در بین روش های بازاریابی مبتنی بر ایجاد محتوا، داستانسرایی از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است. درواقع افراد از اینکه یک داستان جذاب را بشنوند، همواره استقبال خواهند کرد. به همین خاطر نیز امروزه بسیاری از برندها در این زمینه فعالیت های جدی ای را انجام می دهند. نمونه بارز این امر را می توان برند لگو دانست که با تولید انیمیشن های داستانی جذاب، مخاطبان را به دنبال کردن برند خود سوق می دهند. فراموش نکنید که این امر قابلیت به اشتراکگذاری به مراتب بیشتری در مقایسه با تبلیغات رایج را دارد.
به همین خاطر نیز لازم است تا در راستای برندینگ موفق، این بخش را نیز مورد توجه جدی قرار دهید. در این رابطه شما می توانید از هر چیزی برای یک موضوع داستان خود الهام بگیرید. تلاشهای شما در راستای ایجاد برند، اتفاقات روزمره و یا ایجاد یک سلسله داستان برای نماد برند خود همگی می تواند نقطه شروع شما در این زمینه باشد، با این حال لازم است تا به سلیقه جامعه هدف خود نیز توجه نشان دهید. اگرچه برندهای بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند، با این حال تنها تعداد کمی موفق شدهاند تا داستانسرایی مناسبی داشته باشند. به همین خاطر در ادامه به بررسی شش اقدام موثر برای داستانسرایی موفق، خواهیم پرداخت.
1-قهرمانیسازی کنید
هر داستان جذابی به یک قهرمان نیاز دارد. بهتر است در این رابطه از نماد برند خود استفاده کنید. نماد برند درواقع موجودی جاندار است که به علت همسویی با آرمان و شعار برند شما و در راستای تاثیرگذاری بیشتر، انتخاب شده است. قهرمان شما باید دارای تمامی ویژگی هایی باشد که به عنوان ارزش های برند شما معرفی می شود. در گام بعد لازم است تا دشمن اصلی نیز وجود داشته باشد که دارای تمامی خصلت هایی است که مخاطبان شما از آن منتفر هستند. در نهایت نیز آخر داستان باید همراه با پیروزی قهرمان داستان خاتمه یابد.
مطلب مرتبط: راه های بهبود داستان سرایی برای تبلیغات برند
2-هیچ مرزی برای جذاب کردن داستان خود قائل نشوید
این امر که داستان شما تصویر نیز داشته باشد، به افزایش جذابیت آن کمک خواهد کرد. همچنین لازم است تا داستان های شما دنبالهدار باشد تا مخاطب به خوبی آن را دنبال کند. در این رابطه می توان از یک تیم حرفه ای برای ایجاد داستانهای جذاب استفاده کرد. با این اقدام شما تنها نیاز به تعیین اهداف مورد نظر داشته و می توان اطمینان داشت که خروجی کار، کاملا حرفه ای خواهد بود. این امر که داستان های شما برای هر سه رده سنی، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جذاب باشد و یا به صورت جداگانه طراحی شود، خود به همه گیر شدن آنها کمک بسیاری را خواهد کرد. در نهایت این امر که نظرات افراد را جویا شوید، شما را متوجه بسیاری از اشتباهات خواهد کرد.
3-داستان های خود را کوتاه و جذاب نگه دارید
بیش از حد طولانی شدن نیز شانس دیدهشدن شما را کاهش خواهد داد. به همین خاطر نیز ضروری است تا قالب یکسانی را داشته باشید. برای مثال هر قسمت بیش از پنج دقیقه زمان را از افراد اشغال نکند. در نهایت داستان های دنبالهدار و استفاده از شخصیتهای کارتونی مطرح به عنوان مهمان، از دیگر اقداماتی است که به بهبود داستان شما کمک خواهد کرد. برای مثال گوگل برای مناسبت های گوناگون نظیر هالووین، یک انیمیشن داستانی کوتاه معرفی میکند که این بخش جدید سخت مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. به همین خاطر داستانسرایی را نباید به محدوده و حتی یک قهرمان خاص، محدود بدانید.
4-احساسات مخاطب را درگیر کنید
موفقیت داستان های شما بیش از هر چیز به قدرت تحت تاثیر قرار دادن احساسات مخاطب بستگی دارد. به همین خاطر نیز لازم است تا مخاطب را غافلگیر کرده و در پایان هر قسمت، حس رضایت را در آنها ایجاد کنید. در نهایت این امر که در دل داستان، تبلیغات مخفی نیز وجود داشته باشد، در ضمیر ناخودآگاه آنها تاثیرگذار خواهد بود. بدون شک این امر در مقایسه با تبلیغات مستقیم که به عنوان یک عامل مزاحم تلقی می شود، نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.
5-مخاطب را درگیر کنید
از هر اقدامی برای افزایش تاثیر داستان خود باید استقبال کرد. برای مثال ایجاد بازی های کامپیوتری ساده و در عین حال جذاب و یا ایجاد مسابقاتی برای ساخت داستان های فرعی، از جمله مواردی محسوب می شود که رضایت مخاطب را به بالاترین حد ممکن خواهد رساند.
مطلب مرتبط: داستان سرایی و تاثیرآن در موفقیت برندها
6-سبک مخصوص به خود را داشته باشید
شما باید در ذهن مخاطب کاملا متفاوت جلوه کنید. این امر در رابطه با داستان ها نیز صادق است. یک شیوه طراحی خاص و یا پایانبندی مخصوص، از جمله موارد مهم در این زمینه محسوب می شود. در نهایت با کسب شهرت در این زمینه، شما می توانید از اسباب بازی شخصیت ها به عنوان هدیه در کنار محصولات خود، استفاده کنید. همچنین این امر که شخصیت اصلی داستان یک تیکه کلام مخصوص را داشته باشد، می تواند به جذابیت و تمایز کار شما بیفزاید.