مدیریت کسب و کار و کارآفرینی به طور قابل ملاحظه ای بستگی به توانایی ارتباطی افراد دارد. بسیاری از کارآفرینان در شرایط کرونایی توانایی ارائه مطالب در جلسات مهم به صورت مجازی را ندارند. این امر مشکلات اساسی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به همراه خواهد داشت. بر همین اساس در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم برای بهبود کیفیت و تاثیرگذاری سخنرانی و ارائه مطالب به صورت مجازی خواهیم پرداخت.
غافلگیری در همان نقطه شروع
اغلب کارآفرینان دارای شیوه ای یکسان برای شروع بحث و ارائه شان هستند. این امر مخاطب هدف را از همان نقطه شروع بی حوصله خواهد کرد. بسیاری از کارآفرینان مهارت های شروع بحث را مورد توجه قرار نمی دهند. شروع بحث همراه با عنصر غافلگیری مهمترین نکته برای جلب نظر مخاطب هدف خواهد بود. این امر به طور ویژه ای برای ارائه مطالب به صورت مجازی دارای اهمیت است. بسیاری از حاضران در جلسات آنلاین در صورت مشاهده کلیشه های تکراری در شروع بحث به سرعت حواس شان پرت می شود بنابراین باید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام کرد.
تغییر سریع جهت سخنرانی
پرداختن به موضوعات مورد بحث از چشم اندازهای مختلف همیشه تاثیرگذاری قابل ملاحظه ای بر روی مخاطب هدف دارد. این امر بسیاری از اوقات برای مخاطب هدف نیز جذاب است. امروزه اغلب موضوعات حوزه کسب و کار از وجه های مختلف قابل بررسی است بنابراین باید نسبت به تمام وجه های مورد نظر توجه نشان داد. سخنرانی و ارائه های مناسب همیشه این ویژگی را به همراه دارند. اگر به سخنرانی های برتر مراسم تد توجه نمایید، اغلب سخنران ها موضوع مدنظرشان را از وجه های مختلف مورد بررسی قرار می دهند. همین امر موجب جلب نظر مخاطب هدف و پیشبرد بحث به بهترین شکل ممکن می شود.
مطلب مرتبط: چگونه مانند حرفه ای ها سخنرانی کنیم؟
استفاده از ابزار وایت برد
نمایش محتوا به صورت بصری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ضروری است. بسیاری از افراد در صورت مشاهده یک تصویر تاثیرپذیری بسیار بهتری خواهند داشت. امروزه در زمینه ارائه آنلاین امکان استفاده از دامنه متنوعی از ابزارهای جایگزین وایت برد وجود دارد بنابراین باید از این امکان جدید نهایت استفاده را ببریم. در غیر این صورت تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف پدیدار نخواهد شد.
اهمیت ارتباط تصویری
برخی از افراد به هنگام بیان مطالب در جلسات کاری از وبکم شان استفاده نمی کنند. این به معنای پخش صدای آنها بدون هرگونه نمایش تصویرشان است. شاید این امر تا به حال برای شما چندان جدی به نظر نرسیده باشد، اما دارای اهمیت بالایی از نظر ارتباط و تعامل با مخاطب هدف است. سخنران ها در مراسم تد همیشه ارتباط چشمی با مخاطب هدف برقرار می کنند. این امر در جلسات آنلاین در قالب روشن کردن وبکم و تلاش برای مشاهده مستقیم به دوربین روی می دهد بنابراین باید این امر را در تمام طول ارائه مطالب مدنظر قرار دهیم.