بدون شک شبکه های اجتماعی یکی از بهترین بسترها برای فعالیت تجاری برندها محسوب می شود، با این حال تا چه اندازه نسبت به اقدامات اشتباه و کارهایی که نباید انجام دهید آگاه هستید؟ فراموش نکنید که رایج بودن یک اقدام باعث می شود تا افراد بدون فکر کردن اقدام به استفاده از آن کنند، با این حال فراموش نکنید که این عدم بررسی ضررهای بسیاری را متحمل شما خواهد کرد. در این رابطه انجمن کارآفرینان جوان فهرستی از اشتباهات رایج و بسیار آسیب رسان برندها در شبکه های اجتماعی را تهیه کرده است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
1-فعالیت بیش از حدی را دارید
یک تصور کاملا اشتباه این است که افراد تصور می کنند که با پست گذاشتن زیاد، به نوعی ارتباط بالاتری را با مخاطب خود برقرار خواهند کرد، با این حال فراموش نکنید که برای هر چیزی یک تعادل منطقی وجود داشته و این امر باعث رضایت مخاطب خواهد شد. درواقع تعداد زیاد مطالب، مخاطب را آزرده خاطر کرده و فرصت مطالعه تمام آنها را نیز از بین خواهد برد. همچنین تعداد بالا، به معنای آن خواهد بود که شما باید سرعت زیادی را در تولید مطالب داشته باشید که این امر بدون شک از کیفیت کار می کاهد. به همین خاطر اولویت اول شما باید تنها کیفیت باشد. بدون شک کمیت بستگی به شرایط نیز دارد. برای مثال در هنگام برگزاری یک نشست جهانی که مستقیما به حوزه کاری شما ارتباط دارد، کاملا طبیعی است که حجم مطالب ارسالی افزایشی را داشته باشد. با این حال این امر نباید به عادت کاری شما تبدیل شود.
مطلب مرتبط: موفقیت در شبکه های اجتماعی چیست؟
2-نظر مخاطب را مهم تلقی نمی کنید
بدون شک تمامی اقدامات شما برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان است. تحت این شرایط شایسته است تا به نظر آنها توجه کافی را داشته باشید. به همین خاطر قبل از شروع هر اقدامی ضروری است تا نظر مخاطبان را جویا شوید. این امر کمک خواهد کرد مخاطب خود را نزد شما ارزشمند تلقی کند.
3-به مخاطب داخلی توجهی ندارید
جامعه هدف هر برندی باید مردمان منطقه خود باشد. در غیر این صورت یک شانس بزرگ را به سادگی از دست خواهد داد، با این حال این امر به معنای عدم توجه به بازار سایر کشورها نبوده و تنها به این امر اشاره دارد که باید طبق اولویت رفتار کرد.
4-یک شبکه را مورد هدف قرار داده اید
از دیگر اشتباهات بزرگ برندها این است که تمام تمرکز خود را تنها بر روی یک شبکه اجتماعی قرار می دهند. این امر در حالی است که برای موفقیت، نباید محدودیتی را برای خود قائل شوید. به همین خاطر ضروری است تا در کنار شبکه های مطرح، موارد نوظهور نظیر تیک تاک را نیز مورد توجه قرار دهید.
5-صرفا به خودتان محدود هستید
این امر که در تلاش برای تبدیل شدن به یک پایگاه اطلاعاتی در حوزه کاری خود باشید، بدون شک ارزش اقدامات شما را افزایش خواهد داد. به همین خاطر صرفا به جای پوشش اخبار و مطالب مرتبط با برند خود، ضروری است تا نگاهی وسیع تر را داشته باشید. در این رابطه حتی استفاده از مطالب مفید سایر برندها همراه با ذکر نام آنها سودمند محسوب می شود. درواقع نباید تصور کنید که تمای برندهای موجود، رقیب شما هستند.
6-به جاذبه بصری توجه ندارید
بدون شک صرفا محتوای ارزشمند، نمی تواند موفقیت را برای شما به همراه داشته باشد. به همین خاطر نیز ضروری است تا جذابیت بصری بالایی را حیاتی تلقی کنید. در این رابطه تنوع دادن نیز بسیار مهم است. برای مثال در زمینه تهیه عکس، از اقدامات متفاوتی نظیر تولید اینفوگرافی غافل نشوید.
7-صرفا تعداد فالوور برای شما مهم است
امروزه دیگر تفاوتی ندارد که از چه تعداد دنبال کننده برخوردار هستید، نکته مهم این است که میزان تعامل صفحه شما چقدر است. به همین خاطر به جای تلاش برای بالا بردن تعداد فالوورهای پیج خود، ضروری است تا به کیفیت آنها توجه داشته باشید. این امر کمک خواهد کرد تا وقت و هزینه شما در اقدامی بهتر خرج شود. این نکته را فراموش نکنید که به مرور زمان بزرگ شدن همواره بهتر از بزرگ جلوه داده شدن آن-هم به صورت یک شبه خواهد بود.
8-حوزه مشخصی برای فعالیت های خود ندارید
تخصصی بودن یکی از مهم ترین اقداماتی است که هر برند در صفحه اجتماعی خود باید رعایت کند. اگرچه شما می توانید فعالیت های فرعی نیز داشته باشید، با این حال حداقل 70درصد اقدامات شما باید کاملا مشخص و محدود به یک حوزه باشد. در غیر این صورت شانس موفقیت بالایی را نخواهید داشت.
9-اصول کپی برداری را رعایت کنید
همانطور که در بخش های گذشته نیز عنوان شد، ضروری است تا از مطالب مفید سایرین نیز استفاده کنید، با این حال این امر باید با رعایت درست اصل کپی برداری همراه باشد. در این رابطه ذکر منبع مطلب، مهم ترین اصل محسوب شده و هیچ گاه نباید در این رابطه قوانین را کنار بگذارید. این امر خصوصا در درازمدت ضامن ایجاد وجهه ای بسیار خوب خواهد شد.
10-استفاده از رمز مشترک برای تمامی صفحات
این امر به معنای آن خواهد بود که در صورت هک شدن یک صفحه، همه چیز را از دست خواهید داد. به همین خاطر برای افزایش امنیت خود ضروری است تا رمز های متفاوت و پیچیده ای را استفاده کنید. برای مدیریت آن نیز نرم افزارهای مخصوصی وجود دارد که باعث خواهد شد تا دیگر فراموش کردن آنها به مشکلی تبدیل نشود، با این حال حتی با رعایت تمامی موارد ایمنی، شما بی نیاز از یک مدیر شبکه و مسئول امنیت سایبری نخواهید شد.
11-آگهی بیش از حد
برخی از صفحات بیش از حد خود را تبلیغ می کنند. فراموش نکنید که نرخ تبلیغات شما باید میزانی مشخص را داشته باشد. در غیر این صورت محکوم به نابودی خواهید بود. همچنین می توانید تبلیغات سایر برندها را نیز انجام دهید. این امر نه تنها درآمدزایی را برای شما به همراه خواهد داشت، بلکه در صورت حالت تعاملی، به افزایش شهرت نیز منجر می شود.
12-عدم توجه به هشتگ و اصول سئو
بسیاری از راهکارها وجود دارد که باعث خواهد شد تا تاثیر اقدامات شما افزایش پیدا کند. برای مثال استفاده مناسب از تگ ها و رعایت اصول سئو از جمله آن محسوب می شود. به همین خاطر بسیار ضروری است تا مطالعه مداومی را در رابطه با راهکارهای استفاده بهتر از شبکه های اجتماعی داشته باشید.
مطلب مرتبط: 10 برند با هنر کامبک در شبکه های اجتماعی
13-تنها به دنبال فروش محصولات هستید
حتی می توان گفت که هدف اصلی از حضور در شبکه های اجتماعی فروش محصولات نیست. درواقع این امر که صرفا شهرت و آشنایی بیشتری را ایجاد کنید نیز کاملا سودمند خواهد بود و به همین خاطر استراتژی های خود را صرفا بر روی فروش قرار نداده و نگاهی بیش از حد تجاری نداشته باشید. این امر زمینه تنوع و کیفیت بالاتر اقدامات می شود.