سه شنبه, ۲۸ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Tue, 16 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی پلتفرم های مطلوب برای بازاریابی محتوایی

در کدام شبکه های اجتماعی باید فعالیت بازاریابی داشته باشیم؟

5 سال پیش ( 1397/8/29 )
پدیدآورنده : دبورا سوینی   پدیدآورنده : علی آل علی  

امروزه به لطف اطلاع رسانی گسترده در مورد اهمیت شبکه های اجتماعی فعالیت تیم های مختلف برندها در پلتفرم های گوناگون شدت گرفته است. اغلب برندها پس از گذشت زمان نسبتا طولانی به خوبی از نحوه تولید محتوای تاثیرگذار، تنظیم تقویم برنامه ریزی مطالب به گونه ای جذاب و دستیابی به آمارهای موردنیاز برای بررسی نحوه عملکرد محتوای شان پس از اجرای کمپین آگاهی یافته اند.

حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.

بررسی های دقیق در زمینه مزیت ها و نقاط ضعف پلتفرم های مختلف برندها را براساس ماهیت کسب وکارشان به سوی تمرکز بر روی گونه های خاصی از شبکه های اجتماعی سوق داده است. به این ترتیب برندها باتوجه به کسب وکار و نوع محتوای تولیدی شان اقدام به فعالیت در شبکه های اجتماعی خاصی می کنند. با این حال پرسش اصلی بسیاری از بازاریاب ها و برندها همچنان به قوت قبل باقی است: آیا ما در حال از دست دادن امتیاز یک پلتفرم خاص هستیم؟ به ویژه باتوجه به اینکه نسل نوین شبکه های اجتماعی و ترندهای محبوب در حال ظهور است، چنین پرسش های بنیادی اهمیت بیشتری می یابد.

بازاریابی محتوایی در کدام شبکه های اجتماعی

باتوجه به پژوهش و مطالعات موسسه Social Media Professionals پاسخ به پرسش فوق مثبت است. من به هیچ وجه از نتیجه پژوهش این موسسه به یقین نرسیدم. به همین خاطر به سراغ برخی از کارشناس های خبره حوزه بازاریابی و تبلیغات هم رفتم. پاسخ آنها نیز به این پرسش مثبت بود. در حقیقت اغلب آنها توصیه واحدی داشتند: برندها باید درخصوص بستر فعالیت شان برای بازاریابی محتوایی تجدیدنظر کنند. در اینجا منظور از تجدیدنظر بازبینی اساسی بستر مورد استفاده برای بازاریابی محتوایی است. در هر صورت از زمان معرفی فیس بوک به عنوان نخستین شبکه اجتماعی پرامکانات تحولات زیادی در این عرصه رخ داده است. بر این اساس شاید نگاه هرچند گذرا به سایر پلتفرم های جدید خالی از لطف نباشد.

هر کدام از شبکه های اجتماعی تازه فرصت ها، امکانات و ابزارهای نوینی را در اختیار کاربران و برندها قرار می دهد. به منظور تصمیم گیری عاقلانه برای سرنوشت برندمان در حوزه بازاریابی محتوایی در سال آینده (2019) باید به خوبی از مزیت ها و البته ضعف های هر پلتفرم نوینی آگاهی داشته باشیم. در ادامه این مقاله به بررسی شبکه های اجتماعی تازه و مناسب برای فعالیت بازاریابی محتوایی اشاره خواهم کرد.

کوارا

وب سایت کوارا خود را به عنوان پایگاهی اینترنتی برای به اشتراک گذاری اطلاعات و فهم بهتر جهان معرفی می کند. بر این اساس کاربران به راحتی امکان ورود به این پایگاه، طرح پرسش های مختلف و گوناگون و دریافت پاسخ های کاربردی از سوی سایر کاربران را دارند. مزیت اصلی این پلتفرم پاسخگویی به پرسش ها از سوی کارشناس های هر حوزه است. به عنوان مثال کارشناس حوزه مطبوعات چاپی برای دریافت پاسخ پرسشی در زمینه ادبیات به کوارا مراجعه می کند و در این میان پاسخ پرسش هایی در زمینه تخصصی خود را نیز می دهد. باتوجه به این امر پاسخ های موجود در سایت کوارا از اعتبار و ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند.

هانگ نگوین، مدیر بخش بازاریابی و رضایت مشتریان پلتفرم Small Pdf، به طور شگفت آوری پایگاه کوارا را در زمینه بازاریابی مفید یافته است. بر این اساس نگوین آمار رسمی مبتنی بر جذب 90هزار کاربر در سال گذشته به پاسخ های اکانت رسمی برند Small Pdf را مطرح می کند. به طور میانگین این موسسه در هر ماه 10 هزار بازدید به صفحه خود در کوارا جذب کرده است. برای برندی در حد و اندازه های Small Pdf جذب این رقم حیرت آور قلمداد می شود. در صورت عدم استفاده از کوارا این برند شاید در خواب همچنین موفقیتی را به دست نمی آورد.

اگرچه کوارا به اندازه فیس بوک یا توییتر کاربر ندارد، با این حال تجربه کاربری بسیار مفید و به یادماندنی را برای افراد مهیا می کند. این تجربه بی نظیر ارزشی شاید برابر و حتی بیشتر از حضور خیل عظیمی از کاربران در پلتفرم هایی نظیر فیس بوک و توییتر داشته باشد. براساس آمار رسمی اخیر کوارا این پلتفرم به تازگی ماهانه 300 میلیون کاربر ویژه و خاص را به خود می بیند. به منظور فهم بهتر این آمار اجازه دهید میزان حضور کاربران در توییتر را بررسی کنیم. براساس آمار رسمی توییتر، این پلتفرم در ماه 335 میلیون کاربر ویژه را میزبانی می کند.

نگوین در مورد اهمیت پلتفرم کوارا اینگونه توضیح می دهد: «کوارا به صورت کاملا حرفه ای و ساده کاربران مناسب با کسب وکار هر برند را به سوی صفحه آن راهنمایی می کند. رمز موفقیت در این پلتفرم نمایش مناسب و کاربردی اطلاعات مان برای کاربران است. به این ترتیب با استفاده از این محتوا کاربران نگاه ویژه ای به برند ما خواهند یافت. همچنین این کمک به کاربران موجب آشنایی کاربران با برند و کسب وکار ما نیز خواهد شد». به طور کلی فعالیت در کوارا در زمینه تاثیرگذاری اولیه بر روی کاربران گزینه بسیار مناسبی محسوب می شود. نگوین در ادامه اضافه می کند: «کوارا همچنان به توسعه سایتش ادامه می دهد. به همین دلیل حضور در این سایت کم کم بدل به یک هنجار پذیرفته شده از سوی برندهای بزرگ و کوچک می شود. بازاریابی محتوایی در سایت کوارا بر روی ادغام دانش تخصصی یک برند برای تاثیرگذاری اولیه بر روی کاربران به عنوان مشتریان بالقوه تمرکز دارد.»

لینکدین

در حالی که مشغول نگارش این متن هستم، آخرین کارهای بازبینی استراتژی برندم در لینکدین را نیز به انجام رسانده ام. به نظرم بسیاری از برندهای دیگر نیز کم و بیش مشغول چنین کارهایی هستند. اگر به عنوان مخاطب این مقاله هنوز در لینکدین ثبت نام نکرده اید، امیدوارم این بخش شما را به فعالیت در پلتفرم ویژه کارآفرینان ترغیب کند. آنطور که همه مردم گمان می کنند، لینکدین برای افراد کار و موقعیت شغلی ایجاد می کند. آیا این فرضیه به راستی درست است؟

خدمات نوین روزنامه  فرصت امروز در زمینه بازاریابی محتوایی را ببینید

پاسخ این پرسش را لورا کامینز، صاحبت برند Nine Dotz Consulting، به گونه ای جالب می دهد: «هم آره و هم نه». راهکار موفقیت در لینکدین در دیدگاه کامینز ساده است: «با لینکدین به مانند فیس بوک رفتار نکنید.»

مگان کرامر، بازاریاب محتوایی و مدیرعامل برند MGH، به کاربران اتخاذ استراتژی تازه ای در لینکدین را توصیه می کند: «این سایت مخصوصِ ارتباط کسب وکارها با کسب وکارها، برندها با مشتریان، اخذ دانش، اطلاعات و آخرین اخبار حرفه ای است. بر این اساس فضای لینکدین کاملا حرفه ای محسوب می شود. به همین خاطر به هیچ وجه فکر فعالیت معمولی را در این پلتفرم حرفه ای نداشته باشید. معمولا برندها برای بازاریابی محتوایی حرفه ای لینکدین را انتخاب می کنند. با انتخاب این پلتفرم شما مخاطب کاملا حرفه ای در اختیار خواهید داشت. مزیت اصلی لینکدین هم دقیقا همین نکته است.»

پینترست

اگرچه پینترست یک پلتفرم تازه نیست، بسیاری از کارشناس های حوزه بازاریابی محتوایی تاکید بسیار زیادی بر فعالیت در آن دارند.

تیفانی مک ایچرن، یک کارشناس شبکه های اجتماعی در موسسه PSCU است (موسسه ای فعال در زمینه ارائه سرویس های سازماندهی شده برای شرکت ها). موسسه ای که تیفانی در آن کار می کند، به طور معمول با سوژه های جذابی نظیر گل های رنگارنگ، کیک، تجهیزات مراسم عروسی و تولد سر و کار دارد. به همین خاطر آنها فعالیت بسیار شدیدی را در پینترست پی گرفته اند.

اگرچه مک ایچرن موسسه متبوع خود را برای مدت زیادی حوصله سر بر قلمداد می کرد، اما با شروع فعالیت این برند در پینترست نه تنها نظر وی بلکه بسیاری از مشتریان شان نیز عوض شده است. بر این اساس آنها با فعالیت حرفه ای در پینترست به عنوان بستر بازاریابی محتوایی (در مورد این برند محتوای بصری مد نظر است) دگرگونی مطلوبی در کسب وکارشان به راه انداخته اند: «یک کسب وکار از حضور در پینترست منافع بسیار زیادی خواهد برد. با این حال اگر برنامه ریزی دقیقی را هم صورت دهد، آنگاه سطح اعتبارش به طور غیرقابل باوری افزایش خواهد یافت. در مورد برند ما با فعالیت در پینترست جلوه حرفه ای تری از خودمان به مخاطب نشان دادیم. بر این اساس دیگر با برندی کلیشه ای و حوصله سر بر مواجه نیستیم. به جای آن یک تیم مجرب و حرفه ای در زمین تولید محتوای بصری جذابیت و خلاقیت را به برند PSCU اضافه کرده اند.»

پاول کوگل، یکی از مدیران ارشد موسسه Juicer، نیز با نظر مک ایچرن موافق است: «مردم در پینترست به دنبال یافتن راهکارهایی برای مشکلات شان هستند. اگر شما محتوای کاربردی برای حل این مشکل در اختیار داشته باشید، هم مشکل کاربران حل می شود و هم برندتان را به آنها معرفی خواهید کرد. این فرآیند در بهترین حالت منجر به کسب مشتریان جدید می شود. در این راستا هرگز اهمیت استفاده درست از پین ها و تگ های مرتبط را از یاد نبرید. یکی از منابع مهم ارتباطی شما با کاربران همین پین و تگ مناسب است. در صورت کاربرد نادرست این موارد مطلب شما به دست مخاطب متفاوت و بی علاقه به کسب وکارتان خواهد رسید. بدیهی است که در چنین شرایطی خبری از جذب مشتری جدید نخواهد بود.» به نظر پاول پینترست در زمینه افزایش ترافیک سایت های رسمی برندها نیز موفق عمل کرده است. بر این اساس با ارائه محتوای کاربردی به مخاطب، آنها نسبت به مشاهده سایت رسمی برندمان و مطالب آن ترغیب خواهند شد.

بی شک توسعه شبکه های اجتماعی همچنان ادامه خواهد داشت. در این زمینه فیس بوک به عنوان بزرگترین پلتفرم اجتماعی همچنان یکه تاز است. با این حال بررسی مزیت های سه پلتفرم مطرح در این مقاله شما را نسبت به توسعه فعالیت بازاریابی محتوایی تان مصمم تر خواهد کرد. به عنوان سخن آخر، فقط به این سه شبکه اجتماعی اکتفا نکنید. علاوه بر نگاهی دقیق به این سه پلتفرم سایر شبکه های اجتماعی را نیز مدنظر داشته باشید.

اگر بدنبال تیم برای تولید محتوا هستید اینجا را کلیک کنید. تیم تخصصی روزنامه فرصت امروز در خدمت شماست. 

همه مطالب سایت درباره بازاریابی محتوا

منبع : socialmediatoday
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xwFyAVbQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه