیل خود به گزینه مورد نخست و مورد اعتماد مشتریان در گرو مهارتش در زمینه رفع سریع نیازها و مشکلات مشتریان است. به این ترتیب اگر یک محصول با استفاده از تکنولوژی نسبتا پایین اما مناسب در زمینه رفع سریع نیاز مشتریان تولید شود، نسبت به بهترین محصولات در زمینه استفاده از تکنولوژی های برتر نیز برتری خواهد داشت. این امر در مورد ارائه خدمات مختلف از سوی برندها نیز صادق است. به این ترتیب با فروش محصولات و خدمات عالی امکان جلب نظر مشتریان به بهترین شیوه فراهم می شود. بدون تردید این امر تاثیر انکارناپذیری هم بر روی ساختار برند ما و جایگاهش در بازار خواهد داشت.

مراقبت مطلوب از مشتریان و کارمندان

نیراج داوار، کارشناس مشهور حوزه کسب و کار، به پرسش «چرا مشتریان مان از ما خرید می کنند؟» پاسخ جالبی داده است. به عقیده وی علاوه بر کیفیت محصولات و خدمات عوامل دیگری نیز در این میان نقش دارند. عناصری نظیر اعتماد، میزان حمایت شرکت از مشتریان و تلاش برندها برای مراقبت از خریدارها در میان برترین عوامل قرار دارد. چنین عواملی از طریق یک خط تولید پیشرفته قابل دستیابی نیست، بنابراین باید بر روی آنها در طول زمان کار کرد. همچنین امکان عرضه آنها به مشتریان از طریق قفسه خرده فروشی های مختلف نیز امکان پذیر نیست.

بهترین راهکار برای ایجاد اعتماد، نمایش حمایت و مراقبت عملی مان از مشتریان تعامل با آنهاست. بدون تعامل سازنده با مشتریان امکان جلب اعتماد آنها وجود ندارد. به طور معمول برندهای بزرگ از بخش پشتیبانی و امور مشتریان قوی بهره مند هستند. به همین دلیل نیز میزان شکایت مشتریان شان از آنها بسیار پایین است. حتی در صورت وجود شکایت نیز برندها در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام به رفع آن می کنند.

یکی از نکات مهم در زمینه خلق برندی قوی توجه به کارمندان است. هیچ برندی بدون توجه و مراقبت از کارمندانش توانایی دستیابی به جایگاه مناسبی در بازار را نخواهد داشت. درست به همین خاطر برندهای بزرگی نظیر نایک یا اپل تمام تلاش خود را در راستای بهبود وضعیت کاری و رفاهی کارمندان شان انجام می دهند. در نتیجه توجه به وضعیت کارمندان برندمان در کنار سایر موارد نظیر تعامل با مشتریان باید در اولویت قرار گیرد.

مطلب مرتبط: چگونه یک برند ماندگار داشته باشیم؟

خلق کمپین های تبلیغاتی خلاقانه برای ایجاد تفاوت میان برندمان و رقبا

هر برندی به منظور جلب نظر و اعتماد مشتریان باید به گونه ای معنادار با رقبای خود تفاوت داشته باشد. چنین تفاوتی هم در سطح شعارهای تبلیغاتی و هم در مرحله عمل و فعالیت های مختلف ضروری است. شاید در نگاه نخست این امر اندکی عجیب به نظر برسد، با این حال واقعیت حوزه کسب و کار از این قرار است. رقبای ما در تلاش برای بهبود وضعیت خود و تضعیف جایگاه ما هستند، بنابراین بهترین اقدام ما شامل تلاش برای ایجاد تفاوت های فاحش میان خودمان و آنها خواهد بود. به این ترتیب مشتریان نیاز به زمان کمتری به منظور انتخاب ما خواهند داشت. به طور معمول هرچه یک برند از دیگر رقبای خود متفاوت تر باشد، شانس بیشتری برای جلب نظر مشتریان دارد. در این زمینه ریچارد شاتون، نویسنده و کارشناس تبلیغات، عقیده جالبی دارد: «برندها باید اهمیت تبلیغات و تاثیر آن را به خوبی بشناسند. در این زمینه تبلیغات مناسب تاثیر انکارناپذیری بر روی آینده برندها خواهد داشت. البته این امر در تعامل با وضعیت روابط عمومی برندها و سطح رابطه شان با مشتریان ارزیابی خواهد شد.»

بدون شک تلاش برای ایجاد برندی بزرگ و ارتقای جایگاه برندمان ارزش بالایی دارد. متاسفانه بسیاری از برندها در این میان تمرکزشان بر روی اهداف اصلی را از دست می دهند. شرکت های بزرگ همیشه به نکات اساسی و پایه ای در زمینه بهبود وضعیت برندشان توجه دارند. همین امر کلید موفقیت شان در زمینه ایجاد برندهای قدرتمند است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WpEd4B9K
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپورخرید PS5
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه