برترین برندها در ایالات متحده در پی شیوع ویروس کرونا ضررهای هنگفتی را تجربه خواهند کرد. براساس گزارش سالانه موسسه Brand Finance در سال جاری جمع ضرر برندهای برتر در بازار ایالات متحده به 393 میلیارد دلار خواهد رسید. در این میان بیشترین افت ارزش مربوط به صنایع خطوط هوایی، هتلداری و بانکداری است. این صنایع با افت 20درصدی ارزش شان وارد دوره بسیار دشواری خواهند شد. وضعیت کسب و کارهای مرتبط با حوزه رسانه نیز بهتر از این نیست. وقتی اغلب مردم در خانه های شان هستند، فعالیت و گردش مالی کسب و کارها به شدت کاهش خواهد یافت. شاید تنها مزیت کسب و کارهای بزرگ امکان پیشگیری از ورشکستگی کامل باشد. این امر به دلیل سودهای هنگفت طی دهه های گذشته و داشتن بودجه های اضطراری است.
برندهای فعال در زمینه هواپیمایی بدترین آسیب را متحمل شده اند. وضعیت سفرهای بینالمللی و حتی داخل کشورها به طور قابل توجهی وخیم است. اغلب مردم به دلیل شیوع کرونا تا جای ممکن استفاده از هواپیما را کاهش داده اند. این امر در مورد سایر لوازم حمل و نقل عمومی نیز صحت دارد. ارزش برند دلتا، فعال در زمینه هواپیمایی، 9 درصد افت داشته است. این امر به معنای ضرر 9.2 میلیارد دلاری برند دلتا در طول دو ماه گذشته است. ارزش خطوط هوایی امریکن نیز با سقوط 3 درصدی ضرری معادل 8.2 میلیارد دلار را ایجاد کرده است. بدون تردید مدیریت چنین ضررهایی برای هر برندی دشوار خواهد بود.
نکته جالب در این میان رشد ارزش برند آمازون است. این خرده فروشی آنلاین با رشد 18درصد ارزش اش در طول دوران شیوع معادل 220.8 میلیارد دلار ارزش دارد. این امر به معنای تکیه آمازون بر رتبه نخست خرده فروشی آنلاین است. اگرچه در زمینه نحوه فعالیت آمازون اعتراض های بسیار زیادی وجود دارد، اما جف بزوس به خوبی شرایط را مدیریت کرده است. این برند تنها شرکت مصون از ضررهای هنگفت در شرایط کنونی است. دلیل این امر نیز سرمایه گذاری بالای آنها بر روی ارائه خدمات خرده فروشی با رعایت نکات بهداشتی است. همچنین داشتن کادر فعال و شعبه های تحویل سفارش در نقاط مختلف نیز در این امر دخیل بوده است.
مطلب مرتبط: قدرت نمایی آمازون در شرایط بحرانی ویروس کرونا
شبکه های اجتماعی در جریان شیوع ویروس کرونا ارزش بسیار زیادی یافته اند. دلیل این امر گرایش هرچه بیشتر مردم به استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با یکدیگر و پیگیری امور کاری است. براساس گزارش موسسه Brand Finance ارزش شبکه های اجتماعی بزرگ در طول بحران کنونی 79.8 میلیارد دلار افزایش یافته است. اگرچه چنین سودهایی قابل توجه است، اما در مقایسه با مجموعه ضرر برندهای بزرگ بسیار ناچیز به نظر می رسد. هرگاه وضعیت کسب و کار در سراسر دنیا به شرایط عادی برگردد، اغلب برندهای بزرگ بازار ایالات متحده باید به دنبال رهایی از ضررهای هنگفت شان باشند بنابراین شرایط دشواری پیش روی اغلب کسب و کارها در سراسر دنیا خواهد بود.