استفاده از ایده های خلاقانه در عرصه کسب و کار برای بسیاری از مردم کاری سخت و حتی دشوار است. این امر وقتی پای طراحی محتوای بازاریابی و تبلیغاتی نیز به میان می آید، سخت تر از هر زمان دیگری خواهد شد. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به طور حرفه ای هستید، باید راهکارهایی برای تقویت خلاقیت تان را بلد باشید، در غیر این صورت نه تنها در عرصه کلی کسب و کار، بلکه شاید در زندگی شخصی تان نیز دچار مشکل شوید.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از ایده های کاربردی برای بهبود سطح خلاقیت در عرصه کسب و کار است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. در ادامه برخی از مهم ترین نکات در این راستا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
درباره احتمالات فکر کنید
اگر شما فکر می کنید خلاقیت تان از بین رفته و دنبال راهی برای بهبود آن هستید، باید به سادگی هرچه تمام تر یک سوال درباره احتمالات پیش روی از خودتان بپرسید. اینطوری به ساده ترین شکل ممکن از چارچوب تفکرتان خارج شده و امکان پیدا کردن ایده های تازه و خلاقانه را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: چرا خلاقیت مهمترین مهارت در دنیای کارآفرینی است؟
امروزه بسیاری از افراد به طور مداوم در چارچوب ذهنی شان گیر می افتند. همین امر سطح خلاقیت شان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. شما با طرح یک سوال ساده مبنی بر «چه می شد اگر فلان اتفاق می افتاد» به راحتی امکان استقبال از ایده های تازه را خواهید داشت.
ایده پردازی سریع
شاید ایده پردازی سریع از نظر شما کار اشتباهی باشد، اما دست کم این فرصت را فراهم می کند تا دامنه وسیعی از ایده ها را مدنظر قرار دهید. بدون تردید بخش قابل ملاحظه ای از چنین ایده هایی غیرکاربردی خواهد بود، اما حتی اگر یک ایده خوب هم از دل این وضعیت بیرون بیاید، شما باید راضی باشید. این امر شما را به طور قابل ملاحظه ای در تعامل با مشتریان و همچنین بهبود وضعیت کسب و کارتان جلو خواهد انداخت. نکته جالب اینکه شما برای بهبود وضعیت ایده پردازی تان نیازی به زمان مشخص ندارید. هر فرصت خالی که در طول روز پیدا کردید، برای ایده پردازی مناسب خواهد بود. این امر شما را به طور قابل ملاحظه ای مدنظر مخاطب هدف تان قرار خواهد داد. به این ترتیب دیگر نیازی به نگرانی نسبت به کاهش توانایی خلاقیت تان نخواهد بود.
استفاده از توفان ذهنی
افراد در استفاده از توفان ذهنی در یک مدت زمان کوتاه اقدام به نوشتن تمام آنچه در ذهن شان می گذرد، می نمایند. این امر به شما برای پیدا کردن سرنخ های مناسب به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان کمک خواهد کرد. همچنین شما را به طور قابل ملاحظه ای در زمینه مدیریت زمان جلو خواهد انداخت. اغلب اوقات کارآفرینان مدت زمانی طولانی برای پیدا کردن ایده های مناسب وقت صرف می کنند. این امر از نقطه نظر مدیریت زمان بدترین شکل ممکن فعالیت کاری خواهد بود.
شما برای توفان ذهنی امکان تمرکز بر کلیدواژه های کاربردی یا حتی تصویرسازی را دارید. نکته مهم توجه به شیوه ای است که شما با آن احساس راحتی می کنید. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بر روی روند ایده پردازی و پیدا کردن نمونه های مناسب را خواهید داشت.
بسیاری از افراد برای تاثیرگذاری برای استفاده از توفان ذهنی همیشه منتظر یک فرصت هستند. نکته مهم اینکه شما باید در هر زمانی از این ایده استفاده کنید، در غیر این صورت به طور مداوم آن را به تاخیر خواهید انداخت.
مطلب مرتبط: چگونه خلاقیت بیشتری را در کار خود داشته باشیم
تفکر معکوس
شما با تکنیک تفکر معکوس خودتان را جای فردی دیگر قرار داده و از جایگاه وی درباره موقعیت کسب و کارتان فکر خواهید کرد. شاید این ایده خیلی عجیب به نظر برسد، اما دارای کاربردهای عملی بسیار زیادی است. بنابراین شما به سادگی هرچه تمام امکان غلبه بر محیط اطراف تان را پیدا کرده و براساس چارچوب های ذهنی متفاوت شرایط را مورد ارزیابی قرار خواهید داد. نتیجه این امر امکان پیدا کردن ایده های بهتر و پردازش بهینه شان خواهد بود.