طراحی مینیمال امروزه بدل به یکی از نیازهای اساسی هر برندی شده است. در این میان تفاوتی بین تلاش برای فراهم سازی پست های جذاب در اینستاگرام، صفحه سایت یا سایر طرح های اصلی برندمان نیست.
مزیت اصلی طرح های مینیمال تغییر نحوه برقراری ارتباط ما با مخاطب های برندمان است. به این ترتیب به جای استفاده از چند سطر مطلب کسلکننده یا طرح های ساده و ابتدایی در قالبی جذاب به تعامل با مخاطب هدف مان خواهم پرداخت. طرح های مینیمال معمولا تاکید واضحی روی اهداف مورد نظر برندها دارند. به همین دلیل به سادگی از سوی مخاطب مورد شناسایی قرار می گیرند.
برخلاف تصور عمومی مردم، طراحی مینیمالیستی فقط شامل فضایی سفید نیست. بدون تردید برای پیشگیری از خلق طرح های مینیمال کسلکننده و غیرجذاب باید نگاهی دقیق به نمونه های موفق چنین طراحی هایی داشته باشیم. در این مقاله هدف اصلی من بررسی برخی از طرح های مینیمالیستی موفق است. در زمینه انتخاب موارد موفق نیز به طور عادلانه از پوسترها گرفته تا لوگوها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
طرح های گرافیکی مینیمالیستی
1. براگا دا کروز
کارت کسب و کار برند براگا دا کروز مانند جواهرات این برند چشمنواز هستند. لوک هالوتا با طراحی کارت هایی بسیار زیبا کمک شایانی به این برند در راستای نمایش جلوه ای خلاق و جذاب از خود کرده است. در حقیقت نمونه براگا دا کروز مثال موفقی از نحوه تاثیرگذاری طراحی مینیمالیستی بر روی نمای کلی کسب وکارهاست. هالوتا در طراحی این کارت ها از دو رنگ اصلی سیاه و سفید استفاده کرده است. به این ترتیب یک سوی کارت ها به رنگ مشکی طراحی شده است. در این سو ما لوگو و نام براگا دا کروز را در مرکز داریم. رنگ فونت این صفحه در تضاد با پسزمینه مشکی در قالب سفید انتخاب شده است. به این ترتیب تاثیر بیشتری بر روی جلب نظر مخاطب خواهد داشت. پشت کارت براگا دا کروز به رنگ سفید طراحی شده است. در این صفحه نام مدیرعامل شرکت، آدرس سایت رسمی و شماره تماس قرار دارد. در اینجا نیز ما با پس زمینه ای سفید و رنگ فونتی متضاد یعنی سیاه مواجه هستیم. به این ترتیب تاثیرگذاری ترکیب رنگ این طراحی در عین سادگی تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.
2. ویسمی
طرح های مینیمالیستی الزاما نباید حوصله مخاطب را سر ببرد. در اینجا برند ویسمی یک آگهی تبلیغاتی بسیار خلاقانه را طراحی کرده است. تمرکز اصلی در این طراحی روی کادر آبی «به ما بپیوندید» است. در حقیقت پسزمینه این آگهی به رنگ نارنجی است. به همین دلیل طراحی کادری هرچند کوچک به رنگ آبی نگاه مخاطب را به خود جلب می کند. البته برند ویسمی برای جلب نظر مخاطب فقط به بازی با رنگ ها اکتفا نکرده است. به این ترتیب آنها بوقی بزرگ با سر شیر را نیز در سمت راست آگهی شان قرار داده اند. به این ترتیب نگاه مخاطب بیش از هر زمان دیگری به این شیر در حال نعره زدن جلب خواهد شد.
3. طراحی کتاب هیتر شاو
برند هیتر شاو نامی شناخته شده در عرصه طراحی گرافیکی است. این برند در طراحی کتاب اطلس اقیانوس های خود با طرح های مینیمالیستی ساده تصاویر جذاب مخاطب را به وجد آورده است. این اطلس به طور عمده تصاویر جذاب اقیانوس های مختلف را در خود میدارد. همچنین متن های توضیحی پیرامون هر تصویر نیز با فونت و رنگی ساده در گوشه ای از تصاویر نقش بسته اند. به این ترتیب متن راهنما هیچ تاثیری بر روی تصویر اصلی ایجاد نمی کند. نکته جالب طراحی کتاب هیتر شاو نقشه راهنمای پسزمینه آن است. به این ترتیب هر تصویر دارای نقشه راهنمایی برای تعیین موقعیت جغرافیای آن منطقه است. این نقشه به صورت نقاشی سیاه و سفید در پس زمینه هر تصویر (گوشه سمت چپ) قرار دارد. به این ترتیب مخاطب به راحتی امکان مشاهده مکان ثبت عکس ها را خواهد داشت.
مطلب مرتبط: 3 توصیه کاربردی برای بهبود وضعیت بازاریابی برندمان / چگونه استراتژی تاثیرگذاری تازه برای برندمان طراحی کنیم؟
4. کارت های هلیکس اسلیپ با طراحی استفانی بروکر
برند هلیکس اسلیپ اخیرا اقدام به خلق کارت های جالبی کرده است. بر این اساس روی این کارت ها توصیه هایی مختلف برای مخاطب درج شده است. استفانی بروکر به عنوان یک طراح خلاق به گونه ای مناسب از طراحی مینیمالیستی سود برده است. کارت های هلیکس اسلیپ در عین سادگی دارای طیف رنگ های چشمنوازی هستند. نکته جالب اینکه در طراحی استفانی هیچ رنگ تندی مشاهده نمی شود.
5. طراحی مینیمال برند پیکسیت با طراحی پیتر کومیروفسکی
کومیروفسکی در سایت رسمی خود پیرامون این طراحی اش اینگونه اظهار نظر کرده است: «برند پیکسیت از من درخواست طراحی مجموعه ای از طرح های الگوبرداری شده از طبیعت را کرد. هدف اصلی آنها انتخاب آیکونی مناسب برای اپ تازه شان تحت عنوان Fragment بود.» طراح نهایی کومیروفسکی به معنای دقیق کلمه تمام درخواست های برند پیکسیت را در خود جای داده است. به این ترتیب با الگوبرداری از ظاهر روباه قرمز طرحی بینهایت جذاب خلق شده است. نکته جالب اینکه کومیروفسکی برای پیکسیت مجموعه متنوعی از طرح ها را تولید کرد. در نهایت هم با نظر مشترک دو طرف روباه قرمز به عنوان کار نهایی انتخاب شد.
6. طرح مستر کارت با طراحی پنتاگرام
بدون تردید یکی از به یاد ماندنی ترین طراحی های مینیمال تاریخ متعلق به برند مستر کارت است. در حقیقت این طرح به خوبی بیانگر کسب وکار مستر کارت و حوزه تخصصی اش است. این طرح بر پایه دو رنگ قرمز و نارنجی قرار دارد. به این ترتیب با تلاقی آنها رنگ سومی خلق می شود. در پایین طرح نیز نام مستر کارت نقش بسته است. طراحی این اثر به اندازه ای تاثیرگذار بوده که هنوز هم پس از گذشت سال ها برند مستر کارت در آن تغییری ایجاد نکرده است.
طراحی های مینیمالیستی مبتنی بر وب
1. Huge Inc
صفحه سایت رسمی برند Huge Inc به گونه ای کاملا زیبا و در عین حال ساده طراحی شده است. در حقیقت این طراحی جذاب بیانگر نگاه تازه برند به مسائل و مشکلات مشتریانش است. علاوه بر رنگ قرمز مورد استفاده در پس زمینه کار، رنگ سفید و مشکی نیز برای تاثیرگذاری بیشتر در برخی از نقاط مورد توجه قرار دارد. نکته جالب درخصوص رنگ قرمز این طرح انتخاب طیف نه چندان براق است. به این ترتیب رنگ قرمز سایت Huge Inc برای مخاطب آزاردهنده نیست. متن اصلی صفحه سایت نیز به رنگ سفید طراحی شد است. البته آیکون H (به معنای صفحه اصلی) در تمام صفحات به رنگ مشکی و با پس زمینه سفید قرار دارد. در سمت راست صفحه اصلی نیز عبارت Realtor.com با دو رنگ سفید و مشکلی مشاهده می شود.
مطلب مرتبط: طراحی المان های هویت برند در مسیر شناخت برند
2. بِدُو
بدو یک استودیو طراحی در شهر استکهلم سوئد است. شهرت اصلی آنها به خاطر ثبت تصاویر پرتره جذاب و همچنین وسواس بالا در انتخاب مشتریان است. به این ترتیب همه برندها با پیشنهاد مبلغ بالای دستمزد شانس همکاری با آنها را نخواهند داشت. یکی از المان های مشترک تمام طراحی های این برند استفاده از طیف رنگی سفید است. به این ترتیب همیشه در طراحی های این شرکت (پوستر، سایت و آگهی تبلیغاتی) بخش قابل توجهی با رنگ سفید پوشش داده می شود.
3. Reducing The Obvious
یکی دیگر از موسسه های خالق طرح های ساده در این مقاله Reducing The Obvious نام دارد. طراحی های این موسسه همیشه حالت ساده ای دارند. شاید در ابتدا این سادگی را ناشی از ناتوانی طراح های آنها بدانید. با این حال نگاهی به فهرست نام های طراح های این برند شما را متعجب خواهد کرد. به منظور فهم علت سادگی بیش از حد طرح های Reducing The Obvious باید به سراغ ارزش های اصلی آنها رفت. در حقیقت آنها به پیام اصلی طراحی ها بیش از جلوه های بصری جانبی اهمیت می دهند. در این برداشت جلوه های بصری جانبی با فریب مخاطب به آنها رکب می زند. طراح های این موسسه با تمرکز بر روی انعکاس دقیق پیام اصلی مشتریان شان از اقدام به اصطلاح نامناسب و فریب مخاطب پرهیز می کنند.
4. جورجریرا فلورز
صفحه اصلی سایت جورجریرا فلورز در عین سادگی، جذابیت خاص خود را نیز دارد. در طراحی این سایت از رنگ قالب سفید و مشکی استفاده شده است. به این ترتیب نگاه مخاطب با رنگ های بیش از حد تند اذیت نمی شود. تیم طراحی جورجریرا با طراحی حرف J نام این برند همراه با دنباله بلند به نام کلی برندشان نمای جالبی داده اند. به این ترتیب حرف J در طراحی سایت شان به مانند دو چشم به نظر می رسد. بدون تردید چنین خلاقیت هایی در طراحی های مینیمال نگاه مخاطب را به گونه ای مثبت به خود جلب می کند.
5. دیزاین کو
در بیشتر اوقات طرح های مینیمال به یک برند امکان پیگیری و بیان اهداف اصلی اش به شیوه های خلاقانه را می دهد. به عنوان مثال، دیزاین کو توانایی جلب نگاه های وسیعی را از طریق طراحی ساده اش به دست آورد. در حقیقت طراحی اصلی صفحه آنها با کنار هم قرار دادن تصویر 7.107 جزیره موجود در سطح سیاره زمین به دست آمده است. به این ترتیب آنها خلاقیت بالایی در زمینه جلب نگاه مخاطب از خود به نمایش گذاشته اند. در زمینه کاربرد رنگ ها نیز ما شاهد عملکرد مطلوبی هستیم. پس زمینه نارنجی در کنار لوگو جزیره ای به رنگ سفید و عبارت «ترویج روحیه خلاق در سراسر 7.107 جزیره» به رنگ مشکی ترکیب چشم نوازی را رقم زده است. در بسیاری از مواقع ما نیازی به طراحی بیش از حد پیچیده نداریم. در عوض با تمرکز بر روی اهداف اصلی برندمان امکان های تازه ای پیش روی ما گشوده خواهد شد. از نقطه نظر مخاطب نیز دیگر طرح های بیش از اندازه پپچیده جذابیت خود را از دست داده اند. به همین دلیل طراحی های مینیمال بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرند.
6. ایوُلو
اجازه دهید همین ابتدا و پیش از پرداختن به طراحی موسسه ایولو یک نکته را صادقانه عرض کنم. امکان ندارد طراحی جذاب تر از نمونه این برند در سراسر وب پیدا کنید. در حقیقت با فهم حوزه تخصصی فعالیت این برند بیش از هر زمان دیگری به خلاقیت فزاینده آنها پی خواهیم برد. برند ایولو در زمینه تکنولوژی های نوین و هوش مصنوعی فعالیت دارد. به همین دلیل طراحی سایت آنها به گونه ای جذاب رقم خورده است. در نگاه نخست این طراحی سایت شباهت زیادی به برندهای فعال در زمینه هوا- فضا مانند ناسا دارد. استفاده از یک کره زمین به رنگ آبی و نقطه های نورانی برای نمایش قاره ها و کشورهای مختلف ما را به یاد لوگوی برند ناسا می اندازد. با طراحی زیبای این برند دیگر نیازی به بیان جزییات در صفحه اصلی سایت شان نیست. به همین دلیل ما در صفحه اصلی فقط با نام برند ایولو مواجه هستیم.
مطلب مرتبط: هر آن چیزی که باید در مورد طراحی برند بدانید
7. تیم براک
تیم براک از فضای سفید و المان های جذاب برای ساخت صفحه اصلی زیبا و در عین حال ساده برای سایتش بهره برده است. همچنین یک تصویر از شخص تیم براک و بچه خوکی در کنارش فضای صفحه اصلی را خودمانی تر می سازد. البته نکته جالب در مورد طراحی سایت تیم مربوط به امکانات گسترده اش است. به این ترتیب کاربران فرصت جست وجوی مطالب مختلف پیرامون زندگی تیم، آثار هنری اش و نحوه قبول سفارشات را دارند. به علاوه محتوای جذاب این سایت شامل مقالات تیم براک و گفت وگوهای مختلف وی با رسانه ها نیز هست. اگر از طرفدارهای هنر طراحی هستید، به هیچ وجه سایت تیم براک را از دست ندهید. این سایت هم در زمینه طراحی مینیمال و هم تهیه مطالب جذاب برای کاربران بسیار جذاب است. در حقیقت دنیای طراحی و کسب وکار کمتر برندی را به نام موسس اش به خود دیده است. برای همین جذابیت کار تیم براک دوچندان می شود.
8. تینکر
طراحی مینیمال وقتی برند مورد نظر به خوبی از هدف اش آگاه باشد، بهترین نتیجه را به بار می آورد. در مورد طرح های مینیمال در سطح اینترنت بهترین برندها همیشه شناخت مناسبی از مخاطب خود دارند. به این ترتیب آنها صفحات پربازدید را پیشاپیش مورد شناسایی قرار می دهند. این امر به برندها در زمینه طراحی هرچه بهتر صفحات مهم کمک خواهد کرد. در مورد برند تینکر، آنها به خوبی از هدف اصلی کاربران سایت شان آگاهی داشتند. وقتی ما به عنوان یک برند تولید ساعت فعالیت داریم، مخاطب برای مشاهده آخرین محصولات و جزییات ساعت های ما به سراغ سایت مان خواهد آمد. به همین دلیل طراحی سایت با استفاده از تصاویر متعدد محصولات مان اهمیت می یابد. برند تینکر با آگاهی از اهمیت این موضوع و ترکیب آن با طراحی مینیمالیستی نتیجه شگفت انگیزی را رقم زده است. پس زمینه تمام کارهای این برند مشکی است. در عین حال توضیحات جانبی و تیتر اصلی به رنگ سفید طراحی شده است. در گوشه سمت راست یا مرکز طرح نیز تصویر یکی از محصولات شرکت قرار دارد. به این ترتیب مخاطب با مشاهده این تصاویر به هدف اش دست خواهد یافت.
9. ای تی کیو آمستردام
به عنوان یک برند فعال در زمینه تولید کفش شاید فرصت های تبلیغاتی زیادی در اختیار شما باشد. با این حال استفاده درست از فرصت های تبلیغاتی اهمیت بالایی دارد. متاسفانه بسیاری از برندها علی رغم فعالیت در حوزه های پرطرفدار توانایی جلب نظر مخاطب را ندارند. برند ای تی کیو به معنای واقعی کلمه استثنایی در میان برندهای فعال در زمینه تولید کفش است. آنها در طراحی سایت اصلی شان از تصاویر نمای نزدیک محصولات خود استفاده کرده اند. همچنین تلاش عمده تیم طراحی سایت ای تی کیو اشغال کمترین فضا به وسیله متن های جانبی بوده است، بنابراین در پایان کار با طرح مینیمالی بسیار جذاب مواجه هستیم. فونت سفید، ساده و کوچک این برند برای بیان توضیحات کمترین مزاحمت برای مخاطب را ایجاد می کند.
طرح لوگو مینیمال
1. اوبر
طرح سیمون مک وینی برای برند اوبر جذابیت های بصری خاصی دارد. در حقیقت این لوگو مینیمال با استفاده از ساده ترین المان های ممکن نگاه هر مخاطبی را به خود جلب می کند. حروف برجسته به همراه تضاد میان رنگ سفید و مشکی ترکیب جذابی برای اوبر ساخته است. سادگی طرح سیمون مک وینی به نام اوبر اجازه سلطه بر پس زمینه مشکی را می دهد. به این ترتیب مخاطب به هنگام تماشای لوگو این برند فقط یک چیز می بیند و آن کلمه «اوبر» است. وقتی در طراحی لوگو با دو رنگ کاملا متضاد مواجه هستیم، در حقیقت احساس قدرت و توانمندی منتقل می شود. به همین دلیل اغلب برندها در تلاش برای استفاده از ترکیب رنگ های متضاد در لوگوی خود هستند.
مطلب مرتبط: 7 ابزار برتر برای خلق هویت برند قوی
2. کلود بِد با طراحی میشل اسپیتز
اگر برند شما یک محصول مشهور و پرفروش در میان مشتریان دارد، چرا باید به سراغ تغییر آن برویم؟ لوگو برند کلود بد با طراحی میشل اسپیتز به خوبی زمینه کلی محصولات این برند را به نمایش می گذارد. ابتدا باید توضیحی در مورد زمینه اصلی کسب وکار این برند دهم. کلود بد در زمینه تولید تخت خواب های مختلف و لوازم جانبی آن فعالیت دارد. به همین دلیل وقتی نوبت به طراحی لوگو برای آنها رسید، میشل اسپیتز در طرحش از زمینه کسب وکار آنها الگوبرداری کرد. با مشاهده لوگو این برند ما یک تخت خواب به رنگ آبی همراه با تکه های ابر خواهیم دید. این طرح مینیمال علاوه بر نمایش زمینه تخصصی کلود بد با ترکیب ابرهای زیبا راحتی محصولات را به مخاطب یادآوری می کند. به این ترتیب دست اندرکاران این برند با یک تیر دو نشان زده اند. هم به سادگی محصول برندشان را نمایش می دهند و هم راحتی و کیفیت محصولات شان را به رخ خواهند کشید. امکان ندارد با مشاهده لوگو این برند احساسی به غیر از راحتی و آرامش به مخاطب دست دهد.
3. وارنوم راس با طراحی بیبلیوتِکو
لوگو برند وارنوم راس بسیار ساده و در عین حال جذاب طراحی شده است. با نگاه نخست به ترکیب این اثر ما فقط نقش برجسته هایی را مشاهده خواهیم کرد. این طرح از دو بخش مجزا تشکیل شده است. در سمت راست ما با پس زمینه مشکی در قالب دایره مواجه هستیم. در حقیقت دایره در اینجا بیانگر حرف O در بخش راست است. در سمت راست نیز ما ترکیبی از دو مربع داریم. مربع داخلی به رنگ سفید و مربع بیرونی به رنگ مشکی. در مرکز مربع سفید رنگ نام وارنوم با رنگ مشکی درج شده است. این طرح کپی از نمادهای مینیمال نسبتا پیچیده است. چراکه از ترکیب رنگ سیاه و سفید به صورت دوگانه، به ویژه در سمت راست اثر، استفاده شده است. همین امر نیز ویژگی منحصر به فردی به اثر مورد نظر داده است.
4. The Row Apatment Homes
لوگو کنونی برخلاف نمونه های قبلی به صورت سیاه و سفید طراحی نشده است. در حقیقت لوگو برند The Row Apatment Homes از سه طیف رنگ نارنجی، زرد و خاکستری تشکیل شده است. پس زمینه این لوگو نیز در قالب سفید طراحی شده است. به این ترتیب نگاه مخاطب در وهله نخست جذب رنگ نارنجی و زرد لوگو می شود. ترکیب رنگ های مورد استفاده در این لوگو به خوبی هویت معماری برند را بازنمایی می کند. به هر حال استفاده از خلاقیت طراحی آن هم از سوی تیم طراحی پوردی لوگو دور از ذهن نیست. به همین خاطر هم برند مورد نظر ما به سراغ آنها رفته است. مزیت اصلی همکاری با آژانس های طراحی لوگو حرفه ای نتیجه فوق العاده کار است. به این ترتیب دیگر نیازی به تغییر لوگو در درازمدت نخواهد بود.
طرح های پوستر مینیمال
1. میسلو
طرح گرافیکی پوستر میسلو به خوبی پیام اصلی آنها را منتقل می کند: کمتر در واقع بیشتر است. شاید در نگاه نخست این پیام مانند جملات فلسفی بی سر و ته باشد. با این حال هدف ویژه ای در پشت آن قرار دارد. در صفحه اصلی سایت این برند توضیحاتی به شرخ ذیل در مورد حوزه تخصصی شرکت آمده است: هسته مرکزی کسب وکار ما کاملا عملی، واضح و دلنشین است: موسیقی.
اگر نگاهی هرچند ساده به طرح های پوستر میسلو بیندازیم، به راحتی زمینه اصلی کسب وکار آنها را متوجه می شویم. خلق پوسترهای جذاب با الگوبرداری از لوازم موسیقی تخصص میسلو در زمینه طراحی پوستر است.
2. ایلمار رامپترز
ایلمار رامپترز طرح های بسیار زیبایی را برای جلب مجله جوآنا گایتا طراحی کرده است. در طرح مورد نظر ما ایلماز رامپترز با استفاده از تصویر پس زمینه یک سیب قرمز همراه با برگ سبز آن نگاه مخاطب را به خود جلب می کند. این طرح به دلیل استفاده از گرافیک یک بعدی کاملا در دسته طرح های مینیمال بسیار ساده قرار می گیرد. همچنین باید توجه داشت که این سیب ساده به خوبی هویت مجله را پوشش داده است. نکته جالب اینکه چنین طرحی فقط برای یک جلد از مجله مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال با توجه به طرح زیبای این جلد به نظر می رسد بازهم شاهد تکرار آن طرح باشیم.
مطلب مرتبط: طراحی برند بر پایه تجربه مشتری
3. پاول راند
پاور راند، طراح مشهور لوگو و پوسترهای گرافیکی، پوستر ویژه ای برای تبلیغاتی بین المللی کنفرانس جهانی طراحی در آسپین طراحی کرد. شاید در نگاه نخست این طراحی چندان مد روز نباشد با این حال باید توجه داشت که طرح پاول راند در سال 1966 ارائه شده است. این نمونه یکی از کلاسیک ترین کارهای سبک مینیمال است. به همین دلیل برای بخش پایانی مقاله کنونی آن را انتخاب کرده ام. ارائه این طرح در دهه 60 به نوعی انقلاب در عرصه طراحی پوستر بود. طرح تخم مرغ سفیدرنگ به همراه پس زمینه سرخ و لکه های مشکی نگاه هر مخاطبی را به خود جلب می کند. با گذشت دهه های زیاد از انتشار این اثر همچنان تاثیرگذاری آن حفظ شده است. به همین دلیل در اغلب رده بندی های پوسترهای برتر دنیا اثری از طرح پاول راند نیز هست. نکته جالب طراحی پاول راند عدم استفاده از حتی یک کلمه در پوستر مورد نظر است. به این ترتیب مخاطب با طرحی کاملا گرافیکی و بدون متن مواجه است. چنین امری به خوبی خلاقیت مورد نیاز برای یک کنفرانس طراحی را بازنمایی می کند.